Programplaner og emneplaner - Student
GLU-NOR-E2 Norwegian, 5-10 Grade, Module 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Norsk Emne 2 - grunnskolelærer 5-10 trinn
- Study programme
-
Teacher Education 5.-10. grade
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse ifølge Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn.
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om relevante teorier om lesing og leseopplæring
- har kunnskap om leseforståelse og lesestrategier
- har kunnskap om den gjeldende læreplanen for skolens norskfag
- kjenner til sentrale og relevante litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske begrep og perspektiv
- har inngående kjennskap til ungdomslitteratur i ulike sjangre og god forståelse for hvordan denne litteraturen har utvikla seg over tid
- har kunnskap om barnelitteratur og litteratur som vender seg mot voksne lesere
- har kunnskap om hvordan gutter og jenter på ungdomstrinnet kan motiveres til lesing
Ferdigheter
Studenten
- kan skrive godt på nynorsk og bokmål
- kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering
- kan stimulere den estetiske sansen til elevene
- kan bruke ulike vurderingsmåter i norskfaget
- kan sammenlikne tekster tematisk, estetisk og didaktisk
- kan sette sentrale norske tekster og et utvalg samiske tekster (i oversetting) inn i en historisk sammenheng og se dem i lys av nordisk og internasjonal litteratur
- kan lese, analysere og tolke tekster, se dem i et historisk perspektiv og sette dem inn i en større kulturell sammenheng
- kan legge til rette for arbeid med litterære tekster i et historisk, flerkulturelt og tverrestetisk perspektiv
- kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse, respons og vurdering av skriftlige elevtekster for å fremme læring
Generell kompetanse
Studenten
- er sikker muntlig språkbruker og stødig i skriftlig bokmål og nynorsk
- kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper
- kan bruke faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon
- kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag
- kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke identiteten til elevene og oppfordre dem til aktiv deltakelse i det offentlige liv
Siden faget er en integrert del av grunnskolelærerutdanningen, vil flere av læringsutbytteformuleringene stå sentralt i samarbeidet med faget pedagogikk og elevkunnskap og med de ulike trinnene i profesjonsutdanningens praksisopplæring.
Content
Kunnskaper
Studenten:
- har inngående kunnskap i prosjektorganisering, derav prosjektoppbygging og prosjektgjennomføring
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre et selvstendig definert prosjekt
- kan identifisere og analysere faglige problemstillinger innen et avgrenset område/felt
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Arbeidsmappa har fem oppgaver som studenten kan arbeide med i ulike versjoner.
- Mappetekst 1: Bokmelding. Omfang: 1000 ord +/- 10 prosent.
- Mappetekst 2: Respons på bokmelding: Digitale merknader i teksten og ca. 1/2 side kommentar etter meldingen.
- Mappetekst 3: Kommentar til respons på bokmelding. Omfang: Ca. 2 sider.
- Mappetekst 4: Elevtekstanalyse. Omfang; 2500 ord +/- 10 prosent.
- Mappetekst 5: Artikkel om barne- og ungdomslitteratur. Omfang: 3500 ord +/- 10 prosent.
Innleveringsmappe blir opprettet med faste tidsfrister for hver oppgave. Faglærer kan endre rekkefølgen på tekstene. Mappetekstene skal utformes og bearbeides digitalt, og godkjenning av tekstene er en forutsetning for å kunne gå opp til endelig mappeeksamen. Alle tekstene skal skrives på nynorsk.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Læring i norskstudiet forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene for emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Emne 2 har derfor følgende krav om deltakelse:
- Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer. Form og innhold til kompensasjonsoppgavene presiseres av faglæreren.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
Assessment
Emnet tilbys i vårsemesteret, og kan velges i 4. semester.
Tema for prosjektarbeidet skal være innenfor fagområdet styring og ledelse bibliotek.