Programplaner og emneplaner - Student
G5RLE3100 Religion and Ethics, 5-10 Grade, Module 3 Course description
- Course name in Norwegian
- RLE Emne 3 - grunnskolelærer 5-10 trinn
- Study programme
-
Teacher Education 5.-10. gradeTeacher Education 5.-10. gradeTeacher Education 5.-10. grade
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet skal utvide perspektivet på grunnleggende kultur- og religionsforståelse og gir innføring i religionsfenomenologi. Emnet omfatter fordypning i hinduisme, buddhisme og sikhisme, med vekt på mangfold. Studentene skal arbeide med ulike tilnærminger til fagstoffet; både en systematisk og en mer overgripende tematisk tilnærming. Den systematiske tilnærmingen har fokus på atskilte tradisjoner og særpreg ved tradisjonene. Den overgripende tematiske tilnærmingen har fokus på likheter og sammenhenger. Emnet omfatter også humanisme, vestlig filosofihistorie, samt fagdidaktikk, samt refleksjoner om studentenes egne holdninger i når det gjelder mangfold og inkludering. Målet er å dyktiggjøre studentene til å kunne gjennomføre en inkluderende religions- og livssynsundervisning.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- grunnleggende kultur- og religionsforståelse og religionsfenomenologi
- samisk religion
- hinduisme, buddhisme og sikhisme i historisk og aktuelt perspektiv, med vekt både på europeiske og globale forhold
- hellige tekster med sentrale fortellinger i religionene, deres litterære uttrykk og sjangrer, samtvirkningshistorie,
- hermeneutikk og historisk-vitenskapelige perspektiv på tekstene
- komparasjon av religiøse tradisjoner
- humanisme
- sekulære livstolkninger med vekt på livssynshumanisme
- vestlig filosofihistorie med vekt på nyere tid
- fagdidaktikk med vekt på dialog og filosofiske samtaler
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke et bredt utvalg av varierte arbeidsmåter med vekt på utforskende samtaler
- vurdere lærebøker og andre læremidler i faget
- reflektere over rollen som RLE-lærer
- integrere de grunnleggende ferdighetene i RLE-undervisningen
- tolke hvordan tekster, kunst og arkitektur uttrykker mening i RLE-emnene, gjennom sjangrer, symboler, metaforer og andre virkemidler
- bruke digitale verktøy med vekt på kildekritikk og etikk
Generell kompetanse
Studenten
- har yrkesetisk kompetanse og kan se dette i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner
- kan legge til rette for samarbeid mellom hjemmet, skolen og lokalmiljøet
- har forståelse for rollen som verdiformidler i den flerkulturelle skolen
Teaching and learning methods
Emnet fokuserer på «samfunnsstyring», og de prosessene som ligger bak at samfunn endrer og utvikler seg i en bestemt retning. Både offentlig og privat sektor, så vel som sivilsamfunn, er relevante for samfunnsstyring, og emnet fokuserer blant annet på grensene mellom disse sektorene. I tillegg reises spørsmålet om det har vokst fram nye styringsformer på tvers av de klassiske sektorene, som gjerne omtales som nettverksstyring og samstyring, og hvilke implikasjoner dette har for styring og demokrati. Sentrale problemstillinger knyttet til samhandling med frivillig sektor, offentlig-privat samarbeid, borger- og brukerdeltakelse, og samarbeid mellom offentlige instanser innenfor og på tvers av forvaltningsnivåer vil bli belyst. Emnet tar også opp utfordringer overfor norsk samfunnsstyring og politiske institusjoner fra prosesser som globalisering og europeisering, sett fra et såkalt flernivåperspektiv. I tillegg vil emnet fokusere på norsk samfunnsstyring i et komparativt perspektiv, med et spesielt blikk på den nordiske modellen. Det legges også vekt på at studentene skal utvikle bevissthet om interorganisatoriske styrings- og ledelsesutfordringer som preger norsk offentlig sektor.
Course requirements
Ingen forkunnskapskrav
Assessment
Kunnskap
Studentene har
- kunnskap om hva som ligger i begrepet samfunnsstyring, herunder kjennetegn ved offentlig og privat sektor
- kunnskap om begrepet «governance» eller samstyring
- kunnskap om demokratiske utfordringer knyttet til nye former for styring som nettverksstyring og samstyring, herunder styring og kontroll
- kunnskap om borger- og brukerdeltakelse
- kunnskap om norsk samfunnsstyring og utfordringer fra globalisering og europeisering
- kunnskap om den nordiske modellen for samfunnsstyring og forskjeller/likheter mellom de Norge og de andre nordiske landene
- kunnskap om frivillige organisasjoners rolle i offentlig politikk
Ferdigheter
Studentene kan
- redegjøre for begrepet om samfunnsstyring og skillet mellom offentlig og privat sektor
- gjøre faglige vurderinger av styringsformer og demokratiske utfordringer ved nye former for styring som nettverksstyring og samstyring
- ta stilling til diskusjoner av grensene for offentlig sektor
- gjøre faglige vurderinger av borger- og brukerdeltakelse
- redegjøre for hvordan norsk samfunnsstyring påvirkes av prosesser som globalisering og europeisering, herunder begrepet om flernivåstyring
Generell kompetanse
Studentene kan
- finne og bruke relevante og kvalitetssikret fagstoff med utgangspunkt i en konkret problemstilling
- arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger
Grading scale
Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog.
Examiners
Ingen arbeidskrav.