EPN-V2

G5NAT3300 Naturfag 1 Emneplan

  • Innledning

    Se fagplanen.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfagets plass i skolen
    • har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
    • har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff
    • har oversikt over navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer
    • forstår hvordan vekselvirkning skjer innen og mellom økosystemets biotiske og abiotiske komponenter
    • har innsikt i hvordan økosystemer kan endres over tid, både som resultat av naturlige og menneskeskapte påvirkninger, samt konsekvenser av dette for det biologiske mangfoldet
    • har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk til vanlige mineraler og bergarter, og til hovedtrekkene i den geologiske utviklingen på jorda
    • har kunnskap om kroppens organsystemer, fosterutvikling og fødsel
    • har kjennskap til helsemessige aspekter relatert til humanfysiologien
    • har kunnskap om pubertet, seksualitet og helsemessige tema knyttet til dette
    • har kjennskap til næringsstoffer og kan sette disse i sammenheng med kosthold og livsstilsykdommer
    • har kunnskap om navnsetting, oppbygning og egenskaper hos vanlige kjemiske stoffer, og hvordan periodesystemet kan brukes til å forklare dette
    • har kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
    • har kjennskap til hvordan energibegrepet kan brukes i beskrivelsen av kjemiske prosesser
    • har kunnskap om fysiske fenomener på makro og mikronivå knyttet til vann, luft, lyd og lys
    • har kunnskap om mekanikk med spesielt fokus på energi og ulike energiformer, og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger
    • har kjennskap til vanlige værelementer og lokale værfenomener
    • har kjennskap til begrepet bærekraftig utvikling og miljøutfordringer knyttet til biologisk mangfold

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag
    • kan anvende naturfaglige kunnskaper i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener
    • kan anvende relevant naturfagsutstyr, modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
    • kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
    • kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggende ferdigheter
    • har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
    • kan drøfte problemstillinger i naturfagundervisningen knyttet til tilpasset opplæring og undervisning i et flerkulturelt miljø
    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere teknologi- og designprosjekter med et flerfaglig perspektiv, med problemstillinger knyttet til utnyttelse og overføring av energi
    • kan bruke naturfaget som støttefag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
    • har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer
    • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
    • kjenner krav til sikkerhet i naturfagundervisningen, og kan anvende disse i undervisningen
  • Innhold

    Å være lærer i naturfag 1

    Emnet ivaretar kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å være naturfaglærer i grunnskolen. Emnet undervises både som eget tema, som del av de andre hovedtemaene og i flerfaglige sammenhenger.

    • Begrunnelser for naturfag som skolefag.
    • Læreplanen i naturfag for Kunnskapsløftet (LK06).
    • Om naturvitenskapens metoder og tenkemåter.
    • Rapportskriving i naturfag.

    Fysikk 1

    Emnet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning i grunnskolen.

    • Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk
    • Undervisning og læring av begreper som brukes om
      • vann, luft, lyd og lys
      • kraft, arbeid, effekt og energi
      • vårt solsystem
    • Kjennskap til noen fysiske fenomener i dagliglivet, før og nå, knyttet til vann, luft, lyd, lys eller energibruk
    • Om praktisk arbeid i fysikk

    Jorda, planeten som ble levende I (biologi og geofag)

    Emnet omfatter emner fra geofag og biologi, med vekt på økologi, artskunnskap og bærekraftig utvikling. Emnet belyser praktiske og didaktiske utfordringer knyttet til feltarbeid i biologi og geofag.

    • Samspillet mellom de levende organismene og miljøet - økosystemer og påvirkning på økosystemer.
    • Suksesjon og menneskeskapte påvirkninger på økosystemer og biologisk mangfold.
    • Det biologiske mangfoldet, artskunnskap.
    • -Bærekraftig utvikling- og miljøutfordringer knyttet til tap av biologisk mangfold.
    • Feltarbeid i naturfag.
    • Kretsløp i naturen.
    • Livets og jordas opprinnelse - geologisk og biologisk utvikling.
    • Mineraler, bergarter og bergartsdannelse.
    • Vær og klima.

