Programplaner og emneplaner - Student
G5SAM3101 Utviklingen av det moderne Norge Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Norway, Post-Industrialization
- Studieprogram
-
Samfunnsfag, 5.-10. trinnSkolefag for kroppsøving og idrettsfagGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Fagplan
Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt med studiepoeng:
- Organisk kjemi 10 stp
Innledning
Se fagplanen.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
- kjenner til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
- har kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse
- har kunnskap om det norske politiske systemet, rettsvesen og samfunnsøkonomi
- har kunnskap om barns og unges rettigheter, demokrati og deltakelse
- har kunnskap om de historiske forutsetningene for det moderne Norge og utviklingen av det norske demokratiet.
- har kunnskap om industrialisering, samt sammenhenger mellom naturgrunnlag, bosetting, næringsveier og miljø
- har kunnskap om sentrale utviklingstrekk i Sápmi
- har innsikt i sentrale begreper og forhold knyttet til identitet og mangfold i det flerkulturelle Norge
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning
- kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
- kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
- kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt perspektiv med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
- kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
- har innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget
Innhold
- 10 studiepoeng overlapp med FARMA1200 Organisk kjemi.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet har hovedvekt på organisk kjemi som basis for farmasifagene. Emnet omfatter sentrale funksjonelle grupper i organisk kjemi, organisk-kjemiske strukturer og reaksjonslære med fokus på legemidler.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Deltakelse på ekskursjon langs Akerselva.
- IKT-oppdrag som forarbeid til ekskursjon langs Akerselva.
- Fordypningsarbeid med selvvalgt problemstilling fra temaet «Det norske politiske systemet» eller «Det flerkulturelle Norge».
Vurdering og eksamen
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og laboratoriekurs. Bruk av digitale læringsressurser er en viktig del av undervisningen.
Praktiske ferdigheter erverves gjennom laboratoriearbeid. Studentene må gjennomgå pre-lab og sikkerhetskurs før de kan påbegynne laboratoriekurs. I emnet inngår også skriftlige tester. Gjennom en veksling mellom teoretiske og praktiske studier tilrettelegges det for at studentene skal utvikle evne til å samarbeide og til å arbeide selvstendig.
Hjelpemidler ved eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 90 prosent tilstedeværelse på laboratoriekurs.
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer.
- Laboratorierapporter etter gitte kriterier.
- Gjennomført sikkerhetsopplæring før deltagelse på laboratorieskurs.
Vurderingsuttrykk
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 5 timer.
Sensorordning
Gradert skala A-F.
Opptakskrav
Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.