EPN-V2

GLSAM-E2-510 Course 2 Course description

Course name in Norwegian
Global utvikling med vekt på ressursutnyttelse og nye vestregioner
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history
  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om hendelser og forhold i samtida i lys av maktforhold og menneskers handlinger og valg i nær og fjern fortid
    • har kunnskap om samspill og konflikt mellom naturgrunnlag og levekår
    • har kunnskap om utviklingen i den globale verdensøkonomien og politiske, kulturelle, miljømessige og sosiale konsekvenser av denne utviklingen, også i et urfolksperspektiv
    • har innsikt i historiske, politiske, geografiske og/eller kulturelle forhold i en gitt region
    • har kjennskap til sentrale samfunnsfaglige teorier og metoder
    • har innsikt i sentrale begreper og forhold knyttet til identitet og mangfold i det flerkulturelle Norge
    • har kunnskap om arbeidsliv og verdiskaping
    • har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan beskrive og analysere livsformer og levekår i ulike deler av verden
    • kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
    • kan fremme elevenes evne til nyskapning og kreativitet i arbeidet med samfunnsfaglige spørsmål
    • kan arbeide selvstendig med faglige spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag
    • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen, ulike behov og kulturell og språklig bakgrunn
    • kan reflektere over og vise innsikt i historiske prosesser
    • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
    • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
    • kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
    • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
    • kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
  • Course requirements

    • Individuell skriftlig fagartikkel: Land og regionsstudie. Om lag 4000 ord.
    • Delta på ekskursjon til endags institusjon i Oslo-området.
    • Arbeidskrav i forbindelse med fellesuka om Kulturelt Mangfold.

  • Assessment

    Individuell muntlig eksamen. Studentene har to timers forberedelsestid før eksamen. De kan benytte LK-06 og inntil 30 paginerte sider egenproduserte notater fra forelesninger, seminarer, kollokvier, ekskursjoner og litteraturlesing til forberedelse. Eksamen vil være en kombinasjon av presentasjon av arbeidskrav i emne 2 og prøving i pensumrelaterte emner i emne 1 og 2. Nærmere retningslinjer for notater ved eksamen blir gitt ved studiestart.

    Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.

    Pensum i emne 2

    Eriksen, T. og Sajjad,T., 2011: Kulturforskjeller i praksis. Perspektiver på det flerkulturelle Norge. (kap. 1-7, 9-11 og 17, og Tillegg/Basisinfo). AdNotam Gyldendal. (150 s)

    Feldberg, K., T. Linné-Eriksen (2013). Utvikling. En innføring i utviklingsstudier. (200 s)

    Knutsen, Gunnar W., 2006: Lange linjer i historien . Gyldendal Akademiske forlag (110 s)

    Marks, R., 2007: Den moderne verdens opprinnelse , Pax (200 s)

    Geografi-kompendium (200 s)

    Helle m.fl. (2013) Grunnbok i Norges historie. Fra vikingtid til våre dager. Universitetsforlaget

    Solerød, Hans (2010) Mennesker og ressurser. Befolkningsutviklingen - utfordringer og muligheter (200 s)

    Storhaug, Marit, 2009: Kap. 6 om Storyline i "Veiledning i tilpasset opplæring" , Fagbokforlaget (28 s)