EPN-V2

HEL6210 Familiens helse - barn (0-5 år) Emneplan

Engelsk emnenavn
The Health of the Family - Children (0-5 Years)
Studieprogram
Helsesykepleierutdanning
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Emnet fokuserer på barn i alderen 0-5 år og deres foreldre. Barnets utvikling, familien og hjemmet som oppvekstmiljø står sentralt. Aktuelle beskyttelses- og risikofaktorer knyttet til barnet og familiens hverdag belyses. Det undervises i sentrale teorier og metoder som inngår i det helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeidet. Utvikling av egen veiledningskompetanse vektlegges.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om helsesøsters funksjon, ansvarsområder og arbeidsoppgaver overfor sped- og småbarn og deres familier
  • har avansert kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling, samt om risiko- og beskyttelsesfaktorer
  • har avansert kunnskap om tilknytningsteorier og hvilke faktorer som påvirker samspillet mellom foreldre og barn
  • har avansert kunnskap om ulike sider ved foreldrerollen og foreldres behov for støtte
  • har inngående kunnskap om ulike veiledningsmetoder og hva som kan motivere til endring

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere og anvende relevante metoder for helsefremmende og forebyggende arbeid i med barn 0-5 år og deres foreldre
  • kan analysere og vurdere barns generelle utvikling, faktorer som påvirker og behov for tiltak og henvisning til andre fagpersoner
  • kan vurdere barn og foreldres ressurser og evne til omsorg og mestring
  • kan vurdere og begrunne ulike kommunikasjonsformer og pedagogiske metoder i møte med barn og foreldre

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere familiers behov for støtte i ulike faser av livet
  • kan analysere og anvende forskningsbaserte kunnskaper innenfor helsestasjonsarbeidet
  • kan analysere og anvende etiske prinsipper i refleksjon over dilemmaer i fagutøvelsen
  • kan anvende kultursensitiv tilnærming til barn og deres familier

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige oppgaver med framlegg (individuelt og i gruppe), seminarer, ferdighetstrening og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har utvidet kunnskap om

  • realkompetanse i et samfunnsperspektiv
  • realkompetansevurdering og kulturelle kontekster
  • lover og regler knyttet til realkompetanse
  • føringer og retningslinjer for realkompetansevurdering
  • fasene i et realkompetansearbeid nasjonalt og internasjonalt

Ferdigheter

Studenten kan

  • veilede søkere til å dokumentere kompetanse
  • bygge relasjoner basert på tillit og aksept
  • velge hensiktsmessige metoder for kartlegging og vurdering av realkompetanse
  • utøve skjønn basert på egen fagkompetanse
  • vurdere helhetlig kompetanse
  • samarbeide med andre involverte i realkompetansearbeidet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bidra til nytenking og innovasjon i realkompetansearbeidet
  • veilede flerfaglige grupper i utvikling av realkompetansevurdering
  • reflektere kritisk over egen rolle og kompetanse i realkompetansearbeidet
  • anerkjenne kompetanse på tvers av kulturer
  • forklare sammenhengen mellom realkompetansevurdering og arbeidslivets kompetansekrav

Vurdering og eksamen

Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. På samlingene vil det være forelesninger med introduksjon av faglige temaer, dialog, gruppeoppgaver, erfaringsdeling og litteraturstudier. Det forutsetter at deltakerne er aktive på samlingene og bidrar med erfaringer og refleksjoner i det læringsfellesskapet studiegruppen utgjør. Mellom samlingene arbeider deltakerne individuelt og gruppevis med oppgaver i tilknytning til de ulike fasene og rollene i realkompetansearbeidet. Litteraturstudier og bruk av nettressurser inngår også.

Det legges vekt på at innholdet og arbeidsformene skal være praksisnære og relevante for arbeid med realkompetanse. Studieopplegget inkludert arbeidskravene skal bidra til forståelse for rolle og ansvar, egenvurdering og refleksjon rundt egen praksis samt profesjonalisering av arbeidet med alle faser i realkompetansevurdering.

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeidskrav

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er).

Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1

Individuell oppgave: Studenten utarbeider og faglig forankrer egne utviklingsmål knyttet til realkompetansefeltet i eget arbeidsområde. Hensikt er å knytte realkompetansevurdering til eget ansvarsområde på feltet samt å legge til rette for utviklingsarbeid i egen virksomhet. Omfang 1200 ord +/- 10 %.

Arbeidskrav 2

Gruppeoppgave (2-3 studenter), to deler

Del 1: Metodisk utprøving i egen virksomhet av ulike faser av realkompetansearbeidet med utgangspunkt i egne utviklingsmål. Utprøving dokumenteres i en videopresentasjon hvor personvern er ivaretatt ved at studentene kun filmer/tar bilder av seg selv. Omfang på videopresentasjonen skal være på maksimalt 15 minutter. Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med å prøve ut og dokumentere metoder i realkompetansevurdering, samt å få økt innsikt gjennom refleksjon med andre.

Del 2: Medstudentrespons på del 1 ved at grupper gir andre grupper respons. Omfang maksimalt 500 ord. Hensikten er å dele erfaringer på tvers av fagområder, samt å få bedre innsikt i andres arbeidsområder og metodebruk.

For å få arbeidskravet godkjent må del 1 og del 2 være vurdert til godkjent.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er basert på erfaringsdeling, felles forståelse for roller og oppgaver samt utvikling av praksis. Aktiv deltakelse på samlinger er en forutsetning for undervisningen. For å avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse på samlingene. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke oppfyller kravet til deltakelse, avtaler alternativ(e) aktivitet(er) i hvert enkelt tilfelle med læreren.

Vurderingsuttrykk

REAK6000: Individuell hjemmeeksamen. Bestått/ikke bestått. 15 studiepoeng.

Avsluttende vurdering er en individuell hjemmeeksamen med varighet tre uker, der studenten skriver en selvvalgt oppgave knyttet til roller og ansvar for realkompetanse. Omfang 2500-3000 ord. Problemstillingen skal godkjennes av faglærer.

Ny/utsatt eksamen

Utsatt eksamen gjennomføres på samme måten som ordinær eksamen.

Til første nye hjemmeeksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven som ble levert til ordinær eksamen. Ved senere forsøk leveres ny oppgave.

Sensorordning

Vurderingsuttrykket er bestått/ikke bestått.