EPN

G1ENG3600 Engelsk tekst og kultur 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
English Text Competence 2
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn / Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

Innledning

Se fagplanen.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i ulike tilnærminger og metoder i engelskopplæring i et samtidig og historisk perspektiv
  • har innsikt i ulike faktorer som kan hemme eller fremme barn og unges motivasjon for å lære et språk som engelsk og kjenne til hvordan man kan tilpasse opplæringen til alle elever
  • har kunnskap om hvordan gjeldende læreplan for skolen gir ramme for faglig og praksisrettet utviklingsarbeid
  • har kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler, og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
  • har kunnskap om samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land med vekt på sentrale verk i engelskspråklig kulturtradisjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge for elevenes læring om og videre utforsking av samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land med vekt på sammenlikning med egen kultur
  • kan analysere, velge ut og tilrettelegge engelskspråklige tekster i ulike sjangere for barn og unge, samt anvende et presist og tilpasset begrepsapparat i arbeidet med tekst
  • kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere, med sammenheng, flyt og presisjon
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn
  • kan begrunne valg av læringsaktiviteter etter elevenes behov
  • kan stimulere til lese- og skriveglede ved å sette i gang inspirerende og meningsfulle læringsaktiviteter i et trygt læringsmiljø
  • har kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på
  • kan legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer videre utvikling av elevenes reseptive og produktive språkferdigheter, blant annet gjennom pedagogisk bruk av digitale verktøy
  • kan kritisk vurdere egen faglige praksis i forhold til gjeldende læreplan i engelsk for grunnskolen og gjennomføre et utviklingsorientert og praksisrettet fordypingsprosjekt  

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
  • kan vedlikeholde og utvikle egen språklig kompetanse

Innhold

Se fagplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav i må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges i Engelsk tekst og kultur 2:

  • One journal entry relatert til praksisrettet fordypingsprosjekt.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Læringen i engelskstudiet forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og utvikling av muntlige ferdigheter. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Engelsk trinn 1-7 har derfor følgende krav om deltakelse:

  • Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer i form av lydfiler.

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

Flerfaglighet

For å kunne gå opp til avsluttende eksamen i fagene i fjerde studieår kreves det deltakelse på den obligatoriske profesjonsrekka «Like før¿». Profesjonsrekka gjennomføres på studentenes fellestid eller på tidspunkter utover tider for fagstudiene. Innhold og fokus vil kunne variere noe fra år til år, og blir gjort kjent på studentenes årsplan.

Vurdering og eksamen

Muntlig eksamen i par (eller gruppe hvis oddetall). Det gis individuell karakter. Av praktiske hensyn vil gruppeeksamen kunne gjennomføres som individuell muntlig eksamen ved ny/utsatt eksamen.

Avsluttende karakter i Engelsk 2 oppnås når eksamen i ENG3500 og ENG3600 er gjennomført med bestått karakter. De to emnene vektes likt ved samlet karakter.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Det gis gradert karakter (A-F).

Sensorordning

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. 

Opptakskrav

Målgruppe

Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.

Opptakskrav

Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. I tillegg må søkeren ha fullført og bestått Engelsk 1, 1.-7. trinn , eller tilsvarende.

Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.