EPN-V2

GLU-ENG-E2-S Engelsk Emne 2-S - grunnskolelærer 5-10 trinn Emneplan

Engelsk emnenavn
English, 5-10 Grade, Module 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk
  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har innsikt i arbeidet med å videreutvikle de grunnleggende ferdighetene og tilrettelegge for progresjon i overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
    • har kjennskap til et vidt spekter av lærebøker og andre læringsressurser som kan brukes i opplæringen
    • har kunnskap om ulike internasjonale og nasjonale prøver og kartleggingsverktøy
    • har kjennskap til hvordan en kan tilpasse språkopplæringen til den enkelte elev
    • har kunnskap om samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land
    • har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
    • har kunnskap om ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale media, i opplæringen for barn og unge

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig og være god språkmodell for elevene
    • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
    • kan aktivt gjøre nytte av elevenes erfaringer med engelsk
    • kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid forankret i teori og egen erfaring, som fremmer videreutviklingen av de grunnleggende ferdighetene for alle elever
    • kan utøve en helhetlig vurderingspraksis og legge til rette for elevenes selvstendige språklæring ved å bevisstgjøre dem i valg av læringsstrategier
    • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, og begrunne vurderingene
    • kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
    • kan kritiske vurdere og bruke egnede lærebøker og andre læremidler
    • kan tilrettelegge for elevenes læring om og videre utforskning av samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land
    • kan analysere, velge ut og tilrettelegge for arbeid med engelskspråklige tekster for barn og ungdom, samt anvende et presist og tilpasset begrepsapparat i arbeidet med tekst
    • kan legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land sett i relasjon til egen kultur, med hovedvekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster for barn

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
    • kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
    • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

  • Innhold

    Tema 4: Engelsk i et flerkulturelt perspektiv:

    • Interkulturell kommunikasjon.
    • Grunnleggende sjangerkunnskap.
    • Samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i noen engelsktalende land.

    Tema 5: Elevers arbeid med engelskspråklig tekst:

    • Analyse og valg av tekster for barn og unge.
    • Tilpasset opplæring i forhold til en mangfoldig elevgruppe.
    • Kritisk bruk av digitale læringskilder og verktøy.

    Tema 6: Grunnleggende ferdigheter med fokus på lesing og regning i engelsk:

    • Planlegging, ledelse og vurdering av arbeid med lesing og regning i klasserommet.
    • Lesestrategier og leseforståelse.
    • Å kunne regne i engelsk.
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

    Arbeidskrav

    Arbeidskravene er knyttet til innlevering av et bestemt antall tekster til studentens professional learning journal (se kapittelet "Arbeids- og undervisningsformer" ovenfor). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

    • To journal entries .
    • Journal entry relatert til Tema 4 og 5 (individuell, skriftlig oppgave, på 800-1000 ord).
    • Journal entry relatert til Tema 6 (gruppeoppgave, skriftlig tekst på 800-1000 ord).
    • Alternativt arbeidskrav for studenter som av ulike årsaker ikke har anledning til å reise på studietur til York (gruppeoppgave, skriftlig tekst på 1000-1500 ord, i tillegg til en sammensatt tekst).

    Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

    Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Læringen i engelskstudiet forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og utvikling av muntlige ferdigheter. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Engelsk trinn 5-10 har derfor følgende krav om deltakelse:

    • Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer.
    • Deltakelse på studietur til Det norske studiesenteret i York. Studenter som ikke har anledning til å delta, gjennomfører et alternativt arbeidskrav (se over under Arbeidskrav).

    Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i vårsemesteret av første studieår

    Individuell fem timers skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamen vurderes av to interne sensorer. Eksamenen er underlagt tilsynssensur. Det gis gradert karakter (A-F).

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

    Pensum

    Faglitteratur (ca. 580 sider)

    Fagdidaktikk

    Harmer, Jeremy (2007). The Practice of English Language Teaching (4. utg.). London: Longman. (utdrag på ca. 20 sider)

    Munden, Juliet (2014) Engelsk på mellomtrinnet: A teacher¿s guide. Oslo: Gylendal Akademisk (utdrag på ca. 60 sider)

    I tillegg kommer pensumlitteratur i handouts samt nettressurser (ca. 350 sider).

    Anbefalte tekster ut over pensumbøkene vil bli kunngjort i Fronter.

    Kulturstudier

    Elektronisk pensum (ca. 150 sider) som kunngjøres i Fronter.

    Utover det ordinære pensumet forutsettes det at studenten gjør seg kjent med følgende:

    Kunnskapsløftet: Læreplan for engelsk i grunnskolen

    English Subject Curriculum (LK06 in English)

    Skjønnlitteratur

    Romaner

    Alexie, Sherman. The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian

    Breslin, Theresa : Whispers in the Graveyard

    Gaiman, Neil. Coraline (graphic novel)

    Green, John. The Fault in Our Stars

    Lowry, Lois: The Giver

    Sachar, Louis: Holes

    Shakespeare, William: Romeo and Juliet

    Bildebøker

    Baylor, Byrd. The Table Where the Rich People Sit

    Macaulay, David. Black and White

    Say, Allen. Grandfather¿s Journey

    Tan, Shawn . The Rabbits