EPN-V2

GLU-NOR-E2 Norwegian, 5-10 Grade, Module 2 Course description

Course name in Norwegian
Norsk Emne 2 - grunnskolelærer 5-10 trinn
Study programme
Teacher Education 5.-10. grade
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse ifølge Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn.

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om relevante teorier om lesing og leseopplæring
  • har kunnskap om leseforståelse og lesestrategier
  • har kunnskap om den gjeldende læreplanen for skolens norskfag
  • kjenner til sentrale og relevante litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske begrep og perspektiv
  • har inngående kjennskap til ungdomslitteratur i ulike sjangre og god forståelse for hvordan denne litteraturen har utvikla seg over tid
  • har kunnskap om barnelitteratur og litteratur som vender seg mot voksne lesere
  • har kunnskap om hvordan gutter og jenter på ungdomstrinnet kan motiveres til lesing

Ferdigheter

Studenten

  • kan skrive godt på nynorsk og bokmål
  • kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering
  • kan stimulere den estetiske sansen til elevene
  • kan bruke ulike vurderingsmåter i norskfaget
  • kan sammenlikne tekster tematisk, estetisk og didaktisk
  • kan sette sentrale norske tekster og et utvalg samiske tekster (i oversetting) inn i en historisk sammenheng og se dem i lys av nordisk og internasjonal litteratur
  • kan lese, analysere og tolke tekster, se dem i et historisk perspektiv og sette dem inn i en større kulturell sammenheng
  • kan legge til rette for arbeid med litterære tekster i et historisk, flerkulturelt og tverrestetisk perspektiv
  • kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse, respons og vurdering av skriftlige elevtekster for å fremme læring

Generell kompetanse

Studenten

  • er sikker muntlig språkbruker og stødig i skriftlig bokmål og nynorsk
  • kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper
  • kan bruke faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon
  • kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag
  • kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke identiteten til elevene og oppfordre dem til aktiv deltakelse i det offentlige liv

Siden faget er en integrert del av grunnskolelærerutdanningen, vil flere av læringsutbytteformuleringene stå sentralt i samarbeidet med faget pedagogikk og elevkunnskap og med de ulike trinnene i profesjonsutdanningens praksisopplæring.

Content

Kunnskaper

Studenten:

  • har inngående kunnskap i prosjektorganisering, derav prosjektoppbygging og prosjektgjennomføring

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre et selvstendig definert prosjekt
  • kan identifisere og analysere faglige problemstillinger innen et avgrenset område/felt

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Arbeidsmappa har fem oppgaver som studenten kan arbeide med i ulike versjoner.

  • Mappetekst 1: Bokmelding. Omfang: 1000 ord +/- 10 prosent.
  • Mappetekst 2: Respons på bokmelding: Digitale merknader i teksten og ca. 1/2 side kommentar etter meldingen.
  • Mappetekst 3: Kommentar til respons på bokmelding. Omfang: Ca. 2 sider.
  • Mappetekst 4: Elevtekstanalyse. Omfang; 2500 ord +/- 10 prosent.
  • Mappetekst 5: Artikkel om barne- og ungdomslitteratur. Omfang: 3500 ord +/- 10 prosent.

Innleveringsmappe blir opprettet med faste tidsfrister for hver oppgave. Faglærer kan endre rekkefølgen på tekstene. Mappetekstene skal utformes og bearbeides digitalt, og godkjenning av tekstene er en forutsetning for å kunne gå opp til endelig mappeeksamen. Alle tekstene skal skrives på nynorsk.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Læring i norskstudiet forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene for emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Emne 2 har derfor følgende krav om deltakelse:

  • Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer. Form og innhold til kompensasjonsoppgavene presiseres av faglæreren.

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

Assessment

Emnet tilbys i vårsemesteret, og kan velges i 4. semester.

Tema for prosjektarbeidet skal være innenfor fagområdet styring og ledelse bibliotek.