Programplaner og emneplaner - Student
FYB2100 Helse og deltakelse gjennom livsløpet - I Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Health and Participation Throughout the Life Span - I
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
En viktig oppgave i fysioterapi er å kartlegge og vurdere individers muligheter og utfordringer der de lever sine liv i samspill med sitt miljø for å kunne tilrettelegge tiltak som inngår i habilitering, rehabilitering og helsefremmende arbeid. Dette forutsetter kunnskap om ulike livsarenaer og om hvordan individets forutsetninger endrer seg gjennom livsløpet eller gjennom et sykdomsforløp. Dette emnet omhandler aldring og arenaer der eldre lever sine liv, samt fysioterapeuters rolle i helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid. I dette emnet introduseres også rehabilitering som begrep og kunnskapsområde både på individ- og samfunnsnivå. Fysioterapeuter skal også tilrettelegge og gjennomføre tiltak for grupper, og praksisstudiene i dette emnet vil derfor gi erfaring i veiledning og ledelse av aktivitets- og bevegelsesgrupper.
Forkunnskapskrav
Bestått første studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for rehabilitering som kunnskapsområde, og reflektere over muligheter og utfordringer relatert til de tverrprofesjonelle prosessenes, både i kommune- og spesialisthelsetjenesten
- redegjøre for helse- og sosialpolitiske beslutningsprosesser på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- reflektere over hvordan prioriteringer innenfor helsesektoren og andre samfunnssektorer, kan påvirke befolkningens helse
Ferdigheter
Studenten kan
- drøfte anvendelse av standardiserte målemetoder og undersøkelser som måler eldre personers fysiske form, aktivitet, deltakelse og livskvalitet, samt resultater knyttet til undersøkelse av pasienter
- foreslå og begrunne helsefremmende, primær- og sekundærforebyggende tiltak i et mangfoldig samfunn som fremmer psykisk og fysisk helse, og sosial inkludering
- veilede og instruere deltakere i grupper med primær- og sekundærforebyggende hensikt, og tilpasse øvelser og bevegelser på individ- og gruppenivå
- drøfte og begrunne anvendelse av lærings- og mestringsteorier i veiledning av aktivitets- og bevegelsesgrupper
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over kunnskap om effekter av helsefremmende tiltak
- reflektere over hvordan fysioterapeuter kan tilrettelegge for brukermedvirkning og samarbeid i møte med pasienter og pårørende i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- reflektere over hvordan kulturell bakgrunn og livsløpsfaktorer på individ- og samfunnsnivå kan ha betydning for aktivitet, deltakelse og helse i aldringsprosessen
- reflektere over etiske problemstillinger knyttet til tilrettelegging av ulike tiltak
Arbeids- og undervisningsformer
Byggeprosessemnet er yrkesforberedende og forutsetter at studentene har ervervet seg en rekke byggfaglige kvalifikasjoner i løpet av studiet. Byggeprosessemnet skal trene studentene i å arbeide i en systemmessig helhet og gi studentene mulighet til bedre å bruke livsløpstankegang i vurderingene, der teknisk og funksjonell ytelse samt økonomiske, samfunnsmessige og miljømessige hensyn ivaretas.
Oppmøte på kursdagene er viktig for resultatet på eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen ut over opptakskrav.
Vurdering og eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- forståelse for samhandling ved bruk av BIM
- forståelsen av livsløpsanalyser, kostnader, tidsbruk, kvalitetssikringssystemer, HMS i byggebransjen, miljøsertifiseringssystemer og FDVU
- kunnskap om fasene i et byggeprosjekt og de ulike aktørenes rolle og ansvar, med hovedvekt på integrert planlegging
- kunnskap om ulike entrepriseformer og de forskjellige kontraktene i byggebransjen
- kunnskap om krav gitt i lover og forskrifter knyttet til byggeprosessen og spesielt TEK.
Ferdigheter
Studenten kan:
- utarbeide planer for framdrift, økonomi, produksjon, HMS og kvalitetssikring
- utarbeide og bruke kontrakter og beskrivelser etter gjeldende standarder
- bruke TEK i ulike sammenhenger
- gjennomføre en enkel risikoanalyse
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse av samhandlingen mellom de ulike aktørene i byggeprosessen
- har konsekvensforståelse
- har evne til å formidle bygningsingeniørens roller i systemmessig kontekst
- kan arbeide i team
Hjelpemidler ved eksamen
Forelesninger, øvingstimer og obligatoriske gruppeinnleveringer.
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Studentene må delta på minst 5 av kursdagene.
- 3 obligatoriske innleveringer
Sensorordning
Individuell skriftlig hjemmeeksamen på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen vil muntlig eksamensform bli benyttet. Ved bruk av muntlig eksamensform kan eksamensresultat ikke påklages.
Emneoverlapp
Alle hjelpemidler er tillatt, unntatt kommunikasjon med andre.