EPN-V2

G5MUS2200 MUS Emne 2 - grunnskolelærer 5-10 trinn Emneplan

Engelsk emnenavn
Music, 5-10 Grade, Module 2
Studieprogram
Musikk årsenhet 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Fagplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningene for 1. - 7. trinn og 5. - 10. trinn, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 1. mars 2010, nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn og programplan for grunnskolelærerutdanning for 5. - 10. trinn ved Høgskolen i Oslo, fastsatt av avdelingsstyret 6. mai 2010.

Musikkfaget i grunnskolen har som mål å gi alle barn og unge musikkopplæring slik at de kan ta aktivt del i musikk gjennom aktivitetsformene musisering, komponering og lytting. I musikkstudiet i lærerutdanningene for grunnskolen er det derfor lagt vekt på å skape en god sammenheng mellom lærerstudentens egen musikalske og kunstneriske utvikling, og fagdidaktisk kompetanse til å planlegge, gjennomføre og reflektere over musikkundervisning.

Faget i lærerutdanningene skal gi grunnleggende innsikt i den norske og internasjonale musikkarven, i musikk som flerkulturelt samfunnsfenomen og i musikk som identitetsskapende kraft og uttrykksform. Det skal gi grunnlag for studentenes allmenne danning og faglige vekst og gi dem opplæring i å ta aktivt del i kultur-, skole- og fagutvikling i sitt framtidige yrke.

Arbeidet med faget vil omfatte forskningsbasert kunnskap og erfaring knyttet til de aktivitets- og erkjennelsesformene vi finner i gjeldende læreplaner for musikkfaget i grunnskolen og i praksisfeltet. Studiet skal gi grunnlag for musikkfaglig samarbeid med andre fagområder og instanser utenfor skolen. Utvikling av de utøvende, personlige og kunstneriske sidene ved musikkfaget krever øving og modning over tid og vil stå sentralt i studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan synge og bruke stemmen på vaerte måter, uttrykke seg musikalsk og meningsfullt på eget hovedinstrument og akkompagnere sang på piano, gitar eller annet akkordinstrument
  • har kunnskap om de særpregede lærings- og erkjennelsesformene som er knyttet til kunstnerisk, estetisk og musikalsk virksomhet
  • har grunnleggende kunnskap om norsk og internasjonal musikk fra ulike sjangre og musikkhistoriske epoker, om norsk og samisk tradisjonsmusikk og om musikk fra ulike kulturer
  • har kunnskap om grunnleggende musikkteori og ulike former for musikkanalyse
  • har kunnskaper om musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring på 5. til 10. trinn
  • har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet, læreplaner i faget og fagets læreplanhistorie

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan vise kunnskap om musikken gjennom bruk av musikkanalyse og gjennom verbale så vel som andre kunstrelaterte uttrkksformer, for eksempel dans, bevegelse og drama
  • kan komponere musikk på varierte måter, improvisere med instrument og stemme og lede improvisasjons- og komposisjonsprosesser for elever på 5. til 10. trinn
  • kan bruke analoge og digitale musikkinstrumenter og tekniske og elektroniske hjelpemidler med tanke på musikalsk skaping, formidlingsvirksomhet og musikkproduksjon
  • kan ta i bruk og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og læringsmateriell som over tid er utviklet i skolefaget musikk for 5. til 10. trinn
  • kan legge til rette for musikalsk opplæring og utvikling for elever med spesielle evner eller vansker
  • kan gjennomføre tilpasset opplæring for elever med ulik bakgrunn, ulike forutsetninger og interesse

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan initiere faglig samarbeid og bruke musikk både som regifag og som støttefag i flerfaglig tema- og prosjektarbeid
  • kan aktivisere og stimulere elevenes evne til å skape, oppleve, uttrykke og reflektere

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

ølgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:

  • Innlevering og gjennomføring av to nærmere definerte arrangerings- og komposisjonsoppgaver, der blant annet bruk av digital kompetanse inngår.
  • Prøve i musikkhistoriske emner inkl. lytteeksempler. Varighet: tre timer.
  • Metodisk instruksjon av medstudenter, der også bruk av hoved- og akkompagnementsinstrumenter inngår. Varighet: 20 minutter.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til maksimum én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er obligatorisk frammøte (minimum 80 prosent tilstedeværelse) i følgende emner:

  • Spill på hoved- og akkompagnementsinstrument.
  • Metodiske emner inkludert klassesang og digital kompetanse.
  • Hørelære og arrangering (dersom ikke annet er avtalt).

Det vil normalt ikke gis fritak fra framføringer.

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Kravet om deltakelse er knyttet til at læringen foregår i timene gjennom praktiske arbeidsmåter som musisering, komponering, sang, bevegelsesaktivitet, kor og lytting. Læringen er her avhengig av at studentene møter opp og deltar aktivt i undervisningen.

