EPN-V2

G1PRA1 Praksis grunnskole 1-7 trinn 1. år Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical Training, 1st Year
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2015/2016
Emnehistorikk

Arbeids- og undervisningsformer

Observasjon

Studentene skal hvert studieår ha observasjonsoppgaver knyttet til praksislærers undervisning, og elevers læringsaktiviteter og atferd . Observasjonsoppgaver har utgangspunkt i vurderingsrapporten for det enkelte studieår. Praksislærer vurderer forholdet mellom observasjon og undervisning. Observasjon er mest sentralt første studieår.

Undervisning

Studentene skal i løpet av praksisopplæringen alle fire studieår kunne ta økende selvstendig ansvar for undervisningsoppgaver. Første studieår skal studenten ha mulighet til gjennomføre undervisning i samspill med praksislærer eller medstudenter.  Studentene skal sikres praksis i studiefagene de har på høgskolen.

Planlegging av undervisning

Studentene skal gjennom hele studieløpet levere skriftlige planer for undervisning de skal gjennomføre selvstendig eller i samarbeid med medstudenter. Første studieår skal studenten ha mulighet til å planlegge undervisning sammen med praksislærer. Praksislærer utarbeider skriftlige planer for egen undervisning som modell for studentene.

Veiledning

Praksislærer skal legge til rette for at studentene får veiledning både individuelt og i gruppe.

Veiledningen skal knyttes til profesjonstemaene det enkelte studieår, planlegging og gjennomføring av undervisning og den enkelte students utvikling av lærerkompetanse. Veiledning er et felles ansvar for praksislærer, faglærer (kontaktlærer) og rektor. Partene må avklare roller og oppgaver mht. veiledning.

I forkant av hver praksisperiode (første og andre del) arrangeres det samarbeidsmøte mellom praksislærere og faglærere (kontaktlærere) på høgskolen om gjennomføring og vurdering av praksis.

Praksisskolene skal legge til rette for at studentene kan oppsøke skolen også utenom perioder for veiledet praksis.

Refleksjonsdager

Organiseringen av utdanningen skal fremme integrering av teori og praksis slik at begge aspekter bidrar til en god faglig profesjonsrettet og metodisk progresjon for studenten. De to læringsarenaene skal utfylle hverandre slik at kunnskap og ferdigheter fra studiefagene kan anvendes i praksisopplæringen, og erfaringer og kunnskap fra praksisfeltet kan anvendes i studiefagene. For å ivareta sammenhengen mellom teori i studiefagene og praktiske yrkesoppgaver kan det organiseres refleksjonsdager der det faglige innholdet har nær sammenheng med studentens erfaringer fra praksisperiodene.

Refleksjonsdagene finner sted på høgskolen og regnes som del av undervisningen. Det faglige innholdet er knyttet til profesjonstema og arbeidskrav i fagene i utdanningen. Refleksjonsdagene er obligatoriske.

Faglærere ved høgskolen har ansvar for planlegging og gjennomføring. Det kan være aktuelt å samarbeide med praksislærerne om refleksjonsdagene. I løpet av studiet trekkes studentene i økende grad inn i planleggingen.