Programplaner og emneplaner - Student
G1ENG3600 Engelsk tekst og kultur 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- English Text Competence 2
- Studieprogram
-
Engelsk 2 for 1.-7. trinn i grunnskolenGrunnskolelærerutdanning 1.-7. trinnBachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
Se fagplanen.
Forkunnskapskrav
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon finnes i den innledende fagplandelen.
Refleksjonsnotat om norsk politikk
Individuelt didaktisk refleksjonsnotat der temaet er knyttet til ekskursjon til Stortinget eller en annen viktig samfunnsinstitusjon. Refleksjonsnotatet skal inneholde forberedelse til ekskursjonen, didaktiske begrunnelser og refleksjoner omkring relevant arbeid. Opplegget skal forankres i gjeldende lærerplan. Omfang 1000 ord (+/-10 %), minimum fem elektroniske bilder.. Formålet med arbeidskravet er å få kjennskap til ekskursjon som undervisningsmetode i demokratiopplæringen.
Prosjektarbeid om bærekraftig utviklingStudentene arbeider i grupper på tre til fem studenter som utformer og undersøker en problemstilling knyttet til bærekraftig utvikling. Prosjektarbeidet skal munne ut i en muntlig presentasjon på ca. 15 minutter. Formålet med arbeidskravet er å få erfaring med prosjektorganisert gruppearbeid som arbeidsmåte innen utdanning for bærekraftig utvikling.
Deltakelse på eksamensseminar
Deltakelse på eksamensseminar der studentene legger fram løsningsforslag til tenkte eksamensoppgaver. Omfanget av presentasjonene er ca. 10 minutter.
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Læringsutbytte
15 sider notater. Sidene må være paginerte.
Innhold
Skriftlig oppgave, individuelt eller i gruppe på 2-3 studenter. Omfang 2500 ord, (+/- 10 %). Arbeidet pågår gjennom hele emnet og har en innleveringsdato.
Ny eksamen: Studenten(e) omarbeider oppgaven.
Arbeids- og undervisningsformer
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.
Hjelpemidler ved eksamen
Innholdet i emnet fokuserer på en videreutvikling i veiledning av studenter og fagpersoner på individ og gruppenivå. Emnet problematiserer veiledning som begrep og strukturert pedagogisk prosess. Ulike metoder og tradisjoner i veiledning som dialog, refleksjon og fasiliterende metoder (for eksempel logg, refleksjonsnotat, reflekterende team og situasjonsanalyse) fokuseres.
Vurderingsuttrykk
Bestått VEIPR6000 eller tilsvarende emne/utdanning for å kunne søke opptak til VEIPR6100.
Sensorordning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om læring, tilrettelegging for læring og vurdering av læringsutbytter
- kunnskap om ulike perspektiver på læring
- inngående kunnskap om ledelse av grupper, gruppedynamikk og gruppeprosesser
- kunnskap om ulike modeller og arbeidsmåter i veiledningsgrupper
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning individuelt og grupper
- planlegge og gjennomføre vurdering av læringsutbytte
- gjennomføre løpende skikkethetsvurdering
- anvende ulike veiledningsmetoder og studentaktive læringsformer
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over egen veilederrolle og funksjon i enfaglig og flerfaglige veiledningsgrupper identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma i veiledning
Opptakskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Det kreves 80 % obligatorisk tilstedeværelse på fellessamlingene. Det er obligatorisk fremmøte første dag. Ved fravær ut over en halv dag kan man søke om enten å ta undervisningen med en annen klasse eller å gjøre et alternativt arbeid som kompensasjon for fraværet. Søknaden vurderes av emneansvarlig/faglærer i samråd med studieadministrasjonen.
- Studenten skal ha gjennomført minimum en gruppeveiledning med faglig fokus (av studenter, kollegaer eller medstudenter). Med utgangspunkt i den gjennomførte veiledningen leveres et skriftlig arbeidskrav der veiledningen beskrives kort og det formuleres en foreløpig problemstilling knyttet til videreutvikling av egen veiledningskompetanse.