EPN

FYSEL6010 Fysioterapi for eldre personer - kunnskapsgrunnlag og praksis 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Geriatric physiotherapy knowledge based
Studieprogram
Videreutdanning i fysioterapi for eldre personer
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet har fokus på utfordringer for helsefaglig, spesielt fysioterapifaglig, virksomhet i lys av teoretisk og forskningsbasert kunnskap, klinisk erfaring, pasientens preferanser og kontekstuelle faktorer. Det legges vekt på kritisk analyse og vurdering av hvordan kunnskap anvendes i behandling og/eller forebyggende tiltak. Innholdet I emnet omhandler også prinsipper for utviklings- og kvalitetsforbedringsarbeid/forskning knyttet til fysioterapi i praksis.

Overlapping

Emnet har 100 prosent overlapping med MAFYS4000/MAFYSD4000 og FYSBA6010.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om teorier om motivasjon og mestring
  • inngående kunnskap om teorier knyttet til bevegelse, funksjon, deltakelse og helserelatert livskvalitet innen fagfeltet fysioterapi
  • inngående kunnskap om teorier om motorisk kontroll og læring hos mennesker med typisk og atypisk utvikling
  • inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis i fysioterapi

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere og anvende teorier for bevegelse og funksjon i fysioterapi
  • anvende standardiserte kartleggingsinstrumenter
  • analysere og drøfte resultater fra kartlegginger av eldre personer
  • analysere og integrere forskningsbasert kunnskap med klinisk erfaring, kontekstuelle faktorer og personens erfaring og preferanse

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere og formidle faglige og forskningsetiske problemstillinger knyttet til kunnskapsbasert praksis i fysioterapi for eldre personer
  • analysere etiske perspektiver knyttet til vurderinger og tiltak i fysioterapi

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet har fire samlinger. Tre ligger i 1. semester mens den fjerde ligger i starten av andre semester.

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, selvstudier, veiledet gruppearbeid og studentsamarbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Obligatorisk tilstedeværelse regnes som arbeidskrav. Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer hvor studentene presenterer arbeidsoppgaver og på gruppeveiledning. Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil faglærer så langt det er mulig, angi krav til arbeid som kan kompensere for fraværet. Dersom kompensasjon ikke er mulig, må studenten gå ned til neste kull.

Obligatorisk tilstedeværelse som må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.

Vurdering og eksamen

Læringsutbyttene.

Individuell mappe med to oppgaver: hver med omfang inntil 2500 ord.

Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet mappe.

Hjelpemidler ved eksamen

(Hjelpemidler er ikke beskrevet.)

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. Det settes samlet karakter.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor vurderer alle besvarelsene.