Programplaner og emneplaner - Student
FYSEL6110 Fysioterapi for eldre personer - kunnskapsgrunnlag og praksis 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Geriatric physiotherapy knowledge based
- Studieprogram
-
Videreutdanning i fysioterapi for eldre personer
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet bygger videre på FYSEL 6010 Fysioterapi for eldre – Kunnskapsgrunnlag og praksis 1. Emnet fokuserer på profesjonsutøvelse og vektlegger betydningen av kontinuerlig fagutvikling og formidling av oppdatert kunnskap.
Forkunnskapskrav
Det anbefales å ha gjennomført FYSEL6010 Fysioterapi for eldre personer - kunnskapsgrunnlag og praksis 1.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om teorier, prinsipper og begreper for kunnskapsbasert praksis i forhold til eldre personer med funksjonsnedsettelse
- kunnskap om teori, prinsipper og begreper som ligger til grunn for forståelsen av migrasjon og etniske relasjoner
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere faglige og profesjonelle spørsmål knyttet til kunnskapsbasert praksis
- dokumentere systematisering og kritisk vurdering av kunnskap
- analysere og integrere kunnskap fra forskning med klinisk erfaring, pasientens erfaring og preferanser og kontekstuelle faktorer
- kritisk analysere utfordringer og barrierer for implementering av evidensbaserte intervensjoner i klinisk praksis
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til faglig utvikling innenfor fysioterapi for eldre personer
- analysere faglige, profesjonelle og etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsbasert praksis i fysioterapi for eldre personer
- anvende forskningsbasert kunnskap i fysioterapi for eldre personer
- kommunisere om fagspesifikke problemstillinger knyttet til fysioterapi for eldre personer til kollegaer, pasienter og pårørende
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, selvstudier, veiledet gruppearbeid og studentsamarbeid.
Organisering
Emnet har en samling som ligger ca. midt i semesteret.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det kreves minimum 80 prosent obligatorisk tilstedeværelse på seminarer hvor studentene presenterer arbeidsoppgaver samt på gruppeveiledning.
Arbeidskravet må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen, omfang inntil 3500 ord. Studenten arbeider med oppgaven gjennom hele emnet.
Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet oppgave.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått.
Sensorordning
Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.