EPN-V2

FYB2300 Helse og deltakelse gjennom livsløpet - II Emneplan

Engelsk emnenavn
Health and Participation Throughout the Life Span - II
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for rehabilitering som kunnskapsområde, og reflektere over muligheter og utfordringer relatert til de tverrprofesjonelle prosessenes, både i kommune- og spesialisthelsetjenesten
  • redegjøre for helse- og sosialpolitiske beslutningsprosesser på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • reflektere over hvordan prioriteringer innenfor helsesektoren og andre samfunnssektorer, kan påvirke befolkningens helse

Ferdigheter

Studenten kan

  • drøfte anvendelse av standardiserte målemetoder og undersøkelser som måler eldre personers fysiske form, aktivitet, deltakelse og livskvalitet, samt resultater knyttet til undersøkelse av pasienter
  • foreslå og begrunne helsefremmende, primær- og sekundærforebyggende tiltak i et mangfoldig samfunn som fremmer psykisk og fysisk helse, og sosial inkludering
  • veilede og instruere deltakere i grupper med primær- og sekundærforebyggende hensikt, og tilpasse øvelser og bevegelser på individ- og gruppenivå
  • drøfte og begrunne anvendelse av lærings- og mestringsteorier i veiledning av aktivitets- og bevegelsesgrupper

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over kunnskap om effekter av helsefremmende tiltak
  • reflektere over hvordan fysioterapeuter kan tilrettelegge for brukermedvirkning og samarbeid i møte med pasienter og pårørende i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • reflektere over hvordan kulturell bakgrunn og livsløpsfaktorer på individ- og samfunnsnivå kan ha betydning for aktivitet, deltakelse og helse i aldringsprosessen
  • reflektere over etiske problemstillinger knyttet til tilrettelegging av ulike tiltak

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til og kan oppdatere seg på nyere forskning innen de mest sentrale områdene av fysioterapi
  • kan begrunne sine fysioterapitiltak i lys av ulike teoretiske perspektiver
  • har kunnskap om forhold som kan ha betydning for pasienters/ klienters dysfunksjon og situasjon, og kan gjøre rede for hvordan dette kan påvirke planlegging og gjennomføring av fysioterapi
  • kan stille praksisrelevante spørsmål
  • har bred teoretisk kunnskap om prosesser, verktøy og metoder innenfor behandling, rehabilitering og forebyggende tiltak i fysioterapivirksomhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • undersøke funksjon, stille funksjonsdiagnose og gjenkjenne indikasjoner på mulig, alvorlig underliggende patologi
  • gjennomføre helsefremmende og forebyggende tiltak, behandlende og/eller rehabiliterende arbeid med ulike pasienter og brukere
  • planlegge, gjennomføre og evaluere bevegelses- og treningsgrupper som forebyggende og/eller behandlende tiltak
  • anvende standardiserte tester og testutstyr innenfor sentrale områder av fysioterapi
  • kartlegge pasienters mestringsstrategier og identifisere stadier i endringsprosesser
  • legge til rette for og veilede andre i mestrings- og endringsprosesser
  • tilrettelegge, dosere og justere tiltak for å optimalisere pasienters utbytte
  • selv anvende og veilede andre i å bruke ergonomiske prinsipper i arbeidsstillinger og arbeidsoperasjoner
  • vurdere behov for ortopediske- og tekniske hjelpemidler
  • foreslå tilrettelegging av omgivelsene i forhold til å optimalisere funksjon på kort og lang sikt
  • vurdere behov for å henvise klienter til samarbeidspartnere
  • skrive journal etter utdanningens retningslinjer
  • vise klinisk kompetanse der manuelle, kroppslige og verbale virkemidler utfyller hverandre i samarbeid med pasient/bruker
  • bidra med fysioterapikunnskap i tverrprofesjonelt samarbeid
  • formidle og diskutere faglige synspunkter med pasient/bruker, pårørende og samarbeidspartnere
  • utforske faglige problemstillinger på en systematisk og reflektert måte i sin kliniske praksis
  • gjøre rede for sitt kliniske resonnement med begrunnelse i kunnskapsbasert fysioterapipraksis
  • *skriftlig dokumentere og kritisk evaluere eget klinisk arbeid i henhold til praksisstedets rutiner

* er et læringsutbytte som kun kan vurderes i praksis. De øvrige kan vurderes både i praksis og til eksamen.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • organisere eget arbeid og ivareta orden og hygiene i klinisk virksomhet
  • praktisere i henhold til gjeldende lovverk og rammebetingelser, og yrkesetiske retningslinjer
  • *formidle faglige innlegg, skriftlig og muntlig
  • vise vilje og evne til å gi konstruktive tilbakemeldinger og nyttiggjøre seg veiledning og tilbakemeldinger
  • vise vilje og evne til omsorg, forståelse og respekt for pasient/bruker, pårørende og samarbeidspartnere
  • vise empati og anerkjennelse i relasjoner til pasient/bruker og pårørende
  • vise vilje og evne til å samarbeide, etablere tillitsforhold og kommunisere med pasienter, klienter, brukere, pårørende og samarbeidspartnere
  • anerkjenne brukerkunnskap og brukermedvirkning i helsefremmende, forebyggende, behandlende og rehabiliterende virksomhet
  • ta ansvar, ta initiativ, og bidra til resultatorientert arbeid i samarbeid med andre
  • identifisere eget kunnskapsbehov, vise selvinnsikt i forhold til egne læringsbehov, og innhente ny kunnskap og ferdigheter

* er et læringsutbytte som kun kan vurderes i praksis. De øvrige kan vurderes både i praksis og til eksamen.

Læringsutbytte

Emnet omfatter to perioder med 8-9 ukers veiledet klinisk praksis hvor studenten skal utføre kunnskapsbasert praksis fysioterapi i 5. og 6. semester. Innholdet i praksisperiodene vil variere med praksisstedets organisering, pasientgrupper og funksjonsområder, og vil således tilby varierte arenaer for praksisstudier når det gjelder pasientgruppe/diagnose, kompleksitet, og hvor i behandlings/rehabiliteringsforløpet pasienten er.

Den enkelte student holder en klinikk i løpet av praksisperioden, hvor medstudenter, veileder og kontaktlærer er til stede. Ved behov kan studenten innkalles til samtale mellom to praksisperioder med veiledere i foregående og neste praksisperiode. I enkelte tilfeller kan også studieleder og representant fra studieadministrasjon delta.

Arbeids- og undervisningsformer

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, 1400 ord (+/- 10 prosent)

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F

Vurdering og eksamen

10 studiepoeng overlapp med FYSIO2200 Forebygging, behandling, rehabilitering og habilitering - spesifikke pasient-/brukergrupper og MENDI2200 Folkehelse, fysisk aktivitet og bevegelse.

Hjelpemidler ved eksamen

Ekstern og intern sensor vurderer alle studentene.

Vurderingsuttrykk

Del 1: Gradert skala A-F.

Del 2: Bestått-ikke bestått

Gradert skala kommer til uttrykk på vitnemålet, basert på del 1.

Sensorordning

Del 1: Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 15 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Del 2: Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder, og eventuelt kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp med FYSIO2200 Forebygging, behandling, rehabilitering og habilitering - spesifikke pasient-/brukergrupper og MENDI2200 Folkehelse, fysisk aktivitet og bevegelse.