EPN

G5NAT3300 Naturfag 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Natural Sciences 1
Studieprogram
Naturfag, årsstudium / Skolefag for kroppsøving og idrettsfag / Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

Innledning

Se fagplanen.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfagets plass i skolen
  • har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
  • har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff
  • har oversikt over navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer
  • forstår hvordan vekselvirkning skjer innen og mellom økosystemets biotiske og abiotiske komponenter
  • har innsikt i hvordan økosystemer kan endres over tid, både som resultat av naturlige og menneskeskapte påvirkninger, samt konsekvenser av dette for det biologiske mangfoldet
  • har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk til vanlige mineraler og bergarter, og til hovedtrekkene i den geologiske utviklingen på jorda
  • har kunnskap om kroppens organsystemer, fosterutvikling og fødsel
  • har kjennskap til helsemessige aspekter relatert til humanfysiologien
  • har kunnskap om pubertet, seksualitet og helsemessige tema knyttet til dette
  • har kjennskap til næringsstoffer og kan sette disse i sammenheng med kosthold og livsstilsykdommer
  • har kunnskap om navnsetting, oppbygning og egenskaper hos vanlige kjemiske stoffer, og hvordan periodesystemet kan brukes til å forklare dette
  • har kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
  • har kjennskap til hvordan energibegrepet kan brukes i beskrivelsen av kjemiske prosesser
  • har kunnskap om fysiske fenomener på makro og mikronivå knyttet til vann, luft, lyd og lys
  • har kunnskap om mekanikk med spesielt fokus på energi og ulike energiformer, og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger
  • har kjennskap til vanlige værelementer og lokale værfenomener
  • har kjennskap til begrepet bærekraftig utvikling og miljøutfordringer knyttet til biologisk mangfold 

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag
  • kan anvende naturfaglige kunnskaper i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener
  • kan anvende relevant naturfagsutstyr, modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
  • kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
  • kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggende ferdigheter
  • har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
  • kan drøfte problemstillinger i naturfagundervisningen knyttet til tilpasset opplæring og undervisning i et flerkulturelt miljø
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere teknologi- og designprosjekter med et flerfaglig perspektiv, med problemstillinger knyttet til utnyttelse og overføring av energi
  • kan bruke naturfaget som støttefag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • kjenner krav til sikkerhet i naturfagundervisningen, og kan anvende disse i undervisningen

Innhold

Å være lærer i naturfag 1

Emnet ivaretar kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å være naturfaglærer i grunnskolen. Emnet undervises både som eget tema, som del av de andre hovedtemaene og i flerfaglige sammenhenger.

  • Begrunnelser for naturfag som skolefag.
  • Læreplanen i naturfag for Kunnskapsløftet (LK06).
  • Om naturvitenskapens metoder og tenkemåter.
  • Rapportskriving i naturfag.

Fysikk 1

Emnet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning i grunnskolen.

  • Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk
  • Undervisning og læring av begreper som brukes om
    • vann, luft, lyd og lys
    • kraft, arbeid, effekt og energi
    • vårt solsystem
  • Kjennskap til noen fysiske fenomener i dagliglivet, før og nå, knyttet til vann, luft, lyd, lys eller energibruk
  • Om praktisk arbeid i fysikk

Jorda, planeten som ble levende I (biologi og geofag)

Emnet omfatter emner fra geofag og biologi, med vekt på økologi, artskunnskap og bærekraftig utvikling. Emnet belyser praktiske og didaktiske utfordringer knyttet til feltarbeid i biologi og geofag.

  • Samspillet mellom de levende organismene og miljøet - økosystemer og påvirkning på økosystemer.
  • Suksesjon og menneskeskapte påvirkninger på økosystemer og biologisk mangfold.
  • Det biologiske mangfoldet, artskunnskap.
  • -Bærekraftig utvikling- og miljøutfordringer knyttet til tap av biologisk mangfold.
  • Feltarbeid i naturfag.
  • Kretsløp i naturen.
  • Livets og jordas opprinnelse - geologisk og biologisk utvikling.
  • Mineraler, bergarter og bergartsdannelse.
  • Vær og klima.

