EPN-V2

G5MUS2200 MUS Emne 2 - grunnskolelærer 5-10 trinn Emneplan

Engelsk emnenavn
Music, 5-10 Grade, Module 2
Studieprogram
Musikk årsenhet 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Attendance is compulsory for all parts of the programme where the students cannot achieve the learning outcomes on their own. Attendance is necessary in order for the students to acquire the specialist knowledge, skills and general competence required to safeguard patient safety and quality assure dental technology products.

The requirements are:

  • at least 80% attendance for external practical training, skills training, patient-oriented work, scheduled compulsory academic supervision
  • portfolio with complete production and process log from external practice

Læringsutbytte

Assessment Content: Learning Outcome Descriptions

Coursework: Assessment during practical training

Should a student exceed the maximum limit for absence, extra assignments will be required to compensate for his/her absence as far as possible. If a student exceeds the maximum limit for absence during a period of practical training, it will be considered whether the period can be extended. If it is not possible to compensate for the absence or extend the period of practical training, the student will risk to fail the course, and the whole period must be repeated in her/his homeland.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Both the tutor and course leader assess the students.

Vurdering og eksamen

Eksamenen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen i fagdidaktikk. Omfanget er på 3200-4000 ord eksklusiv litteraturliste og eventuelle vedlegg. Skrifttype og -størrelse: New Times Roman, 12. pkt. Linjeavstand 1,5. For referanser benyttes APA-stil.

Det benyttes intern og ekstern sensor. Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter for bestått eksamen.

Pensum i emne 2

1128 s.

Musikkorientering (391 s.)

Espeland, Magne (2001) Lyttemetodikk studiebok , s. 15-45, 87-99, 109-123. Bergen: Fagbokforlaget. 59 s.

Nesheim, Elef (2004) Musikkhistorie , s. 10-363. Norsk Musikforlag. 353 s.

Sætre, Jon Helge & Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis , s. 87-106, 181-198. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 38 s.

Metodikk (219 s.)

Glad, Åse Løvseth (2012) Dans på timeplanen. Tell forlag. Div. utdrag, ca. 100 s.

Neby, Thor (2001) Verden i samspill . Oslo: Norsk Musikforlag. 45 s.

Ophus, Tone (2014) Sang, spill og sprell 1. Sang og rytmikk for barn 6-13 år. Oslo: Norsk Noteservice. Utdrag, 14 s.

Sætre, Jon Helge & Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis, s. 216-231, 282-300.Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 35 s.

Lyttestoff. 50 s.

Fagdidaktikk (210 s.)

Bergman, Åsa (2003) "Från Pippi till punk". I: Eva Ahlstedt (red.) Gränser, Humanistdagboken 2003, no. 16, s. 41-46. Göteborg: Humanistiska fakultetsnämnden vid Göteborgs universitet.

Hanken og Johansen (2013) Musikkundervisningens didaktikk . Revidert utgave, s. 59-69,140-147,164- 173. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 29 s.

Johansen, Geir (2003) "Musikkfag, lærer og læreplan". I: Johansen, Geir, Kalsnes, Signe og Varkøy, Øivind (red.) Musikkpedagogiske utfordringer, s. 11-121. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 11 s.

Læreplanverket for kunnskapsløftet (LK06, midlertidig utgave). Læreplan i musikk, s. 137-143. 7 s.

Mouritsen, Flemming (2002) "Child culture - play culture". I: Mouritsen, Flemming og Qvortrup, Jens (eds.)Childhood and Children's Culture, p. 14-42. Odense: University Press of Southern Denmark. 29 s.

Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (2011) Kunst- og kulturopplæring i Norge 2010/2011. Sammendrag på norsk av kartleggingen "Arts and cultural education in Norway". Bodø: Universitetet i Nordland. 18 s.

Sætre, Jon Helge & Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis, s. 39-53.Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 15 s.

Strobelt, Michael (2009) "Lek og dannelse - en idéhistorisk skisse. I: Isaksen, Bjarne (red.) Musikk med leik - leik med musikk, s. 23-43. Oslo: Universitetsforlaget. 21 s.

Varkøy, Øivind (2000) Hvorfor musikk? En musikkpedagogisk idéhistorie, s. 11-34, 47-52, 87-96, 143-155. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 52 s.

Varkøy, Øivind (2003) Musikk - strategi og lykke , s. 9-30.Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 22 s.

Hørelære, arrangering, komponering og digital kompetanse (158 s.)

Jeffs, Roger (2008), Arrangering og komponering , s.1-98 Oslo: Gyldendal. 97 s.

Ophus, Tone (2011) Nyt notene! Musikkteori og hørelære gjennom sang, spill og bevegelse , s. 108-135, 169-176, 221-224. Oslo: Norsk Musikforlag. 40 s.

Sætre, Jon Helge & Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis, s. 264-281. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 18 s.

Noter og kompendium med stoff om ulike arrangeringsmåter og -teknikker. 100 s.

Sangbøker og noter (ca. 150 s. til ulike formål per semester)

Studenten velger minst én av følgende:

Gravlie, Tom (1997) Sang for alle . Oslo: Gyldendal undervisning. 483 s.

Neby, Thor & Per Arne Olsen (2012) Verden i sang. Rev. utg. Oslo: Norsk Musikforlag. 793 s.

Musikk i skolen (2008) Sang i Norge . 576 s.

Weisser, Hanne (2010) Følgesvenner. Sanger om små og store fortellinger. Fagernes: Olifant forlag. 319 s.

Noter fra ulike kilder (blant annet Internett) med sanger og stykker.

Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.

Opptakskrav

Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn. I tillegg til dette kan også lærere som ønsker videreutdanning søke på studiet.

Opptakskrav

Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen og lærerutdanning for tospråklige lærere på HiOA, i tråd med utdanningenes programplaner. Særskilt opptak til Musikk 2 krever fullført Musikk 1 eller tilsvarende. Interne søkere som ønsker å ta Musikk 1 og 2 parallelt over ett år, kan søke om særskilt opptak.

For eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen.

Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.