Programplaner og emneplaner - Student
GLOB6100 Global Understanding Course description
- Course name in Norwegian
- Global forståelse
- Study programme
-
Development Studies - Global Understanding
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) tildeler graden bachelor i utviklingsstudier til studenter som gjennomfører det treårige bachelorprogrammet i utviklingsstudier (180 studiepoeng) ved høgskolen. Graden vil også kunne tildeles studenter som gjennomfører årsstudiet (alternativt Global forståelse 1 og 2) og påbyggingsstudier i utviklingsstudier (på til sammen 120 studiepoeng) og som i tillegg har 60 studiepoeng innenfor andre relevante studier.
Studiet er tverrfaglig og har elementer fra geografi, historie, sosialantropologi, religionsvitenskap, sosiologi, statsvitenskap, utdanningsvitenskap og økonomi. Det særegne med studiet er måten disse fagene kombineres og anvendes på til å reise problemstillinger og utvikle kunnskap om Nord/Sør-forhold og utviklingsspørsmål.
Studiet henvender seg til
- studenter som ønsker å ta dette faget som en del av en bachelorgrad i utviklingsstudier ved HiOA eller som ønsker å bruke det som en del av et utdanningsløp ved andre høgskoler eller universiteter
- studenter som ønsker å bygge ut en to-årig profesjonsutdanning til en bachelorgrad
- yrkesutøvere som arbeider med bistand og internasjonale spørsmål i private og offentlige organisasjoner eller driver informasjonsvirksomhet innenfor feltet
- lærere, helse- og sosialarbeidere og andre med behov for videreutdanning i internasjonale og flerkulturelle spørsmål
Required preliminary courses
Ingen forkunnskaper
Learning outcomes
Etter endt studium har studentene følgende læringsutbytte i faget, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende temaer, teorier og problemstillinger i forskning om utviklingsspørsmål
- har kunnskap om grunnleggende temaer, teorier og problemstillinger i forskning om Nord/Sør-forhold
- har kunnskap om kultur, økonomi, politikk og samfunnsforhold i viktige utviklingsregioner
Ferdigheter
Studenten
- har innsikt i kulturers betydning for menneskelig samhandling
- har evne til elementær problemorientert analyse av utviklingsspørsmål
Generell kompetanse
Studenten
- kan samle informasjon og kritisk vurdere kilder
- kan bearbeide og framstille skriftlig ulike typer informasjon etter samfunnsvitenskapelig metode
- kan samarbeide faglig gjennom gruppeprosesser med medstudenter
Content
Hovedemner1. Historie, politikk og økonomi
Emnet er viet økonomiske mekanismer, politiske prosesser og maktforhold både innad i enkeltland og i det globale systemet. Det legges vekt på internasjonal økonomi og internasjonale institusjoner, globalisering, utviklingsteorier og utviklingssamarbeid.
2. Befolkning, miljø og levekår
Emnet tar sikte på å belyse temaer som befolkningsutvikling, ressursgrunnlag og matproduksjon. Helsespørsmål blir belyst i tilknytning til levekår.
3. Kultur, kunnskap og kjønn
Emnet tar opp grunnleggende kulturforståelse og søker å konkretisere hva kultur er gjennom å belyse begreper som nasjonalisme, etnisitet og religion. Emnet presenterer også et nærblikk på en såkalt tradisjonell kultur i et utviklingsland. Det legges vekt på forståelse av hvordan kjønn preger alle sider ved sosialt liv. Sammenhengen mellom kultur, kunnskap og utdanning blir studert i forhold til utvikling og sosial endring.
4. Kildekritikk og formidling
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) øker mengden og tilgjengeligheten av opplysninger, meninger og data. Dette krever økt evne til å finne informasjon og kritisk vurdere dens kvalitet og relevans. Måten kunnskap om land og folk i Sør formidles til folk i Norge på vil bli gjenstand for analyse og diskusjon.