Vurdering og eksamen

Eksamenen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen i fagdidaktikk. Omfanget er på 3200-4000 ord eksklusiv litteraturliste og eventuelle vedlegg. Skrifttype og -størrelse: New Times Roman, 12. pkt. Linjeavstand 1,5. For referanser benyttes APA-stil.

Det benyttes intern og ekstern sensor. Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter for bestått eksamen.

Pensum i emne 2

1128 s.

Musikkorientering (391 s.)

Espeland, Magne (2001) Lyttemetodikk studiebok , s. 15-45, 87-99, 109-123. Bergen: Fagbokforlaget. 59 s.

Nesheim, Elef (2004) Musikkhistorie , s. 10-363. Norsk Musikforlag. 353 s.

Sætre, Jon Helge & Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis , s. 87-106, 181-198. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 38 s.

Metodikk (219 s.)

Glad, Åse Løvseth (2012) Dans på timeplanen. Tell forlag. Div. utdrag, ca. 100 s.

Neby, Thor (2001) Verden i samspill . Oslo: Norsk Musikforlag. 45 s.

Ophus, Tone (2014) Sang, spill og sprell 1. Sang og rytmikk for barn 6-13 år. Oslo: Norsk Noteservice. Utdrag, 14 s.

Sætre, Jon Helge & Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis, s. 216-231, 282-300.Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 35 s.

Lyttestoff. 50 s.

Fagdidaktikk (210 s.)

Bergman, Åsa (2003) "Från Pippi till punk". I: Eva Ahlstedt (red.) Gränser, Humanistdagboken 2003, no. 16, s. 41-46. Göteborg: Humanistiska fakultetsnämnden vid Göteborgs universitet.

Hanken og Johansen (2013) Musikkundervisningens didaktikk . Revidert utgave, s. 59-69,140-147,164- 173. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 29 s.

Johansen, Geir (2003) "Musikkfag, lærer og læreplan". I: Johansen, Geir, Kalsnes, Signe og Varkøy, Øivind (red.) Musikkpedagogiske utfordringer, s. 11-121. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 11 s.

Læreplanverket for kunnskapsløftet (LK06, midlertidig utgave). Læreplan i musikk, s. 137-143. 7 s.

Mouritsen, Flemming (2002) "Child culture - play culture". I: Mouritsen, Flemming og Qvortrup, Jens (eds.)Childhood and Children's Culture, p. 14-42. Odense: University Press of Southern Denmark. 29 s.

Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (2011) Kunst- og kulturopplæring i Norge 2010/2011. Sammendrag på norsk av kartleggingen "Arts and cultural education in Norway". Bodø: Universitetet i Nordland. 18 s.

Sætre, Jon Helge & Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis, s. 39-53.Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 15 s.

Strobelt, Michael (2009) "Lek og dannelse - en idéhistorisk skisse. I: Isaksen, Bjarne (red.) Musikk med leik - leik med musikk, s. 23-43. Oslo: Universitetsforlaget. 21 s.

Varkøy, Øivind (2000) Hvorfor musikk? En musikkpedagogisk idéhistorie, s. 11-34, 47-52, 87-96, 143-155. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 52 s.

Varkøy, Øivind (2003) Musikk - strategi og lykke , s. 9-30.Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 22 s.

Hørelære, arrangering, komponering og digital kompetanse (158 s.)

Jeffs, Roger (2008), Arrangering og komponering , s.1-98 Oslo: Gyldendal. 97 s.

Ophus, Tone (2011) Nyt notene! Musikkteori og hørelære gjennom sang, spill og bevegelse , s. 108-135, 169-176, 221-224. Oslo: Norsk Musikforlag. 40 s.

Sætre, Jon Helge & Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis, s. 264-281. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 18 s.

Noter og kompendium med stoff om ulike arrangeringsmåter og -teknikker. 100 s.

Sangbøker og noter (ca. 150 s. til ulike formål per semester)

Studenten velger minst én av følgende:

Gravlie, Tom (1997) Sang for alle . Oslo: Gyldendal undervisning. 483 s.

Neby, Thor & Per Arne Olsen (2012) Verden i sang. Rev. utg. Oslo: Norsk Musikforlag. 793 s.

Musikk i skolen (2008) Sang i Norge . 576 s.

Weisser, Hanne (2010) Følgesvenner. Sanger om små og store fortellinger. Fagernes: Olifant forlag. 319 s.

Noter fra ulike kilder (blant annet Internett) med sanger og stykker.

Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.

Opptakskrav

Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn. I tillegg til dette kan også lærere som ønsker videreutdanning søke på studiet.

Opptakskrav

Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen og lærerutdanning for tospråklige lærere på HiOA, i tråd med utdanningenes programplaner. Særskilt opptak til Musikk 2 krever fullført Musikk 1 eller tilsvarende. Interne søkere som ønsker å ta Musikk 1 og 2 parallelt over ett år, kan søke om særskilt opptak.

For eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen.

Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.