EPN-V2

G1PRAK4 Practical Training, 4th Year Course description

Course name in Norwegian
Praksis grunnskole 1-7 trinn 4. år
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Required preliminary courses

    Se fagplanen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført praksisopplæring i tredje og fjerde studieår skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om kvalitetssystem som verktøy for læring og skoleutvikling
    • har kunnskap om lærerens rettigheter og plikter og om lærerarbeidet på organisasjonsnivå
    • har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
    • har kunnskap om skolen som organisasjon og samfunnsinstitusjon

    Ferdighet

    Studenten

    • kan selvstendig og sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevgrupper av ulik størrelse
    • kan selvstendig og sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere begynneropplæringen
    • kan planlegge undervisning med utgangspunkt i planer for ulike perioder
    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere foreldremøter og utviklingssamtaler med elever
    • kan delta i lokalt læreplanarbeid
    • kan samhandle med kolleger, skoleledelse, foresatte og andre aktører i skolen
    • kan med basis i teori og forskning identifisere mobbing og trakassering og drøfte måter dette kan håndteres på
    • kan med basis i teori vurdere og bidra til utvikling av skolens læringsmiljø

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan vurdere skolen i forhold til samfunnsmandatet
    • har utviklet kommunikasjons- og relasjonskompetanse
    • har utviklet læreridentitet basert på profesjonelle og profesjonsetiske perspektiver
    • har kritisk distanse til egen yrkesutøvelse
    • har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt yrke og framtidig arbeidsplass gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
  • Content

    Ingen.

  • Teaching and learning methods

    Se fagplanen.

  • Course requirements

    Se fagplanen.

  • Assessment

    Se fagplanen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Se fagplanen.

  • Grading scale

    Se fagplanen.

  • Examiners

    Naturfag henter sine kunnskaper fra, biologi, fysikk, kjemi, geofag, teknologi og naturfagdidaktikk. Faget i lærerutdanningen tar sikte på å utdanne lærere som skal kunne undervise naturfag som et helhetlig fag, tilpasset alle elever på 5. - 10. trinn. Lærerne skal kunne bidra til at barn og unge utvikler kunnskaper og holdninger som gir dem et gjennomtenkt syn på samspillet mellom natur, individ, teknologi, samfunn og forskning.

    Naturfag er både et teoretisk og et praktisk fag, og gjennom studiet skal studenten skaffe seg erfaring med varierte arbeidsformer som stimulerer til undring, interesse for og positiv opplevelse av naturfaget. En grunnskolelærer skal kunne ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer, og studenten skal derfor også gjøres kjent med forskningsbasert kunnskap om elevers naturfagforståelse.