Programplaner og emneplaner - Student
FYBPRA1 Clinical Placement - I Course description
- Course name in Norwegian
- Klinisk fysioterapi - I
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Physiotherapy
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course is a practical training course that contains the first of two practical training periods in the third year of the programme. The practical study is carried out at locations affiliated to OsloMet - Metropolitan University (OsloMet) through signed cooperation agreements. These are primarily institutions in the municipal or specialist health service. During the practical training period, the student should experience the requirements made of professional physiotherapy practice and will participate in ordinary activities at the practical training establishment. Students should gain experience in person-centred and evidence-based physiotherapy. The practical study is supervised. The practical study is carried out on all weekdays for nine (9) consecutive weeks, with a workload of 40 hours per week.
Required preliminary courses
Passed first and second year of the programme or equivalent.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for helsevesenets organisering og sentrale styringsdokumenter og strategier for helsetjenesten
- har kunnskap om kulturelt betingede oppfatninger av helse, sykdom og funksjonsnedsettelser
- kan gjenkjenne risiko for uønskede hendelser og kjenne til metoder for systematisk oppfølging
- har kunnskap om andre profesjoners kompetanseområde som grunnlag for samarbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre, tilpasse og evaluere tiltak i et behandlingsforløp, og vurdere behov for koordinerte tjenester
- anvende kunnskap om folkehelsearbeid, rehabilitering og habilitering i møte med brukere, pasienter og pårørende
- anvende kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering i møte med brukere, pasienter og pårørende fra ulike kulturbakgrunner
- inkludere helsekompetanse i møte med bruker, pasient og pårørende for å styrke deres mulighet til gode helsevalg
- anvende kunnskap om digital teknologi og tjenesteinnovasjon, både på individ- og systemnivå
- ta initiativ, tilpasse seg ulike situasjoner og vise selvstendighet i arbeidet som fysioterapeut
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over hvordan egen og andres kompetanse kan brukes i tverrprofesjonelt samarbeid for å utvikle et brukertilpasset tjenestetilbud
- reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med andre, samt vurdere og håndtere etiske problemstillinger
- vurdere risiko for uønskede hendelser og behersker metoder for systematisk oppfølging av dette
Teaching and learning methods
Emnet handler om å gjøre seg kjent med grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisningsarbeid innenfor design, kunst og håndverk slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner særlig rettet mot videregående skole. Dette innbefatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med læreplaner og hvordan studenten kan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis.
Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget skapende arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Emnet skal legge grunnlaget for at studenten senere skal kunne bruke egen erfaring med utviklingsarbeid for å utvikle faget i skole og undervisning.
Course requirements
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om tilbudsstrukturen i videregående skole, og kjenner til læreplaner for relevante utdanningsprogram og programområder
- har kunnskap om ulike undervisnings-, vurderings- og veiledningsformer og -ressurser egnet i videregående skole, og ved andre læringsarenaer
- har kunnskap om teorier og strategier knyttet til formidlingspraksis med vekt på samtidens kunst, arkitektur, design og kunsthåndverk
- har kunnskap om undervisning i design for bærekraft
- har kunnskap fysisk læringsmiljø i skolen, og hvordan det kan utformes og tilrettelegges for å bidra til elevenes læring, deltagelse og trivsel
- har kunnskap om praksiser og regler for opphavsrett til digitale og visuelle uttrykk
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner for videregående skole, andre relevante styringsdokumenter, praksiserfaringer og forskning
- anvende ulike veiledning- og vurderingsstrategier i undervisningen, og vurdere elevers praktisk skapende arbeid og læring
- kan tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer i videregående skole
- kan analysere og vurdere læreplaner, drøfte fagteori og -innhold i opplæringen sett i forhold til individ, yrker og samfunnsutviklingen
- utvikle og ta i bruk ulike digitale læringsressurser rettet mot undervisning og formidling, og kritisk reflektere over opphavsrett og bruk av åndsverk
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan samarbeide med aktuelle partnere ved ulike institusjoner og relevante formidlingsarenaer
- kan anvende digital dømmekraft og vurdere ulike ytringer, meningsinnhold og kommunikasjon i digitale medier
- kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden, herunder også samisk håndverk og kunst- og kulturuttrykk
- har kunnskap om og kan planlegge, gjennomføre og dokumentere et avgrenset forsøks- og utviklingsarbeid med relevans for praktiske og estetiske fag i skolen
Assessment
Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen emneplan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
Permitted exam materials and equipment
Not relevant.
Grading scale
Introduction
The art of oral storytelling is an artistic expression that creates an inner imagery in the audience's imagination rather than displaying or dramatising actual images. Oral storytelling takes place as an open and direct interaction between the storyteller and the audience. The aim of this course is to provide a basic introduction to the art of oral storytelling, including its craft, tradition and function in contemporary forms of media expression. This course is suited for everyone wishing to express themselves verbally, either artistically or applied. The Art of Storytelling is a practical course.
Applicants may be able to take this course as an individual course if there are vacant places.
Examiners
Eksamen i emnet består av 2 deler:
Eksamensdel 1: Individuell skriftlig FoU-oppgave der studenten gjennom enten en teoretisk eller praktisk tilnærming skal utforske og drøfte et fagdidaktisk problemområde. Ved valg av praktisk tilnærming skal arbeidet dokumenteres i den skriftlige oppgaven (ca. 5000-6000 ord ).
Eksamen kan påklages. Eksamensdel 1 teller 60% av totalkarakter. Eksamen gjennomføres i andre semester.
Eksamensdel 2: Individuell muntlig eksamen. Baseres på formidling og utspørring relatert til individuell FoU-oppgave (Eksamensdel 1), anvendt pensum og praksis. Ved valg av praktisk tilnærming skal arbeidet fremvises under muntlig.
Muntlig eksamen kan ikke påklages. Eksamensdel 2 teller 40% av totalkarakter. Eksamen gjennomføres i andre semester.
Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Overlapping courses
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.