Programplaner og emneplaner - Student
G1PEL3900 Bacheloroppgave: Kvalifisering for lærerarbeid i utvikling og endring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor's exam
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav
Forkunnskapskrav
- Godkjente arbeidskrav fra SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
Bestått emne:
- SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag/Sykepleiens grunnlag 1, 13 stp.
- SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
- SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
- SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie/Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.
eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- kan gjøre rede for pasienters subjektive opplevelser av sykdom og lidelse samt betydningen av håp ved alvorlig sykdom
- kan forklare sykepleie ved ulike sykdommer
- kan forklare hvordan depresjon, angst og rusavhengighet kan påvirke pasientens reaksjoner på sykdom (f.eks delir)
- kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til barn og voksne
- kan gjøre rede for pre- og postoperativ sykepleie til barn og voksne
- kan gjøre rede for fenomenet smerte, smertebehandling og smertelindring
- kan gjøre rede for tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan systematisk kartlegge og vurdere pasientens ressurser, problemer og behov samt iverksette tiltak, og evaluere og dokumentere effekt (sykepleieprosessen)
- kan anvende aktuelle kliniske kartleggings- og kommunikasjonsverktøy i utøvelse av sykepleie
- kan dokumentere ved bruk av standardisert terminologi i sykepleie
- kan vurdere og utføre relevante sykepleiefaglige prosedyrer
- kan anvende relevant medisinsk teknologi i praktisk utøvelse av sykepleie
- kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner og tilpasse kommunikasjon utfra dette
- kan kommunisere med pasienter og pårørende tilpasset utviklingsnivå/kognitiv funksjon og sykdomssituasjon
- behersker generell førstehjelp etter ABCDE-prinsippet
- kan iverksette tiltak ved sub-akutte og akutte hendelser
- kan identifisere etiske dilemma i praksis og reflektere over ulike handlingsvalg
Generell kompetanse
Studenten
- kan integrere kunnskap fra sykdomslære og farmakologi i utøvelse av sykepleie
- kan reflektere over forsvarlig legemiddelhåndtering på individ og systemnivå
- kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og progresjon
- kan reflektere over hvordan kultur og kulturforståelse kan ha betydning i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie
Innhold
Målgruppe
Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn, og vil derfor primært forberede studentene for undervisning i grunnskolen. Men studiet kvalifiserer også til å gå videre over i en faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag (inn på 2. året). Studiet egner seg også meget godt for de som ønsker seg en pedagogisk rettet idrettsutdannelse med mål om å fungere som trener for barn og unge i den frivillige, organiserte idretten.
Opptakskrav
Faget er tilgjengelig som valgfag for studenter ved grunnskolelærerutdanningen for 5.-10. trinn og lærerutdanning for tospråklige lærere på HiOA, i tråd med utdanningenes programplaner.
For eksterne søkere kreves generell studiekompetanse/realkompetanse.
Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.
Arbeids- og undervisningsformer
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Utvalgte arbeidskrav gjennomføres på motsatt målform av den studenten til vanlig bruker. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav må studentene avtale med den aktuelle faglærer i hvert enkelt tilfelle.
Arbeidskrav vurderes til -Godkjent- eller -Ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -Ikke godkjent-, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak får ingen nye forsøk.
Studentene skal lage en individuell digital dokumentasjonsmappe som skal inneholde følgende arbeidskrav:
- Gjennomføre semesterprøve (3 timer). 1. del muntlig oppgave i gruppe . 2. del individuell skriftlig oppgave.
- Gjennomføre en analyse av en faglig elevsamtale og levere et skriftlig fagnotat på ca. 1200 ord.
- Skriftlig analyse av case med vekt på tilpasset opplæring. Oppgaven skal ha et omfang på 1200 - 1400 ord.
- Deltakelse i prosjektet Kulturelt mangfold (1 uke) med undervisningsopplegg i praksis.
- Deltakelse i seminargrupper og gjennomføring av egenundervisning.
- Deltakelse i flerfaglig tema Barn, ungdom og helse (1 uke) med innlevering av prosjektrapport (praksisgruppen).
Studentenes forsknings- og utviklingsarbeid
Studentene skal i løpet av studiet utvikle kompetanse til å forstå sammenhenger mellom relevant forskning og pedagogisk praksis og utvikle sin egen forsknings- og utviklingskompetanse.
Andre studieår: Intervju som vitenskapelig metode.
Akademisk skriving knyttet til Analyse av faglig elevsamtale og Caseoppgave.
Muntlig presentasjon av forskningsbasert kunnskap i seminargruppe.
Analyse av forskningsartikler.
Felleskurs andre studieår er:
- Førstehjelpskurs
Underveis i studiet kan det også forekomme krav om deltakelse i andre faglige aktiviteter. Slike krav spesifiseres i undervisningsplanen. Studenten må selv sørge for at disse kursene er godkjent. Tidspunkt, omfang og ytterligere informasjon om flerfaglige temaer og seminargruppearbeid blir publisert på høgskolens digitale læringsplattform.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke får deltatt på faglig aktiviteter med krav om deltakelse, avtaler i hvert enkelt tilfelle alternativt arbeidskrav med den aktuelle læreren. Dokumentasjon på gjennomført førstehjelpskurs av minst tilsvarende omfang og kvalitet i løpet av de to siste årene, fritar for førstehjelpskurs.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter.
Vurdering og eksamen
Eksamen på Kroppsøving 2 består av to deleksamener:
Deleksamen 1: Praktisk-metodisk eksamen
Deleksamen 1 er en individuell praktisk-metodisk eksamen med en forberedende del og en praktisk del med objekter i sal, med påfølgende muntlig eksaminasjon.
- Forberedelse: 24 timer, alle hjelpemidler tillatt
- Gjennomføring: 40 minutter, ingen hjelpemidler tillatt
- Intern og ekstern sensor
Deleksamen 2: Skriftlig hjemmeeksamen
Deleksamen 2 er en individuell skriftlig hjemmeeksamen med varighet på fem dager.
Avsluttende karakter i Årsstudium i Kroppsøving (60 studiepoeng) oppnås når G5KRØ3110 og G5KRØ3210 er gjennomført med bestått karakter. Emnene vektes likt ved samlet karakter.
Ny/utsatt eksamen
Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur.
Vurderingsuttrykk
Tema 4: Elevens utvikling og læring
- Individuelle elevforutsetninger (personlige, faglige, sosiale).
- Identitetsutvikling; mellom og ungdomstrinnseleven.
- Elevenes læringsprosesser.
- Elevrelasjoner, gruppeprosesser og samhandling.
- Kommunikasjon med elever og foresatte om elevenes faglige, personlige og sosiale læring og utvikling.
Tema 5: Sosialisering og flerkulturelle perspektiv
- Sosialisering og oppvekstbetingelser.
- Skolens oppgaver: Danning og utdanning.
- Kjønnsidentitet og kjønnsroller.
- Media og ungdomskultur.
- Barn, ungdom og helse.
Tema 6: Tilpasset opplæring
- Reguleringer som gjelder elever og deres rettigheter.
- Elever med særskilte behov.
- Elever i spesielle livssituasjoner.
- Ulike differensieringsformer.
- Elevenes medbestemmelse og deltakelse.
Tema 7: Tilrettelegging for læring
- Utvikling av grunnleggende ferdigheter.
- Undervisnings- og arbeidsformer i skolen.
- Kartleggingsmetoder og vurderingsformer.
- Læringsstrategier.
- Rammefaktorer.
Sensorordning
Begge deleksamener: Intern og ekstern sensor