Programplaner og emneplaner - Student
FYBPRA1 Klinisk fysioterapi - I Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Placement - I
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Praksisemnet utgjør første del av to i tredje studieår, der man i del en stiller lavere krav til studentens vurderingsevne og selvstendighet. Emnet bygger på- og ekspanderer fysioterapeuters rolle i helsetjenesten. Studentene aktualiserer kunnskap om helsevesenets nåværende organisering og sentrale styringsdokumenter som styrer utviklingen fremover. Bruk av digital teknologi for å utvikle og innovere helsetjenestene, inngår som en del av dette. Studentene vil få mulighet for å erfare og fordype seg i rehabiliteringsprosesser, koordinere tverrprofesjonelt samarbeid, og reflektere over maktforhold og profesjonell autonomi i møte med brukere, pasienter og pårørende. Emnet vil bevisstgjøre studentene på deres nåværende og fremtidige rolle som helsepersonell i en helsetjeneste i stadig og rask endring.
-
Forkunnskapskrav
Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for helsevesenets organisering og sentrale styringsdokumenter og strategier for helsetjenesten
- har kunnskap om kulturelt betingede oppfatninger av helse, sykdom og funksjonsnedsettelser
- kan gjenkjenne risiko for uønskede hendelser og kjenne til metoder for systematisk oppfølging
- har kunnskap om andre profesjoners kompetanseområde som grunnlag for samarbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre, tilpasse og evaluere tiltak i et behandlingsforløp, og vurdere behov for koordinerte tjenester
- anvende kunnskap om folkehelsearbeid, rehabilitering og habilitering i møte med brukere, pasienter og pårørende
- anvende kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering i møte med brukere, pasienter og pårørende fra ulike kulturbakgrunner
- inkludere helsekompetanse i møte med bruker, pasient og pårørende for å styrke deres mulighet til gode helsevalg
- anvende kunnskap om digital teknologi og tjenesteinnovasjon, både på individ- og systemnivå
- ta initiativ, tilpasse seg ulike situasjoner og vise selvstendighet i arbeidet som fysioterapeut
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over hvordan egen og andres kompetanse kan brukes i tverrprofesjonelt samarbeid for å utvikle et brukertilpasset tjenestetilbud
- reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med andre, samt vurdere og håndtere etiske problemstillinger
- vurdere risiko for uønskede hendelser og behersker metoder for systematisk oppfølging av dette
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudie, tverrprofesjonell samarbeidslæring og ekstern veiledet praksis. Praksis gjennomføres primært i kommune- eller spesialisthelsetjenesten.
Praksisstudiet vil gå over en sammenhengende periode på ni (9) uker, der studenten er i praksis fem (5) dager i uken med en arbeidsbelastning på inntil 45 timer per uke. I praksisperioden skal studenten ha to demonstrasjoner/praktisk gjennomføring av undersøkelse og/eller behandling, med begrunnelse av kliniske valg og refleksjon over egen fagutøvelse.
Som hovedregel vil studenten være i praksis på dagtid, men turnus kan forekomme. Ved gjennomføring av praksis må studenter forholde seg til de til enhver tid gjeldende retningslinjer for bekledning som gjelder ved det enkelte praksissted.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen/vurdering må følgende være godkjent:
- Individuelt fagnotat etter gitte kriterier, inntil 700 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet er gjenstand for faglig vurdering.
- To praktiske demonstrasjoner: Gjennomføre en undersøkelse og/eller behandling, begrunne kliniske valg og reflektere over egen fagutøvelse, samt drøfte valg sammen med praksisveileder og kontaktlærer, og eventuelt medstudenter. Den første demonstrasjonen gjennomføres i forkant av midtveisvurderingen. Den andre innenfor de siste to ukene av praksisperioden. Begge med varighet inntil to timer, enten fysisk eller digitalt.
-
Vurdering og eksamen
Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden.
For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.
Ny vurdering: «Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant
-
Vurderingsuttrykk
Bestått - Ikke bestått
-
Sensorordning
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.
-
Emneoverlapp
15 credits overlap with FYSIOPRA and MENDIPRA Knowledge-based Clinical Physiotherapy.