Studieinfo emne FYSEL6010 2018 HØST
FYSEL6010 Fysioterapi for eldre personer - kunnskapsgrunnlag og praksis 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Geriatric physiotherapy knowledge based
- Studieprogram
-
Videreutdanning i fysioterapi for eldre personer
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet har fokus på utfordringer for helsefaglig, spesielt fysioterapifaglig, virksomhet i lys av teoretisk og forskningsbasert kunnskap, klinisk erfaring, pasientens preferanser og kontekstuelle faktorer. Det legges vekt på kritisk analyse og vurdering av hvordan kunnskap anvendes i behandling og/eller forebyggende tiltak. Innholdet I emnet omhandler også prinsipper for utviklings- og kvalitetsforbedringsarbeid/forskning knyttet til fysioterapi i praksis.
Overlapping
Emnet har 100 prosent overlapping med MAFYS4000/MAFYSD4000 og FYSBA6010.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om teorier om motivasjon og mestring
- inngående kunnskap om teorier knyttet til bevegelse, funksjon, deltakelse og helserelatert livskvalitet innen fagfeltet fysioterapi
- inngående kunnskap om teorier om motorisk kontroll og læring hos mennesker med typisk og atypisk utvikling
- inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis i fysioterapi
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og anvende teorier for bevegelse og funksjon i fysioterapi
- anvende standardiserte kartleggingsinstrumenter
- analysere og drøfte resultater fra kartlegginger av eldre personer
- analysere og integrere forskningsbasert kunnskap med klinisk erfaring, kontekstuelle faktorer og personens erfaring og preferanse
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere og formidle faglige og forskningsetiske problemstillinger knyttet til kunnskapsbasert praksis i fysioterapi for eldre personer
- analysere etiske perspektiver knyttet til vurderinger og tiltak i fysioterapi
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet har fire samlinger. Tre ligger i 1. semester mens den fjerde ligger i starten av andre semester.
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, selvstudier, veiledet gruppearbeid og studentsamarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Obligatorisk tilstedeværelse regnes som arbeidskrav. Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer hvor studentene presenterer arbeidsoppgaver og på gruppeveiledning. Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil faglærer så langt det er mulig, angi krav til arbeid som kan kompensere for fraværet. Dersom kompensasjon ikke er mulig, må studenten gå ned til neste kull.
Obligatorisk tilstedeværelse som må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.
Vurdering og eksamen
Læringsutbyttene.
Individuell mappe med to oppgaver: hver med omfang inntil 2500 ord.
Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet mappe.
Hjelpemidler ved eksamen
(Hjelpemidler er ikke beskrevet.)
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F. Det settes samlet karakter.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor vurderer alle besvarelsene.