Programplaner og emneplaner - Student
GLU-ENG-E4 Engelsk Emne 4 - grunnskolelærer 5-10 trinn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- English, 5-10 Grade, Module 4
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Emnehistorikk
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om historisk utvikling av metoder og tilnærminger til opplæring i engelsk
- har kunnskap om hvordan ulike faktorer kan påvirke læring av engelsk
- har kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på
- har innsikt i ulike læringsstrategier som kan bidra til å gjøre at elevene kan ta hånd om egen læring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv
- har kjennskap til gjeldende læreplan for skolen som ramme for faglig utviklingsarbeid
- har kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
- har kunnskap om samfunnsliv, historie og et rikt utvalg kulturuttrykk i engelsktalende land, deriblant sentrale verk i engelskspråklig litteraturtradisjon
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn
- kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å velge og legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevenes reseptive og produktive språkferdigheter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy
- kan bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier
- kan aktivt gjøre nytte av elevenes erfaringer med engelsk og eventuelt andre språk
- kan arbeide selvstendig med problemstillinger i faget
- kan velge ut og tilrettelegge arbeid med tekster fra engelsktalende land for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
- kan vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse
Innhold
Tema 10: Lærerens tekstkompetanse 1:
- Strategier for utvidelse av ordforrådet i engelsk.
- Fordypning i grammatikk i kontekst.
- Tekststrukturer, sammenheng og tilpasset språkbruk.
Tema 11: Lærerens tekstkompetanse 2:
- Lesing og skriving i vekselspill.
- Kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst.
- Valg av og tilrettelegging av arbeid med tekster på en variert og inspirerende måte for barn og ungdom.
- Samfunnsliv, historie, og et rikt utvalg kulturuttrykk, særlig sentrale verk i den litterære tradisjonen.
- Kjennskap til noen varianter av engelsk.
Tema 12: Fagdidaktikk med fokus på integrerte grunnleggende ferdigheter:
- Kritisk blikk på den historiske utviklingen av engelskopplæring i Norge.
- Anvendt språklæringsteori, bruk av vurderingsverktøy, læringsfremmende vurdering, ulike måter å organisere opplæringen på, bruk av strategier med langsiktig perspektiv som grunnlag for sikring av utvikling og progresjonen i forhold til alle grunnleggende ferdigheter i faget.
LK06 som ramme for utviklingsarbeid med problemstillinger i faget
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Arbeidskravene er knyttet til innlevering av et bestemt antall tekster til studentens professional learning journal (se kapittelet "Arbeids- og undervisningsformer" ovenfor). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
- To journal entries :
Journal entry relatert til Tema 11 (gruppeoppgave, muntlig presentasjon på 15-20 minutter)
Journal entry relatert til Tema 12 (individuell skriftlig oppgave, på 1500-2000 ord)
- Tre timers individuell skriftlig oppgave under tilsyn i avansert språklære og tekstanalyse, relatert til Tema 10. Skriveoppgaven gjennomføres på høgskolen.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Læringen i engelskstudiet forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og utvikling av muntlige ferdigheter. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Engelsk trinn 5-10 har derfor følgende krav om deltakelse:
- Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer i form av lydfiler.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
Vurdering og eksamen
Eksamen i høstsemesteret av andre studieår
Individuell skriftlig hjemmeeksamen i engelskdidaktikk, med varighet på to uker og omfang på 3000-4000 ord. Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Det gis gradert karakter (A-F).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Pensum
FAGLITTERATUR (ca. 760 sider)
Språklære :
Dypedahl, Magne, Hilde Hasselgård og Berit Løken (2012). Introducing English Grammar (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (utdrag på ca. 80 sider)
Lysvåg, Per og Gjertrud Flermoen Stenbrenden (2014). Academic Writing in English: A practical handbook. Oslo: Cappelen Damm (utdrag på ca. 15 sider)
Fagdidaktikk :
Birketveit, Anna og Gweno Williams (red.) (2013). Literature for the English classroom: Theory into practice . Bergen: Fagbokforlaget. (utdrag pa ca. 100 sider)
Harmer, Jeremy (2007). The Practice of English Language Teaching (4. utg). London: Longman. (utdrag på ca. 60 sider)
Thornbury, Scott (1999) How to Teach Grammar . Harlow: Pearson. (utdrag på ca. 40 sider)
Kulturstudier
Elektronisk pensum (ca. 150 sider) som kunngjøres i Fronter.
I tillegg kommer pensumlitteratur i handouts samt nettressurser (ca. 300 sider).
Anbefalte tekster ut over pensumbøkene vil bli kunngjort i Fronter.
Utover det ordinære pensumet forutsettes det at studenten gjør seg kjent med følgende:
Kunnskapsløftet: Læreplan for engelsk i grunnskolen
English Subject Curriculum (LK06 in English)
SKJØNNLITTERATUR
Romaner:
Baum, Frank L.: The Wizard of Oz
Dahl, Roald. Matilda
McCarthy, Cormac: The Road
Wilson, Jacqueline. The Story of Tracy Beaker
Bildebøker :
Hoffman, Mary. Amazing Grace
Jacobs Altman, Linda . Amelia¿s Road
Silverstein, Shel. The Giving Tree
Steven, Kenneth. The Dragon Kite
Film :
Frozen (dir: Chris Buck and Jennifer Lee)