EPN-V2

G1ENG3600 Engelsk tekst og kultur 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
English Text Competence 2
Studieprogram
Engelsk 2 for 1.-7. trinn i grunnskolen
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn
Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Se fagplanen.

Forkunnskapskrav

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon finnes i den innledende fagplandelen.

Refleksjonsnotat om norsk politikk

Individuelt didaktisk refleksjonsnotat der temaet er knyttet til ekskursjon til Stortinget eller en annen viktig samfunnsinstitusjon. Refleksjonsnotatet skal inneholde forberedelse til ekskursjonen, didaktiske begrunnelser og refleksjoner omkring relevant arbeid. Opplegget skal forankres i gjeldende lærerplan. Omfang 1000 ord (+/-10 %), minimum fem elektroniske bilder.. Formålet med arbeidskravet er å få kjennskap til ekskursjon som undervisningsmetode i demokratiopplæringen.

Prosjektarbeid om bærekraftig utviklingStudentene arbeider i grupper på tre til fem studenter som utformer og undersøker en problemstilling knyttet til bærekraftig utvikling. Prosjektarbeidet skal munne ut i en muntlig presentasjon på ca. 15 minutter. Formålet med arbeidskravet er å få erfaring med prosjektorganisert gruppearbeid som arbeidsmåte innen utdanning for bærekraftig utvikling.

Deltakelse på eksamensseminar

Deltakelse på eksamensseminar der studentene legger fram løsningsforslag til tenkte eksamensoppgaver. Omfanget av presentasjonene er ca. 10 minutter.

Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

Læringsutbytte

15 sider notater. Sidene må være paginerte.

Innhold

Skriftlig oppgave, individuelt eller i gruppe på 2-3 studenter. Omfang 2500 ord, (+/- 10 %). Arbeidet pågår gjennom hele emnet og har en innleveringsdato.

Ny eksamen: Studenten(e) omarbeider oppgaven.

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.

Hjelpemidler ved eksamen

Innholdet i emnet fokuserer på en videreutvikling i veiledning av studenter og fagpersoner på individ og gruppenivå. Emnet problematiserer veiledning som begrep og strukturert pedagogisk prosess. Ulike metoder og tradisjoner i veiledning som dialog, refleksjon og fasiliterende metoder (for eksempel logg, refleksjonsnotat, reflekterende team og situasjonsanalyse) fokuseres.

Vurderingsuttrykk

Bestått VEIPR6000 eller tilsvarende emne/utdanning for å kunne søke opptak til VEIPR6100.

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om læring, tilrettelegging for læring og vurdering av læringsutbytter
  • kunnskap om ulike perspektiver på læring
  • inngående kunnskap om ledelse av grupper, gruppedynamikk og gruppeprosesser
  • kunnskap om ulike modeller og arbeidsmåter i veiledningsgrupper

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning individuelt og grupper
  • planlegge og gjennomføre vurdering av læringsutbytte
  • gjennomføre løpende skikkethetsvurdering
  • anvende ulike veiledningsmetoder og studentaktive læringsformer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over egen veilederrolle og funksjon i enfaglig og flerfaglige veiledningsgrupper identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma i veiledning

Opptakskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Det kreves 80 % obligatorisk tilstedeværelse på fellessamlingene. Det er obligatorisk fremmøte første dag. Ved fravær ut over en halv dag kan man søke om enten å ta undervisningen med en annen klasse eller å gjøre et alternativt arbeid som kompensasjon for fraværet. Søknaden vurderes av emneansvarlig/faglærer i samråd med studieadministrasjonen.
  • Studenten skal ha gjennomført minimum en gruppeveiledning med faglig fokus (av studenter, kollegaer eller medstudenter). Med utgangspunkt i den gjennomførte veiledningen leveres et skriftlig arbeidskrav der veiledningen beskrives kort og det formuleres en foreløpig problemstilling knyttet til videreutvikling av egen veiledningskompetanse.