Programplaner og emneplaner - Student
G5SAM3101 Utviklingen av det moderne Norge Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Norway, Post-Industrialization
- Studieprogram
-
Samfunnsfag, 5.-10. trinnSkolefag for kroppsøving og idrettsfagGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Se fagplanen.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
- kjenner til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
- har kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse
- har kunnskap om det norske politiske systemet, rettsvesen og samfunnsøkonomi
- har kunnskap om barns og unges rettigheter, demokrati og deltakelse
- har kunnskap om de historiske forutsetningene for det moderne Norge og utviklingen av det norske demokratiet.
- har kunnskap om industrialisering, samt sammenhenger mellom naturgrunnlag, bosetting, næringsveier og miljø
- har kunnskap om sentrale utviklingstrekk i Sápmi
- har innsikt i sentrale begreper og forhold knyttet til identitet og mangfold i det flerkulturelle Norge
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning
- kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
- kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
- kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt perspektiv med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
- kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
- har innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget
Innhold
Se fagplanen.
Arbeids- og undervisningsformer
See admission requirements for the programme.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studiet er samlingsbasert med inntil tre fysiske samlinger à to dager pr. semester. Samlingene foregår på OsloMet og Oslo-området. Digitale læringsformer anvendes mellom samlingene. Undervisningen vil i stor grad ta utgangspunkt i eksempler fra studentenes erfaringer. Arbeidsmåtene vil variere mellom forelesning og annen undervisning på campus og nett, turer, praktisk utprøving, seminarer, gruppearbeid og gruppeoppgaver, individuelle arbeidsoppgaver, veiledning og selvstudium.
Mellom hver samling skal studentene benytte digitale verktøy til dokumentasjon, refleksjon, læringsfelleskap med medstudenter og veiledningsmøter med lærer. Her vil video som veiledningsverktøy fungere som en driver for utvikling av pedagogrollen.
Gjennom hele studiet vil studentene arbeide med et utviklingsprosjekt i egen barnehage, som danner grunnlaget for avsluttende eksamen. I andre semester er det krav til erfarings- og kunnskapsdeling i eget kollegium både knyttet til kropp og bevegelse, og bruk av profesjonsfaglig digital kompetanse.
Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser i og mellom samlingene, og gjennom studiet kontinuerlig reflekterer over egen læring. Deltakerne organiseres i nettverk, hvor hver læringsgruppe består av tre til fem studenter. Med utgangspunkt i det teoretiske begrepsapparatet studenten utvikler i løpet av studiet, skal gruppen bidra til å styrke kollegiale refleksjoner og erfaringslæring knyttet til eget arbeid i egen barnehage. Mellom samlingene foregår kommunikasjon mellom studenter og studenter og lærere via universitetets digitale læringsplattform.
Til innlevering og vurdering av arbeidskrav benyttes universitetets digitale læringsplattform Canvas.
Vurdering og eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Arbeidskrav 1: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
- Arbeidskrav 2: Gruppeoppgave på video, inntil 2,5 minutter per gruppemedlem. Av praktiske hensyn bør gruppen bestå av to studenter
- Arbeidskrav 3: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
- Arbeidskrav 4: Individuell flervalgstest på universitetets digitale plattform(er) med spørsmål knyttet til norsk tegnspråk som språk og i historisk perspektiv.
- Arbeidskrav 5: Individuell oppgave på video der studenten skal gjenfortelle en historie på norsk tegnspråk
Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig veiledning i emnets faglige innhold og praktisk øvelse. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Tidsfrister gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved semesterstart.
For generelle regler om arbeidskrav, se programplan.
Krav om deltakelse
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
Hjelpemidler ved eksamen
Det gis bokstavkarakterer med A til F på begge deleksamener. Det gis én samlet karakter for avsluttende vurdering. Hver eksamensdel vektes 50/50. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter.
A: Har et fremragende kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en særlig god evne til selvstendig bruk av kunnskap hhv. ferdigheter som inkluderer god analytisk evne (det betyr at kandidaten må vise oversikt over feltet, kunne sette ulike perspektiver opp mot hverandre, kunne begrense seg og gå i dybden). Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
B: Har et meget godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en meget god evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet som inkluderer analytisk evne. Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
C: Har et godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en god evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet. Viser et godt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
D: Har begrensede kunnskaper/ferdigheter. Refererende og lite sammenhengende framstilling og lite relevant stoff. Begrenset faglig og etisk refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
E: Meget begrensede kunnskaper/ferdigheter. Manglende sammenheng mellom teoretisk kunnskap og bruk av kunnskap i praksis. Lavt refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
F (ikke bestått): Har utilstrekkelige kunnskaper/ferdigheter. Viser manglende oversikt og detaljkunnskaper. Manglende bruk av kunnskaper og /eller utelukkende praktisk uten forankring i litteraturen. Manglende refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Nærmere informasjon om eksamen blir gitt i eget notat.
Sensorordning
Studiet består av tre hovedtemaer:
1. Barns motoriske utvikling og læring
- Fysisk vekst og motorisk utvikling/læring
- Kropp og bevegelse i lek og kommunikasjon
- Bevegelseserfaringer, læring og livsmestring
- Observasjon
2. Læringsmiljø
- Barnehagens fysiske og psykososiale læringsmiljø
- Vurdering, planlegging og organisering av barnehagens fysiske miljø
- Lek og fysisk aktivitet i ulike miljø
- Læringssyn, profesjonsrollen og omsorgspraksiser
3. Kropp og bevegelse i et samfunnsperspektiv
- Fysisk aktivitet/lek, livsmestring og helse
- Physical literacy - kropp og bevegelse i danningsprosesser
- Kropp og bevegelse - verdier, normer og identitet
- Analytisk og kritisk blikk på digitale praksiser og verktøy i pedagogisk arbeid med barn og bevegelse
Opptakskrav
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.