Programplaner og emneplaner - Student
FYB2300 Helse og deltakelse gjennom livsløpet - II Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Health and Participation Throughout the Life Span - II
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for rehabilitering som kunnskapsområde, og reflektere over muligheter og utfordringer relatert til de tverrprofesjonelle prosessenes, både i kommune- og spesialisthelsetjenesten
- redegjøre for helse- og sosialpolitiske beslutningsprosesser på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- reflektere over hvordan prioriteringer innenfor helsesektoren og andre samfunnssektorer, kan påvirke befolkningens helse
Ferdigheter
Studenten kan
- drøfte anvendelse av standardiserte målemetoder og undersøkelser som måler eldre personers fysiske form, aktivitet, deltakelse og livskvalitet, samt resultater knyttet til undersøkelse av pasienter
- foreslå og begrunne helsefremmende, primær- og sekundærforebyggende tiltak i et mangfoldig samfunn som fremmer psykisk og fysisk helse, og sosial inkludering
- veilede og instruere deltakere i grupper med primær- og sekundærforebyggende hensikt, og tilpasse øvelser og bevegelser på individ- og gruppenivå
- drøfte og begrunne anvendelse av lærings- og mestringsteorier i veiledning av aktivitets- og bevegelsesgrupper
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over kunnskap om effekter av helsefremmende tiltak
- reflektere over hvordan fysioterapeuter kan tilrettelegge for brukermedvirkning og samarbeid i møte med pasienter og pårørende i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- reflektere over hvordan kulturell bakgrunn og livsløpsfaktorer på individ- og samfunnsnivå kan ha betydning for aktivitet, deltakelse og helse i aldringsprosessen
- reflektere over etiske problemstillinger knyttet til tilrettelegging av ulike tiltak
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til og kan oppdatere seg på nyere forskning innen de mest sentrale områdene av fysioterapi
- kan begrunne sine fysioterapitiltak i lys av ulike teoretiske perspektiver
- har kunnskap om forhold som kan ha betydning for pasienters/ klienters dysfunksjon og situasjon, og kan gjøre rede for hvordan dette kan påvirke planlegging og gjennomføring av fysioterapi
- kan stille praksisrelevante spørsmål
- har bred teoretisk kunnskap om prosesser, verktøy og metoder innenfor behandling, rehabilitering og forebyggende tiltak i fysioterapivirksomhet
Ferdigheter
Studenten kan
- undersøke funksjon, stille funksjonsdiagnose og gjenkjenne indikasjoner på mulig, alvorlig underliggende patologi
- gjennomføre helsefremmende og forebyggende tiltak, behandlende og/eller rehabiliterende arbeid med ulike pasienter og brukere
- planlegge, gjennomføre og evaluere bevegelses- og treningsgrupper som forebyggende og/eller behandlende tiltak
- anvende standardiserte tester og testutstyr innenfor sentrale områder av fysioterapi
- kartlegge pasienters mestringsstrategier og identifisere stadier i endringsprosesser
- legge til rette for og veilede andre i mestrings- og endringsprosesser
- tilrettelegge, dosere og justere tiltak for å optimalisere pasienters utbytte
- selv anvende og veilede andre i å bruke ergonomiske prinsipper i arbeidsstillinger og arbeidsoperasjoner
- vurdere behov for ortopediske- og tekniske hjelpemidler
- foreslå tilrettelegging av omgivelsene i forhold til å optimalisere funksjon på kort og lang sikt
- vurdere behov for å henvise klienter til samarbeidspartnere
- skrive journal etter utdanningens retningslinjer
- vise klinisk kompetanse der manuelle, kroppslige og verbale virkemidler utfyller hverandre i samarbeid med pasient/bruker
- bidra med fysioterapikunnskap i tverrprofesjonelt samarbeid
- formidle og diskutere faglige synspunkter med pasient/bruker, pårørende og samarbeidspartnere
- utforske faglige problemstillinger på en systematisk og reflektert måte i sin kliniske praksis
- gjøre rede for sitt kliniske resonnement med begrunnelse i kunnskapsbasert fysioterapipraksis
- *skriftlig dokumentere og kritisk evaluere eget klinisk arbeid i henhold til praksisstedets rutiner
* er et læringsutbytte som kun kan vurderes i praksis. De øvrige kan vurderes både i praksis og til eksamen.
Generell kompetanse
Studenten kan
- organisere eget arbeid og ivareta orden og hygiene i klinisk virksomhet
- praktisere i henhold til gjeldende lovverk og rammebetingelser, og yrkesetiske retningslinjer
- *formidle faglige innlegg, skriftlig og muntlig
- vise vilje og evne til å gi konstruktive tilbakemeldinger og nyttiggjøre seg veiledning og tilbakemeldinger
- vise vilje og evne til omsorg, forståelse og respekt for pasient/bruker, pårørende og samarbeidspartnere
- vise empati og anerkjennelse i relasjoner til pasient/bruker og pårørende
- vise vilje og evne til å samarbeide, etablere tillitsforhold og kommunisere med pasienter, klienter, brukere, pårørende og samarbeidspartnere
- anerkjenne brukerkunnskap og brukermedvirkning i helsefremmende, forebyggende, behandlende og rehabiliterende virksomhet
- ta ansvar, ta initiativ, og bidra til resultatorientert arbeid i samarbeid med andre
- identifisere eget kunnskapsbehov, vise selvinnsikt i forhold til egne læringsbehov, og innhente ny kunnskap og ferdigheter
* er et læringsutbytte som kun kan vurderes i praksis. De øvrige kan vurderes både i praksis og til eksamen.
Læringsutbytte
Emnet omfatter to perioder med 8-9 ukers veiledet klinisk praksis hvor studenten skal utføre kunnskapsbasert praksis fysioterapi i 5. og 6. semester. Innholdet i praksisperiodene vil variere med praksisstedets organisering, pasientgrupper og funksjonsområder, og vil således tilby varierte arenaer for praksisstudier når det gjelder pasientgruppe/diagnose, kompleksitet, og hvor i behandlings/rehabiliteringsforløpet pasienten er.
Den enkelte student holder en klinikk i løpet av praksisperioden, hvor medstudenter, veileder og kontaktlærer er til stede. Ved behov kan studenten innkalles til samtale mellom to praksisperioder med veiledere i foregående og neste praksisperiode. I enkelte tilfeller kan også studieleder og representant fra studieadministrasjon delta.
Arbeids- og undervisningsformer
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, 1400 ord (+/- 10 prosent)
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A-F
Vurdering og eksamen
10 studiepoeng overlapp med FYSIO2200 Forebygging, behandling, rehabilitering og habilitering - spesifikke pasient-/brukergrupper og MENDI2200 Folkehelse, fysisk aktivitet og bevegelse.
Hjelpemidler ved eksamen
Ekstern og intern sensor vurderer alle studentene.
Vurderingsuttrykk
Del 1: Gradert skala A-F.
Del 2: Bestått-ikke bestått
Gradert skala kommer til uttrykk på vitnemålet, basert på del 1.
Sensorordning
Del 1: Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 15 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Del 2: Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder, og eventuelt kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlapp med FYSIO2200 Forebygging, behandling, rehabilitering og habilitering - spesifikke pasient-/brukergrupper og MENDI2200 Folkehelse, fysisk aktivitet og bevegelse.