Teaching and learning methods
Studiet er et deltidsstudium som går over ett studieår og gir 30 studiepoeng. Opplegget for studiet er basert på tre hovedelementer:
- Tre samlinger i løpet av studieåret.
- Lokalt organiserte kollokviegrupper med regelmessig kontakt.
- Selvstudier med studiemateriell og veiledning av lærer.
Samlingene går over fire dager og legges normalt til august/september, januar/februar og april/mai. På samlingene er det hovedsakelig lagt opp til forelesninger med diskusjoner og gruppeaktiviteter.
I tillegg forutsettes det at studentene danner grupper som skal fungere som kollokviegrupper i selvstudieperiodene. Det forventes at studentene selv bidrar aktivt til gruppedannelsen. I selvstudieperiodene skal studentene arbeide med problemstillinger og oppgaver i grupper. Et studiehefte vil inneholde problemstillinger til studium og diskusjon. Det vil også inneholde henvisninger og kommentarer til sentrale punkter i pensumlitteraturen, samt opplysninger om tilleggslitteratur. Under arbeidet blir det gitt veiledning og tilbakemeldinger fra faglærer. Det legges til rette for kommunikasjon og veiledning mellom lærere og studenter via Internett.
Veiledning og kommunikasjon
Veiledning og kommunikasjon med faglærer skal i hovedsak skje via Internett. Alternativt kan veiledning også skje muntlig, via faks, brev eller over telefon. Det vil bli gitt innføring i bruk av Internett på første samling. HiOA bruker Fronter som lærestøttesystem, og via dette systemet kan studenter kommunisere med hverandre og med de tilsatte ved Utviklingsstudier. Her blir også viktige beskjeder formidlet fra de tilsatte til studentene.
Course requirements
Gruppeoppgave
Studentgruppen skal levere inn en besvarelse på oppgitt oppgavetekst. Frist for levering vil være i første halvdel av november. Oppgavens omfang skal være på 5000 ord (+/- ti prosent) / ca. 11-14 tekstsider. Nærmere opplysninger om innhold og format gis i et eget veiledningshefte. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, kan en bearbeidet oppgave leveres innen gitt frist i midten av februar. Det blir gitt skriftlig eller muntlig tilbakemelding på oppgaven.
Individuell oppgave
Studentene skal levere en individuell oppgave ut fra et selvvalgt tema. Oppgaven skal være både en faglig fordypning og en skriveøvelse. Den kan alternativt gjøres som en praktisk-pedagogisk oppgave som beskriver og reflekterer rundt et undervisningsopplegg, eller på annen måte knyttes til studentens arbeidssituasjon. Oppgavens omfang skal være på 4000 ord (+/- ti prosent) / ca. ni til elleve tekstsider.
Valg av tema skal godkjennes av faglærer i begynnelsen av februar. Oppgaven skal leveres i midten av mars. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, kan en bearbeidet oppgave leveres innen gitt frist i mai.
Det blir gitt skriftlig eller muntlig tilbakemelding på oppgaven. I tilfelle av for sen levering kan retten til tilbakemelding og levering av bearbeidet oppgave mistes.
Alle oppgaver og arbeider må være gjennomført og godkjent innen gitte frister. Dersom oppgaver ikke er levert og godkjent, kan ikke studenten avlegge skriftlig skoleeksamen. Når arbeidskravene er oppfylt, gis det anledning til å gå opp neste gang det arrangeres ordinær eksamen.
Assessment
Eksamen består av en åttetimers skriftlig skoleeksamen.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Ekstern sensor deltar i vurderingen av eksamensbesvarelsene.
Admission requirements
For opptak til studiet kreves generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse. Global forståelse 1 og 2, alternativt Development Studies 1 og 2 (som tilbys i samarbeid med Kulturstudier), gir grunnlag til å søke påbyggingsstudier i utviklingsstudier, på lik linje med studenter som har årsstudiet i utviklingsstudier.