EPN-V2

FYBPRA1 Klinisk fysioterapi - I Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Placement - I
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Praksisemnet utgjør første del av to i tredje studieår, der man i del en stiller lavere krav til studentens vurderingsevne og selvstendighet. Emnet bygger på- og ekspanderer fysioterapeuters rolle i helsetjenesten. Studentene aktualiserer kunnskap om helsevesenets nåværende organisering og sentrale styringsdokumenter som styrer utviklingen fremover. Bruk av digital teknologi for å utvikle og innovere helsetjenestene, inngår som en del av dette. Studentene vil få mulighet for å erfare og fordype seg i rehabiliteringsprosesser, koordinere tverrprofesjonelt samarbeid, og reflektere over maktforhold og profesjonell autonomi i møte med brukere, pasienter og pårørende. Emnet vil bevisstgjøre studentene på deres nåværende og fremtidige rolle som helsepersonell i en helsetjeneste i stadig og rask endring.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan redegjøre for helsevesenets organisering og sentrale styringsdokumenter og strategier for helsetjenesten
    • har kunnskap om kulturelt betingede oppfatninger av helse, sykdom og funksjonsnedsettelser
    • kan gjenkjenne risiko for uønskede hendelser og kjenne til metoder for systematisk oppfølging
    • har kunnskap om andre profesjoners kompetanseområde som grunnlag for samarbeid

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • planlegge, gjennomføre, tilpasse og evaluere tiltak i et behandlingsforløp, og vurdere behov for koordinerte tjenester
    • anvende kunnskap om folkehelsearbeid, rehabilitering og habilitering i møte med brukere, pasienter og pårørende
    • anvende kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering i møte med brukere, pasienter og pårørende fra ulike kulturbakgrunner
    • inkludere helsekompetanse i møte med bruker, pasient og pårørende for å styrke deres mulighet til gode helsevalg
    • anvende kunnskap om digital teknologi og tjenesteinnovasjon, både på individ- og systemnivå
    • ta initiativ, tilpasse seg ulike situasjoner og vise selvstendighet i arbeidet som fysioterapeut

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • reflektere over hvordan egen og andres kompetanse kan brukes i tverrprofesjonelt samarbeid for å utvikle et brukertilpasset tjenestetilbud
    • reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med andre, samt vurdere og håndtere etiske problemstillinger
    • vurdere risiko for uønskede hendelser og behersker metoder for systematisk oppfølging av dette
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudie, tverrprofesjonell samarbeidslæring og ekstern veiledet praksis. Praksis gjennomføres primært i kommune- eller spesialisthelsetjenesten.

    Praksisstudiet vil gå over en sammenhengende periode på ni (9) uker, der studenten er i praksis fem (5) dager i uken med en arbeidsbelastning på inntil 45 timer per uke. I praksisperioden skal studenten ha to demonstrasjoner/praktisk gjennomføring av undersøkelse og/eller behandling, med begrunnelse av kliniske valg og refleksjon over egen fagutøvelse.

    Som hovedregel vil studenten være i praksis på dagtid, men turnus kan forekomme. Ved gjennomføring av praksis må studenter forholde seg til de til enhver tid gjeldende retningslinjer for bekledning som gjelder ved det enkelte praksissted.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen/vurdering må følgende være godkjent:

    • Individuelt fagnotat etter gitte kriterier, inntil 700 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet er gjenstand for faglig vurdering.
    • To praktiske demonstrasjoner: Gjennomføre en undersøkelse og/eller behandling, begrunne kliniske valg og reflektere over egen fagutøvelse, samt drøfte valg sammen med praksisveileder og kontaktlærer, og eventuelt medstudenter. Den første demonstrasjonen gjennomføres i forkant av midtveisvurderingen. Den andre innenfor de siste to ukene av praksisperioden. Begge med varighet inntil to timer, enten fysisk eller digitalt.
  • Vurdering og eksamen

    Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden.

    For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.

    Ny vurdering: «Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ikke relevant

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått - Ikke bestått

  • Sensorordning

    Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

  • Emneoverlapp

    15 credits overlap with FYSIOPRA and MENDIPRA Knowledge-based Clinical Physiotherapy.