    Kjemi I

    Emnet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen.

    • Kjemi i skolen og kjemididaktikk.
    • Undervisning og læring av begreper som brukes om stoffer.
    • Om praktisk arbeid i kjemi.
    • Sikkerhet, oppbevaring og håndtering av stoffer.
    • Grunnstoffene og periodesystemet.
    • Stoffers oppbygning, egenskaper og nomenklatur - belyst ved modeller.
    • Generelt om kjemisk reaksjoner.
    • Hovedtyper av kjemiske reaksjoner.

    Teknologi i skolen I

    Emnet omfatter teknologi og teknologibegreper til skolebruk.

    • Teknologi og teknologididaktikk
    • Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv.

    Kropp og helse 1

    Emnet omfatter kunnskaper om de delene av biologien som omhandler kroppens fysiologi i tillegg til aktuelle emner innenfor helse og livsstil. Det belyser innfallsporter til undervisning om kroppen for elevene og didaktiske utfordringer knyttet til undervisning om kropp og helse.

    • Oversikt over organsystemene.
    • Sanser - med vekt på syn og hørsel.
    • Nervesystemet.
    • Blodets kretsløp og respirasjon.
    • Fordøyelsessystemet.
    • Skjelett og muskler.
    • Fra befruktning til voksen. Pubertet.
    • Helse og livsstil.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se fagplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i naturfag 1 avlegges:

    I hovedemnet -Jorda, planeten som ble levende-:

    • Skriftlig rapport fra feltarbeid. Det knyttes IKT-krav til arbeidskravet (inntil 1500 ord).

    I hovedemnet -Kjemi 1-:

    • Praktisk prøve i stoffkunnskap og laboratorieteknikker.
    • Prøve i navn og formler for uorganiske forbindelser.

    I hovedemnet -Fysikk 1-:

    • Gruppepresentasjon.
    • Beregninger i fysikk. Det knyttes IKT-krav til arbeidskravet.

    I hovedemnet -Teknologi i skolen1-:

    • Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv. Det knyttes IKT-krav til arbeidskravet.

    I hovedemnet -Kropp og helse-:

    • Designe og lage en modell som viser utseende og funksjon til et av kroppens organer/organsystemer - framlegg i gruppe og skriftlig rapport (inntil 1500 ord).

    I hovedemnet -Å være lærer i naturfag":

    • Et individuelt «over-tid»-prosjekt eller «interessevekkende forsøk», med framlegg. Det knyttes IKT-krav til prosjektet.
    • Presentasjon av -naturfagnyhet-.
    • Naturfag-i-praksis-rapport.

    Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

    Fordi det er vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor.

    I hovedemnet Jorda, planeten som ble levende I:

    • Deltakelse på feltkurs med for- og etterarbeid.

    I hovedemnene Fysikk I, Teknologi i skolen I, Kropp og helse 1 og Å være lærer i naturfag 1 :

    • Deltakelse på presentasjonsdag i fysikk I.
    • Deltakelse på presentasjonsdag i teknologi i skolen 1.
    • Deltakelse på presentasjonsdag i kropp og helse 1.
    • Deltakelse på presentasjonsdag for arbeidskravet «Over-tid-prosjektet/Interessevekkende forsøk».
  • Vurdering og eksamen

    Individuell muntlig eksamen. Omfang om lag én time. Kandidaten får en time i forberedelsestid. Temaene gjøres kjent omtrent tre uker før eksamensdagen. Eksamen omfatter faglig teori, fagdidaktikk og praktisk arbeid knyttet til ett tema.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Hjelpemidler som kan brukes i forberedelsestiden: Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt. Fagseksjonens samlinger er tilgjengelig.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert karakter med A-F.

  • Sensorordning

    Muntlig eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.