EPN

G5SAM3401 Bærekraftig utvikling, demokrati og menneskerettigheter Emneplan

Engelsk emnenavn
Course 3
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i FN-systemet og arbeid med menneskerettighetsspørsmål nasjonalt og internasjonalt
  • har kunnskap om klima, miljø, ressurser og ressurskonflikter nasjonalt og internasjonalt
  • har kunnskap om internasjonal politikk og internasjonale konflikt- og samarbeidslinjer
  • har innsikt i historiske, politiske, geografiske og/eller kulturelle forhold i en gitt region
  • har kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse
  • har kunnskap om de historiske forutsetningene for utviklingen av det norske demokratiet
  • har kunnskap om barns og unges rettigheter, demokrati og deltakelse
  • har kunnskap om sosialisering og identitetsutvikling i ungdomsårene

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
  • kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt perspektiv med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper
  • kan anvende faglig kunnskap og resultat fra forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan arbeide selvstendig med faglige og fagdidaktiske spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag
  • kan ta i bruk og veilede elever i sentrale samfunnsfaglige metoder
  • kan arbeide selvstendig med faglige spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag
  • kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget

Generell kompetanse

Studenten

  • kan oppdatere seg faglig og reflektere over egen praksis
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i samfunnsfaget
  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv

Innhold

Se fagplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen:

  • Deltakelse i gruppearbeid i forbindelse med fellesuken om det miljøbevisste menneske.
  • Deltakelse i arbeid og framføringer knyttet til den flerfaglige uken om entreprenørskap.
  • Deltakelse i prosjektarbeid og prosjektframføring om bærekraftig utvikling
  • Gruppeoppgave. Lage et radioprogram som tematiserer menneskerettigheter.
  • Læremiddelanalyse

Vurdering og eksamen

Individuell fordypningsoppgave (omfang om lag 4000 ord). Fordypningsoppgaven skal bygge på et prosjektarbeid om bærekraftig utvikling. Oppgaven skal inkludere både et faglig og et fagdidaktisk perspektiv. Nærmere beskrivelse av rammene for oppgaven vil foreligge ved semesterstart.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur.