Programplaner og emneplaner - Student
GLU-NOR-E4 Norsk Emne 4 - grunnskolelærer 5-10 trinn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Norwegian, 5-10 Grade, Module 4
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Norskfaget er et sentralt fag for kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutvikling. Faget skal gi studentene kunnskap om språk, språkbruk og litteratur i Norge, og også om nordiske og andre kulturers språk, fortellinger og litteratur. Norskfaget i lærerutdanningen handler om hvordan litteratur og språk har tatt form i brytning mellom impulser fra ulike tider og steder, ulike tekstformer og estetiske uttrykk. Studentene skal lære å mestre og formidle språk og litteratur i et kulturelt mangfold.
Norskfaget har et særlig ansvar for opplæring i tre av de grunnleggende ferdighetene: å kunne uttrykke seg muntlig, å kunne uttrykke seg skriftlig og å kunne lese. Norsklærere må ha kunnskaper om språkutvikling, ordforråds- og begrepslæring. De må ha kunnskaper om utvikling av lesing og skriving, leseforståelse og litterær bredde- og dybdelesing. Lese- og skrivekunnskaper legger grunnlag for videre utdanning og arbeidsliv. Norsklærere må ha innsikt i litterære tekster som kan engasjere barn og unge.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse ifølge Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10 trinn.
Kunnskap
Studenten
- har utvidet forståelse av tekst-, litteratur- og sjangerbegrepene
- har omfattende kunnskap om hva som kjennetegner språket i muntlige, skriftlige og sammensatte tekster; skjønnlitteratur og sakprosatekster i ulike sjangre, og tekster fra eldre og nyere medium
- har kunnskap om videreutvikling av leseforståelse og lesestrategier, både hos elever med norsk som førstespråk og norsk som andrespråk
- har omfattende innsikt i hvordan elever på ungdomstrinnet kan videreutvikle skriveferdighetene sine, både elever med norsk som førstespråk og norsk som andrespråk
- har kunnskap om barnelitteratur og litteratur som vender seg mot voksne lesere
- har kunnskap om muntlige sammensatte tekster i moderne medier
- har god innsikt i språklige endringsprosesser i fortid og samtid
- har kunnskap om flerspråklighet, flerspråklig praksis og om det å lære norsk som andrespråk
- har innsikt i språkutvikling hos barn og unge som allerede har tilegnet seg grunnleggende lese- og skriveferdigheter
Ferdigheter
Studenten
- kan skrive godt på nynorsk og bokmål
- kan vurdere og bruke relevante undervisningsmetoder i lese- og skriveopplæring fra 5. til 10. trinn, for elever med norsk som førstespråk og elever med norsk som andrespråk
- kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse, respons og vurdering av mellomspråkstekster
- kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheter, sette i verk relevante tiltak for tilpasset opplæring og oppdage lese- og skrivevansker
- kan vurdere norskundervisning på ulike trinn fra 5. til 10. trinn og grunngi faglige valg
- kan vurdere ulike typer norskfaglige læremiddel ut fra ulike kriterium og med tanke på læringsutbyttet til elevene
- kan skape og vurdere digitale, sammensatte tekster
- kan sammenlikne tekster tematisk, estetisk og didaktisk
- kan sette litterære tekster (i oversetting) inn i en historisk sammenheng og se dem i lys av nordisk og internasjonal litteratur
- kan bruke varierte estetiske arbeidsmåter for økt litteraturforståelse og leseglede hos elevene - kan bruke litteraturteori i undervisningssammenheng
Generell kompetanse
Studenten
- er sikker muntlig språkbruker og stødig i skriftlig bokmål og nynorsk
- kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper
- kan arbeide med språk og tekst i flerkulturelle klassemiljøer og utvikle en språk- og kulturforståelse som tar den flerkulturelle virkeligheten på alvor - kan bruke faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon
- kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag
- kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke identiteten til elevene og oppfordre dem til aktiv deltakelse i det offentlige liv
Innhold
Lesing, skriving og muntlige ferdigheter - med fordypning
- Fagbøker for barn og unge.
- Oversatt barne- og ungdomslitteratur inkludert triviallitteratur.
- Tekstbegrepet, litterasitetsbegrepet (literacy), leseforståelse.
- Leseutvikling med vekt på den andre leseopplæringa og norsk som andrespråk.
- Film og dataspill.
- Sammensatte tekster (bildebøker, tegneserier og læremidler).
- Sjangerkunnskap: essay, kåseri og (voksen-) novelle.
