EPN-V2

G1NOR1200 Norsk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian 1
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2015/2016
Emnehistorikk

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om lese- og skriveteoriar med særleg vekt på vidareutvikling av lese- og skriveferdigheiter
  • har kunnskap om lese- og skrivestrategiar 
  • har kunnskap om dei ulike funksjonane lesing og skriving kan ha for elevars utvikling og læring
  • har kunnskap om lese- og skriveopplæring i ein andrespråkssituasjon
  • kjenner til sentrale og relevante litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske omgrep og perspektiv
  • har gode kunnskapar om skjønnlitteratur og sakprosa for barn og god forståing for korleis denne litteraturen har utvikla seg over tid
  • har kunnskap om kva som kjenneteiknar munnlege, skriftlege og samansette tekstar; fiksjonstekstar og sakprosatekstar i ulike sjangrar, og tekstar frå eldre og nyare medium
  • har kunnskap om litteratur i eit fleirkulturelt samfunn
  • har kunnskap om litteratur frå nyare tid som rettar seg mot ungdom
  • har innsikt i hovuddraga i norsk barnelitteratur og kjennskap til nokre sentrale verk
  • kjenner til korleis barn utviklar seg som lesarar frå dei er små og gjennom heile grunnskolen
  • har kunnskap om kvifor og korleis tekstar kan fascinere og forføre oss
  • har kunnskap om lesing som ein refleksiv og metaspråkleg utviklingsprosess
  • kjenner til korleis litteraturen både kan invitere lesaren inn i ei anna verd og gjere lesaren meir kjent med seg sjølv
  • har kunnskap om den gjeldande læreplanen for skolens norskfag  

Ferdigheiter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere norskundervisning på ulike trinn og grunngi faglege val
  • kan vurdere og bruke ulike undervisningsmetodar i lese- og skriveopplæringa, for elevar med norsk som førstespråk og elevar med norsk som andrespråk, for elevar som skriv bokmål og elevar som skriv nynorsk
  • kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering
  • kan bruke ulike vurderingsmåtar i norskfaget
  • kan kartlegge lese- og skriveferdigheiter, sette i verk relevante tiltak for tilpassa opplæring og oppdage lese- og skrivevanskar
  • kan nytte retoriske kunnskapar i arbeid med munnlege og skriftlege tekstar
  • kan formidle norskfaglege innsikter og tilpasse form og innhald til ulike målgrupper
  • kan ta i bruk ulike digitale verktøy i norskopplæringa og vurdere digitale, samansette tekstar
  • kan reflektere over tekstars kvalitet og bruksområde og legge til rette for, gjennomføre og vurdere samtaler om litteratur
  • kan analysere og tolke ulike typar tekstar
  • kan formidle litteratur på varierte måtar, både munnleg og skriftleg, til dømes ved hjelp av digitale verktøy, filmatiserte og dramatiserte versjonar av litterære verk
  • kan legge til rette for møte med tekstar på dansk og svensk, både munnlege og skriftlege, og samiske og utanlandske tekstar i omsetjing
  • kan stimulere den estetiske sansen til elevane

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide med språk og tekst i fleirkulturelle klassemiljø og utvikle språk- og kulturforståing
  • kan nytte faglege kunnskapar til kritisk og konstruktiv refleksjon
  • kan arbeide sjølvstendig, og saman med andre, med elevars læring og utvikling i faget og på tvers av fag
  • kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke identiteten til elevane og oppmode dei til aktiv deltaking i det offentlege liv
  • kan nytte faglege kunnskapar til kritisk og konstruktiv refleksjon
  • er sikker munnleg språkbrukar og stø i skriftleg bokmål og nynorsk

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuelle arbeidskrav:

  • Innlevering av fire fagtekstar knytte til fagemna i norsk i digital arbeidsmappe på LMS etter nærare retningslinjer i undervisningsplanen. Nokre av tekstane blir påbegynte i haustsemesteret. Målform: nynorsk. Studentane vil få respons frå lærar og/eller medstudent(ar) på nokre av tekstane. I tilbakemeldinga til medstudentar skal studentane prøve ut ulike hjelpemiddel/funksjonar i tekstbehandlar.
  • Obligatorisk deltaking i leseprosjekt knytt til det skjønnlitterære barne- og ungdomspensumet, litteraturteori og -didaktikk. Arbeidsoppgåver og innlevering av skriftleg arbeid etter nærare retningslinjer i undervisningsplanen. Målform: nynorsk.

Gruppearbeid:

  • Munnleg forteljing (eventyr og forteljingar i eit interkulturelt perspektiv) knytt til arbeid med stemmebruk. Gruppene skal vurdere kvarandre og utvikle og bruke vurderingsskjema med kriterium for framføringa.  
  • Munnleg framlegg om lesestrategiar og sakprosa for barn. Framføringa skal dokumentere innsikt i og bruk av retoriske virkemiddel. Gruppene skal vurdere kvarandre og utvikle og bruke vurderingsskjema med kriterium for framføringa.
  • Oppretting av og arbeid med nettstad (wiki eller blogg) etter nærare retningslinjer i undervisningsplanen. Publisering av nettadressa i innleveringsmappe på digital læringsplattform. Målform: valfri.
  • Planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg med fokus på språk og læring. Fagleg og didaktisk grunngjeving er ein sentral del av arbeidet.  Skriftleg målform: bokmål.

Faglege aktivitetar med krav om deltaking

  • Deltaking i arbeidet med respons på mappetekstane.
  • Frammøte og deltaking i alle arbeidskrav og faglige aktivitetar med krav om deltaking (sjå Individuelle arbeidskrav og gruppearbeid over).

Manglande frammøte og deltaking i obligatorisk undervising i samband med arbeidskrav, og/eller manglande eller ikkje-godkjente arbeidskrav, fører til at studenten ikkje får høve til å gå opp til eksamen. Sjukdom fritar ikkje for kravet om deltaking. For å få høve til å ta eksamen blir det kravd minimum 80 prosent deltaking.