EPN-V2

HEL6210 The Health of the Family - Children (0-5 Years) Course description

Course name in Norwegian
Familiens helse - barn (0-5 år)
Study programme
Public Health Nursing Education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

For utfyllende informasjon om progresjonskrav se programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert

Required preliminary courses

Praksisstudiet er knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i kunnskapsområdene og relateres til studentenes erfaringsbakgrunn og kompetanse.

Learning outcomes

Praksisstudiets innhold skal gjennomføres i nært og forpliktende samarbeid mellom praksisbarnehager, praksislærere i barnehagen, studenter og faglærere på universitetet.

Teaching and learning methods

Praksisstudiet er en obligatorisk del av studiet og det er krav om 100 % tilstedeværelse.

Course requirements

Antall dager med veiledet og vurdert praksis:

KULL 2019 og tidligere kull: 20 dager praksis på eget arbeidssted.

KULL 2020: 20 dager: praksis på eget arbeidssted

Ny praksisperiode

Studenter som blir vurdert til" Ikke bestått" i en veiledet praksisperiode kan fullføre det påbegynte studieåret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt neste studieår. Hvis praksis blir vurdert til bestått ved andre gangs forsøk, kan studenten gjenoppta studiet.

Hvis praksisperioden blir vurdert til" Ikke bestått" ved andre gangs forsøk, må studiet normalt avbrytes.

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten:

  • har inngående kunnskap om nasjonale føringer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring for alle elever på yrkesfaglige utdanningsprogram
  • har avansert kunnskap om yrkesdidaktikk og læring
  • har evne til å analysere yrkesdidaktiske problemstillinger med utgangspunkt i nyere forskning på feltet og aktuell læringsteori

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere og sammenligne yrkene i eget utdanningsprogram, som grunnlag for valg av innhold i yrkesrelevant opplæring på Vg1 og i brede Vg2
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant læringsarbeid på egen arbeidsplass/skole
  • kan vurdere og dokumentere yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere, vurdere og videreutvikle egen undervisningspraksis i henhold til elevenes ulike læringsbehov, nasjonale krav/retningslinjer og bransjenes krav til kompetanse
  • kan etablere og videreutvikle samarbeidsarenaer i skole og arbeidsliv
  • kan gjennomføre og begrunne forskningsbasert evaluering av pedagogisk virksomhet og bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser på egen arbeidsplass/skole

Permitted exam materials and equipment

Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1. Kartlegge særtrekk og fellestrekk i ulike yrker, dokumentere arbeidsprosesser og vurdere overføringsverdi til egen undervisning. Arbeidsform: Hospitering 5 dager i offentlig eller privat virksomhet. Dokumentasjon: En visuell logg fra hvert yrke. Omfang pr logg 500-800 ord i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende. Kan gjennomføres individuelt, helt eller delvis i gruppe. Omfang avtales med faglærer etter størrelse på gruppa.

Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med gjennomføring, analyse, vurdering og dokumentasjon av yrkesutøvelse i ulike yrker.

2. Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere et yrkesrettet og differensiert undervisningsopplegg på egen skole. Gjennomføres individuelt, helt eller delvis i gruppe. Arbeidet skal presenteres for en gruppe og det skal leveres et skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 700-1000 ord på refleksjonsnotat, muntlig presentasjon 10-15 min.

Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal få erfaring med yrkesrettet og differensiert opplæring som er relevant for og tilpasset hver enkelt elevs yrkesinteresser og eventuelle utdanningsplaner.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang. Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % kan, etter vurdering fra og avtale med faglærer, kompenseres med en ekstra oppgave. Mer om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse er omtalt i programplandelen.

Grading scale

Individuell mappeeksamen som består av de to arbeidskravene samt refleksjoner og vurdering av egen læring knyttet til læringsutbyttene og det faglige innholdet. Omfang på det skriftlige arbeidet: 1000 - 1500 ord.

Ny/utsatt eksamen

  • ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved eventuell stryk på ordinær eksamen kan mappen forbedres, ved senere forsøk må det utarbeides ny mappe
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen. Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen

Examiners

Programplanen for bachelor i barnehagelærerutdanning bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 04.06.2012, Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning av 17.10.2018, Lov om barnehager fastsatt av Kunnskapsdepartementet 17.06.2005, og Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring fastsatt av Kunnskapsdepartementet 15.12.2011.

Barnehagelærerutdanningen ved OsloMet skal utdanne ansvarlige, handlekraftige og reflekterte barnehagelærere. Barnehagelærerutdanningen skal være profesjonsrettet, praksisnær og bygge på forskningsbasert kunnskap. Utdanningen kvalifiserer for arbeid i dagens barnehage og videreutvikling av morgendagens barnehager.

Utdanningen skal ta hensyn til barnehagens rolle i barns danning, og hvordan barnehagen ivaretar barns allsidige utvikling. Utdanningen vektlegger det økte mangfoldet i barnehagen, og betydningen av samarbeid, forståelse og dialog med barnas hjem og andre instanser med ansvar for barns oppvekst.

Barnehagelærerutdanningen skal kvalifisere studentene til yrket som barnehagelærer ved å tilby en helhetlig utdanning som fremmer sammenhenger mellom pedagogikk, praksis, fagdidaktikk, kunnskapsområder, profesjonsdannelse og tverrgående profesjonsfaglige temaer. Pedagogikk er et sentralt og sammenbindende fag og har et særlig ansvar for progresjon og profesjonsretting av utdanningen. Pedagogikkfaget og profesjonsveiledning skal bidra til studentenes danningsprosesser, utvikling av ledelseskompetanse, samt integrering av teori og praksis. Det inngår tverrfaglig aktivitet i utdanningen, hvor pedagogikk som sammenbindende fag vil inngå.

I utdanningen inngår det også deltakelse i undervisningsopplegget INTERACT: «Det samme barnet - ulike arenaer». INTERACT inngår i en større satsing ved OsloMet der målet er å gi studentene kunnskaper og ferdigheter til å samhandle med andre yrkesgrupper som arbeider med barn og unge, som barnevernspedagoger og helsepersonell. Deltagelse i INTER1100, INTER1200 og INTER1300 fremgår av emneplanene.

Bestått studium fører frem til graden Bachelor i barnehagelærerutdanning og danner grunnlag for at kandidaten kan søke opptak til blant annet masterstudium i barnehagekunnskap ved OsloMet som videre kan kvalifisere til å søke opptak til ph.d. i utdanningsvitenskap for lærerutdanning.​

Generell studieinformasjon

Det skjer stadige endringer som påvirker studenters studiehverdag, og studentene ved OsloMet har selv ansvar for å holde seg oppdatert. Viktige informasjonskanaler er OsloMets nettsider, Studentweb og OsloMets digitale læringsplattform. Videre forventes det at studenter benytter sin student-epost.

Programplanen er det mest sentrale informasjonsdokumentet for alle som er tatt opp på barnehagelærerutdanningen og alle studenter er forpliktet til å gjøre seg godt kjent med programplanen for sitt studieprogram.