Kjemi I

Emnet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen.

  • Kjemi i skolen og kjemididaktikk.
  • Undervisning og læring av begreper som brukes om stoffer.
  • Om praktisk arbeid i kjemi.
  • Sikkerhet, oppbevaring og håndtering av stoffer.
  • Grunnstoffene og periodesystemet.
  • Stoffers oppbygning, egenskaper og nomenklatur - belyst ved modeller.
  • Generelt om kjemisk reaksjoner.
  • Hovedtyper av kjemiske reaksjoner.

Teknologi i skolen I

Emnet omfatter teknologi og teknologibegreper til skolebruk.

  • Teknologi og teknologididaktikk
  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv.

Kropp og helse 1

Emnet omfatter kunnskaper om de delene av biologien som omhandler kroppens fysiologi i tillegg til aktuelle emner innenfor helse og livsstil. Det belyser innfallsporter til undervisning om kroppen for elevene og didaktiske utfordringer knyttet til undervisning om kropp og helse.

  • Oversikt over organsystemene.
  • Sanser - med vekt på syn og hørsel.
  • Nervesystemet.
  • Blodets kretsløp og respirasjon.
  • Fordøyelsessystemet.
  • Skjelett og muskler.
  • Fra befruktning til voksen. Pubertet.
  • Helse og livsstil.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i naturfag 1 avlegges:

I hovedemnet -Jorda, planeten som ble levende-:

  • Skriftlig rapport fra feltarbeid. Det knyttes IKT-krav til arbeidskravet (inntil 1500 ord).

I hovedemnet -Kjemi 1-:

  • Praktisk prøve i stoffkunnskap og laboratorieteknikker.
  • Prøve i navn og formler for uorganiske forbindelser.

I hovedemnet -Fysikk 1-:

  • Gruppepresentasjon.
  • Beregninger i fysikk. Det knyttes IKT-krav til arbeidskravet.

I hovedemnet -Teknologi i skolen1-:

  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv. Det knyttes IKT-krav til arbeidskravet.

I hovedemnet -Kropp og helse-:

  • Designe og lage en modell som viser utseende og funksjon til et av kroppens organer/organsystemer - framlegg i gruppe og skriftlig rapport (inntil 1500 ord).

I hovedemnet -Å være lærer i naturfag":

  • Et individuelt «over-tid»-prosjekt eller «interessevekkende forsøk», med framlegg.  Det knyttes IKT-krav til prosjektet.
  • Presentasjon av -naturfagnyhet-.
  • Naturfag-i-praksis-rapport.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Fordi det er vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor.

I hovedemnet Jorda, planeten som ble levende I:

  • Deltakelse på feltkurs med for- og etterarbeid.

I hovedemnene Fysikk I, Teknologi i skolen I, Kropp og helse 1 og Å være lærer i naturfag 1 :

  • Deltakelse på presentasjonsdag i fysikk I.
  • Deltakelse på presentasjonsdag i teknologi i skolen 1.
  • Deltakelse på presentasjonsdag i kropp og helse 1.
  • Deltakelse på presentasjonsdag for arbeidskravet «Over-tid-prosjektet/Interessevekkende forsøk».

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen. Omfang om lag én time. Kandidaten får en time i forberedelsestid. Temaene gjøres kjent omtrent tre uker før eksamensdagen. Eksamen omfatter faglig teori, fagdidaktikk og praktisk arbeid knyttet til ett tema.

Hjelpemidler ved eksamen

Hjelpemidler som kan brukes i forberedelsestiden: Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt. Fagseksjonens samlinger er tilgjengelig.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakter med A-F. 

Sensorordning

Muntlig eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.