- Lese- og skrivevansker.
- Skriveutvikling med vekt på skriving på andrespråket (mellomspråkstekster).
- Språkfilosofi og språklæringsteorier.
- Flerspråklighet.
- Språkutvikling og språklæring, med vekt på norsk som andrespråk.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen i faget går over tre semestre. Faget er organisert med utgangspunkt i de grunnleggende ferdighetene skriving, lesing og muntlige ferdigheter. Studentene vil få anledning til å arbeide med fagets innhold i praksisperiodene.
Aktuelle arbeidsmåter er individuelt studiearbeid med lesing av pensum, klasse- og gruppearbeid, skriving av tekster blant annet til digital mappe, tilbakemelding på medstudenters tekster, muntlige framlegg, og rollespill, med mer. Undervisningen kan foregå i grupper, klasser eller på trinn. Det er flerfaglige perioder og kurs i løpet av studieåret.
Flerfaglig samarbeid
I hvert studieår vil det inngå enkelte flerfaglige temaperioder, der overordnede temaer som angår alle studentene på kullet tas opp. Dette gjelder blant annet Studiestart og fellestemaet Språk og læring ; Grunnleggende ferdighet, Mangfold og Barn, ungdom og helse. Utfyllende informasjon om fellesopplegg er å finne i programplanen.
Flerfaglige temaer
Grunnskolelærerutdanningene har både énfaglige, tverrfaglige og flerfaglige perioder. Til flere av fagområdene som organiseres på tvers av fag, er det utviklet et fellespensum til bruk i oppgaver knyttet til de spesielle periodene, men også i andre deler av studiene i faget.
Et flerkulturelt perspektiv
Studentene skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter som gjør dem i stand til å møte og forstå forskjellighet, og bruke mangfoldet som en ressurs i norskfaget. Studentene skal kunne forstå hvordan barn og unges identitet dannes og utvikles i det flerkulturelle samfunnet, særlig knyttet til språk. De skal kunne legge til rette for læring også for elever som har et annet førstespråk enn norsk.
Grunnleggende ferdigheter
Studentene tilegner seg i norskfaget ferdigheter og didaktisk forståelse når det gjelder lesing, skriving og muntlige ferdigheter, men også ferdigheter og didaktisk kunnskap knyttet til regning og bruk av digitale verktøy. De grunnleggende ferdighetene knyttes sammen gjennom arbeid med læringsstrategier og gjennom bruk av biblioteket som et læringssenter.
Vurderingskompetanse
Studentene skal lære å vurdere elevens utvikling innen de ulike delene av norskfaget. De skal tilegne seg kunnskap om hvordan vurderingskriterier og ulike vurderingsformer utvikles og virker. Studentene får øving i å reflektere didaktisk om vurdering og bruker ulike vurderingsformer i arbeid med litterære og språklige emner. Læreplanforståelse og kunnskaper om vurderingsmåter er sentrale tema i alle fire emnene i studiet.
Forskningsforankring
Gjennom møtet med forskning skal studentene utvikle evne til kritisk refleksjon over egen og skolens kollektive praksis. I norskfaget introduseres studentene for forskningsbasert kunnskap og forskningsbaserte læringsprosesser. De skal tilegne seg kompetanse til å kunne vurdere, bruke og formidle relevante forskningsresultater. Studentene bruker læringssentra som kilde og støtte i de ulike læringsoppgavene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
- Kåseri : Utarbeide et kåseri (400-500 ord) knyttet til arbeidet med et faglig tema. Framføre kåseriet individuelt. Tilbakemelding fra lærer og medstudenter.
- Bildebok/sammensatt tekst: Produksjon av en bildebok eller annen sammensatt tekst etter utleverte retningslinjer. Gruppebasert. Målform: Fritt valg. Tilbakemelding fra lærer og medstudenter.
- Skriftlig innlevering: Læreboktekst (to og to studenter). Omfang: 1500 ord +/- 10 prosent. Valgfri målform. Skriftlig tilbakemelding fra lærer.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to deler med litterære, språklige og didaktiske oppgaver:
- Del 1: 4-timers skriftlig eksamen under tilsyn. Målform: Nynorsk.
- Del 2: 4-timers skriftlig eksamen under tilsyn. Målform: Bokmål.
Det gis en samlet karakter for eksamen, og begge deler må være bestått for å oppnå dette. Del 1 og del 2 teller 50 prosent hver av den samlede karakteren.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Begge eksamensdelene vurderes av en intern og en ekstern sensor.