EPN-V2

FYB3000 Kompleksitet og mangfold i fysioterapi Emneplan

Engelsk emnenavn
Complexity and Diversity in Physiotherapy Practice
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Norge har tilgang til et bredt spekter av naturressurser; petroleumsforekomster, mineraler, torsk og annen villfisk, skog, jordbruk, havbruk og vannkraft. Disse har hatt og har en stor betydning for verdiskapningen i Norge.

Økonomisk teori har lang tradisjon i å studere optimal utnyttelse av naturressurser fra et samfunnsperspektiv. Videre predikerer økonomisk teori at et uregulert marked i mange tilfeller ikke vil realisere en hensiktsmessig utnyttelse av naturressursene eksempler er overfiske og avskoging. Manglende oppmerksomhet om miljøeffekter, kan også gi uheldig bruk av naturressurser.

Dersom naturressursene blir utnyttet til samfunnets beste, vil de i de fleste tilfeller generer en ekstra gevinst som gjerne blir kalt ressursrente. Ressursrenten er profitt utover normalavkastningen på investert kapital. I Norge er det betydelig ressursrente i olje og gass, havbruk, vannkraft og til dels fiskeriene.

I Norge og til dels i andre land har det vært en konsensus at ressursrenten skal tilfalle alle. Myndighetene vil derfor ikke bare søke å regulere naturressursnæringer utfra effektivitetshensyn, men også utfra at ressursrenten skal tilfalle hele befolkningen.

  • Fakta om norske naturressurser med spesiell fokus på olje- og gass, vann-, sol- og vindkraft, havbruk, fiskerier og bioressurser (skog)
  • Klassiske økonomiske teorier for utnyttelse naturressurser; Hotelling knapphetsrente, Gordon-Clarke modellen for fiske, Faustmann reglen for skogbruk mm.
  • Regulering av naturressursnæringer gjennom deltagelsesbegrensninger, tildeling av omsettbare kvoter, ressursrentebeskatning mm.
  • Skattlegging av naturressursnæringer for å omfordele ressursrenten

Forkunnskapskrav

Bestått første og andre studieår eller tilsvarende

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne og INTER1300 har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (INTER1300 ivaretar læringsutbyttebeskrivelser markert med to stjerner (**)):

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for ulike tverrprofesjonelle samarbeidsmåter i praksisfeltet**
  • gjøre rede for utfordringer og muligheter i tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser**
  • redegjøre for hvordan omsorgssvikt, vold, overgrep, rus og sosioøkonomiske ulikheter kan ha betydning for helse

Ferdighet

Studenten kan

  • med utgangspunkt i eksempler fra egen praksis analysere og vurdere tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser om og med barn og unge med utfordringer**
  • etablere et tverrprofesjonelt samarbeid for og med barn, unge og deres foresatte**
  • innhente forskningsbasert kunnskap og drøfte gyldigheten av denne kunnskapen med utgangspunkt i en kompleks pasientkasuistikk
  • reflektere over hvordan tidligere praksiserfaringer påvirker kunnskapsgrunnlaget for egne kliniske beslutninger
  • diskutere helse, deltakelse og universell utforming i lys av menneskerettigheter og demokratiske prinsipper
  • reflektere over utfordringer, dilemmaer og muligheter i fysioterapi for personer med rusavhengighet, og personer med et komplekst sykdomsbilde (psykiatri, geriatri, sammensatte lidelser) som har overlevd alvorlige sykdommer og personer som har ettervirkninger etter medisinsk/kirurgisk behandling
  • sammenlikne modeller for pasientforløp for pasienter/brukere med behov for koordinerte tjenester, og drøfte utfordringer i tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid innen behandling, rehabilitering og habilitering
  • drøfte utfordringer i fysioterapitjenester, og identifisere behov for kvalitetsforbedring og foreslå strategier for implementering av aktuell kunnskapsbasert praksis i tjenesten
  • utforske og drøfte hvordan teknologi som fremmer bevegelse, deltakelse og livskvalitet kan inngå i pasientsentrerte habiliterings- eller rehabiliteringstiltak
  • anvende digital teknologi som fremmer kommunikasjon og samhandling
  • anvende relevant kunnskap for å identifisere og følge opp mennesker som er utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep og henvise videre ved behov. Videre kan kandidaten samtale med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep
  • anvende relevant kunnskap for å ivareta barn og unge som har behov for behandling og/eller tjenester, og sikre deres medvirkning og rettigheter
  • presentere et sammendrag av bacheloroppgaven muntlig eller visuelt (poster eller digitalt)

Generell kompetanse

Studenten har

  • en forståelse av grunnlaget for og nødvendigheten av tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og deres foresatte og av eget profesjonelt bidrag i samarbeidet**

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, gruppepresentasjoner, seminar, praktisk ferdighetstrening og forelesninger.

I INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og familiene deres» inngår to felles seminardager, digitale læringsressurser og oppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

Vurdering og eksamen

Gradert skala A - F

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes to sensorer ved muntlig eksamen. Ekstern sensor vurderer minimum 15 prosent av studentene.

Emneoverlapp

Ingen overlapp med emner i gammel plan.