Programplaner og emneplaner - Student
G1SAM3500 Utviklingen av det moderne Norge Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Norway, Post-Industrialization
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
-
Forkunnskapskrav
Ingen.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
- kjenner til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
- har kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse
- har kunnskap om det norske politiske systemet, rettsvesen og samfunnsøkonomi
- har kunnskap om barns og unges rettigheter, demokrati og deltakelse
- har kunnskap om de historiske forutsetningene for det moderne Norge og utviklingen av det norske demokratiet.
- har kunnskap om industrialisering, samt sammenhenger mellom naturgrunnlag, bosetting, næringsveier og miljø
- har kunnskap om sentrale utviklingstrekk i Sàpmi
- har innsikt i sentrale begreper og forhold knyttet til identitet og mangfold i det flerkulturelle Norge
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning
- kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
- kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
- kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt perspektiv med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
- kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
- har innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget
-
Innhold
Se fagplanen.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Temaet «Utviklingen av det moderne Norge»:
- Deltakelse på ekskursjon langs Akerselva.
- IKT-oppdrag som forarbeid til ekskursjon langs Akerselva.
- Fordypningsarbeid med selvvalgt problemstilling fra temaet «Det norske politiske systemet» eller «Det flerkulturelle Norge».
-
Vurdering og eksamen
Individuell, skriftlig eksamen over 5 timer.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Avsluttende karakter i Samfunnsfag 2, 1.-7. trinn oppnås når G1SAM3500 og G1SAM3600 er gjennomført og bestått. Emnene vektes likt ved sammenslåing.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Egenproduserte notater. Nærmere retningslinjer for notater ved eksamen blir gitt ved studiestart.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert karakter A-F.
-
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer og ekstern tilsynssensor.
-
M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)
Målgruppe
Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.
Opptakskrav
Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. I tillegg må søkeren ha fullført og bestått Samfunnsfag 1 i grunnskolelærerutdanningfor 1.-7. trinn eller tilsvarende.