EPN-V2

GLU-ENG-E4 Engelsk Emne 4 - grunnskolelærer 5-10 trinn Emneplan

Engelsk emnenavn
English, 5-10 Grade, Module 4
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om historisk utvikling av metoder og tilnærminger til opplæring i engelsk
  • har kunnskap om hvordan ulike faktorer kan påvirke læring av engelsk
  • har kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på
  • har innsikt i ulike læringsstrategier som kan bidra til å gjøre at elevene kan ta hånd om egen læring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv
  • har kjennskap til gjeldende læreplan for skolen som ramme for faglig utviklingsarbeid
  • har kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
  • har kunnskap om samfunnsliv, historie og et rikt utvalg kulturuttrykk i engelsktalende land, deriblant sentrale verk i engelskspråklig litteraturtradisjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn
  • kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å velge og legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevenes reseptive og produktive språkferdigheter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy
  • kan bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier
  • kan aktivt gjøre nytte av elevenes erfaringer med engelsk og eventuelt andre språk
  • kan arbeide selvstendig med problemstillinger i faget
  • kan velge ut og tilrettelegge arbeid med tekster fra engelsktalende land for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
  • kan vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse

Innhold

Tema 10: Lærerens tekstkompetanse 1:

  • Strategier for utvidelse av ordforrådet i engelsk.
  • Fordypning i grammatikk i kontekst.
  • Tekststrukturer, sammenheng og tilpasset språkbruk.

Tema 11: Lærerens tekstkompetanse 2:

  • Lesing og skriving i vekselspill.
  • Kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst.
  • Valg av og tilrettelegging av arbeid med tekster på en variert og inspirerende måte for barn og ungdom.
  • Samfunnsliv, historie, og et rikt utvalg kulturuttrykk, særlig sentrale verk i den litterære tradisjonen.
  • Kjennskap til noen varianter av engelsk.

Tema 12: Fagdidaktikk med fokus på integrerte grunnleggende ferdigheter:

  • Kritisk blikk på den historiske utviklingen av engelskopplæring i Norge.
  • Anvendt språklæringsteori, bruk av vurderingsverktøy, læringsfremmende vurdering, ulike måter å organisere opplæringen på, bruk av strategier med langsiktig perspektiv som grunnlag for sikring av utvikling og progresjonen i forhold til alle grunnleggende ferdigheter i faget.

LK06 som ramme for utviklingsarbeid med problemstillinger i faget

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Arbeidskravene er knyttet til innlevering av et bestemt antall tekster til studentens professional learning journal (se kapittelet "Arbeids- og undervisningsformer" ovenfor). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • To journal entries :

Journal entry relatert til Tema 11 (gruppeoppgave, muntlig presentasjon på 15-20 minutter)

Journal entry relatert til Tema 12 (individuell skriftlig oppgave, på 1500-2000 ord)

  • Tre timers individuell skriftlig oppgave under tilsyn i avansert språklære og tekstanalyse, relatert til Tema 10. Skriveoppgaven gjennomføres på høgskolen.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Læringen i engelskstudiet forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og utvikling av muntlige ferdigheter. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Engelsk trinn 5-10 har derfor følgende krav om deltakelse:

  • Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer i form av lydfiler.

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

Vurdering og eksamen

Eksamen i høstsemesteret av andre studieår

Individuell skriftlig hjemmeeksamen i engelskdidaktikk, med varighet på to uker og omfang på 3000-4000 ord. Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Det gis gradert karakter (A-F).

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Pensum

FAGLITTERATUR (ca. 760 sider)

Språklære :

Dypedahl, Magne, Hilde Hasselgård og Berit Løken (2012). Introducing English Grammar (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (utdrag på ca. 80 sider)

Lysvåg, Per og Gjertrud Flermoen Stenbrenden (2014). Academic Writing in English: A practical handbook. Oslo: Cappelen Damm (utdrag på ca. 15 sider)

Fagdidaktikk :

Birketveit, Anna og Gweno Williams (red.) (2013). Literature for the English classroom: Theory into practice . Bergen: Fagbokforlaget. (utdrag pa ca. 100 sider)

Harmer, Jeremy (2007). The Practice of English Language Teaching (4. utg). London: Longman. (utdrag på ca. 60 sider)

Thornbury, Scott (1999) How to Teach Grammar . Harlow: Pearson. (utdrag på ca. 40 sider)

Kulturstudier

Elektronisk pensum (ca. 150 sider) som kunngjøres i Fronter.

I tillegg kommer pensumlitteratur i handouts samt nettressurser (ca. 300 sider).

Anbefalte tekster ut over pensumbøkene vil bli kunngjort i Fronter.

Utover det ordinære pensumet forutsettes det at studenten gjør seg kjent med følgende:

Kunnskapsløftet: Læreplan for engelsk i grunnskolen

English Subject Curriculum (LK06 in English)

SKJØNNLITTERATUR

Romaner:

Baum, Frank L.: The Wizard of Oz

Dahl, Roald. Matilda

McCarthy, Cormac: The Road

Wilson, Jacqueline. The Story of Tracy Beaker

Bildebøker :

Hoffman, Mary. Amazing Grace

Jacobs Altman, Linda . Amelia¿s Road

Silverstein, Shel. The Giving Tree

Steven, Kenneth. The Dragon Kite

Film :

Frozen (dir: Chris Buck and Jennifer Lee)