EPN-V2

FYB2100 Helse og deltakelse gjennom livsløpet - I Emneplan

Engelsk emnenavn
Health and Participation Throughout the Life Span - I
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet har i likhet med FYB2100 fokus på folkehelse og helse i et livsløpsperspektiv, og en viktig del av fagutøvelsen er å fremme helse og deltakelse for individer med ulik funksjon og helsetilstand. Fysioterapeuter må kunne innhente informasjon om fysiske, psykososiale og organisatoriske forhold som kjennetegner de arenaene der menneskene lever sine liv. Sentrale arenaer er hjem, arbeidsplass, skole og barnehage, og dette kan være relevante arenaer for rehabilitering, habilitering og helsefremmende arbeid. Fysioterapeuter må også ivareta rettigheter til personer som lever i utenforskap, for eksempel personer som står utenfor arbeidslivet. Veiledning og behandling av enkeltindivider i gruppeaktiviteter er en viktig ferdighet for fysioterapeuter, og i praksisstudier i dette emnet får studentene erfaring i veilederrollen og gruppeledelse. ;

I tillegg skal studentene delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200.

INTER 1200 “Kommunikasjon med barn og unge» (1,5 studiepoeng) utgjør den andre modulen i universitetets undervisningsopplegg INTERACT. INTER1200, gir studentene økt kunnskap om kommunikasjon og samhandling med barn og unge og deres foresatte. ;Som i INTER 1100 får studentene trening i å samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om temaer knyttet til barn og unges hverdag.

;

;

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått alle eksamener i 2. studieår.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for rehabilitering som kunnskapsområde, og reflektere over muligheter og utfordringer relatert til de tverrprofesjonelle prosessenes, både i kommune- og spesialisthelsetjenesten
  • redegjøre for helse- og sosialpolitiske beslutningsprosesser på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • reflektere over hvordan prioriteringer innenfor helsesektoren og andre samfunnssektorer, kan påvirke befolkningens helse

Ferdigheter

Studenten kan

  • drøfte anvendelse av standardiserte målemetoder og undersøkelser som måler eldre personers fysiske form, aktivitet, deltakelse og livskvalitet, samt resultater knyttet til undersøkelse av pasienter
  • foreslå og begrunne helsefremmende, primær- og sekundærforebyggende tiltak i et mangfoldig samfunn som fremmer psykisk og fysisk helse, og sosial inkludering
  • veilede og instruere deltakere i grupper med primær- og sekundærforebyggende hensikt, og tilpasse øvelser og bevegelser på individ- og gruppenivå
  • drøfte og begrunne anvendelse av lærings- og mestringsteorier i veiledning av aktivitets- og bevegelsesgrupper

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over kunnskap om effekter av helsefremmende tiltak
  • reflektere over hvordan fysioterapeuter kan tilrettelegge for brukermedvirkning og samarbeid i møte med pasienter og pårørende i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • reflektere over hvordan kulturell bakgrunn og livsløpsfaktorer på individ- og samfunnsnivå kan ha betydning for aktivitet, deltakelse og helse i aldringsprosessen
  • reflektere over etiske problemstillinger knyttet til tilrettelegging av ulike tiltak

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til og kan oppdatere seg på nyere forskning innen de mest sentrale områdene av fysioterapi
  • kan begrunne sine fysioterapitiltak i lys av ulike teoretiske perspektiver
  • har kunnskap om forhold som kan ha betydning for pasienters/ klienters dysfunksjon og situasjon, og kan gjøre rede for hvordan dette kan påvirke planlegging og gjennomføring av fysioterapi
  • kan stille praksisrelevante spørsmål
  • har bred teoretisk kunnskap om prosesser, verktøy og metoder innenfor behandling, rehabilitering og forebyggende tiltak i fysioterapivirksomhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • undersøke funksjon, stille funksjonsdiagnose og gjenkjenne indikasjoner på mulig, alvorlig underliggende patologi
  • gjennomføre helsefremmende og forebyggende tiltak, behandlende og/eller rehabiliterende arbeid med ulike pasienter og brukere
  • planlegge, gjennomføre og evaluere bevegelses- og treningsgrupper som forebyggende og/eller behandlende tiltak
  • anvende standardiserte tester og testutstyr innenfor sentrale områder av fysioterapi
  • kartlegge pasienters mestringsstrategier og identifisere stadier i endringsprosesser
  • legge til rette for og veilede andre i mestrings- og endringsprosesser
  • tilrettelegge, dosere og justere tiltak for å optimalisere pasienters utbytte
  • selv anvende og veilede andre i å bruke ergonomiske prinsipper i arbeidsstillinger og arbeidsoperasjoner
  • vurdere behov for ortopediske- og tekniske hjelpemidler
  • foreslå tilrettelegging av omgivelsene i forhold til å optimalisere funksjon på kort og lang sikt
  • vurdere behov for å henvise klienter til samarbeidspartnere
  • skrive journal etter utdanningens retningslinjer
  • vise klinisk kompetanse der manuelle, kroppslige og verbale virkemidler utfyller hverandre i samarbeid med pasient/bruker
  • bidra med fysioterapikunnskap i tverrprofesjonelt samarbeid
  • formidle og diskutere faglige synspunkter med pasient/bruker, pårørende og samarbeidspartnere
  • utforske faglige problemstillinger på en systematisk og reflektert måte i sin kliniske praksis
  • gjøre rede for sitt kliniske resonnement med begrunnelse i kunnskapsbasert fysioterapipraksis
  • *skriftlig dokumentere og kritisk evaluere eget klinisk arbeid i henhold til praksisstedets rutiner

* er et læringsutbytte som kun kan vurderes i praksis. De øvrige kan vurderes både i praksis og til eksamen.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • organisere eget arbeid og ivareta orden og hygiene i klinisk virksomhet
  • praktisere i henhold til gjeldende lovverk og rammebetingelser, og yrkesetiske retningslinjer
  • *formidle faglige innlegg, skriftlig og muntlig
  • vise vilje og evne til å gi konstruktive tilbakemeldinger og nyttiggjøre seg veiledning og tilbakemeldinger
  • vise vilje og evne til omsorg, forståelse og respekt for pasient/bruker, pårørende og samarbeidspartnere
  • vise empati og anerkjennelse i relasjoner til pasient/bruker og pårørende
  • vise vilje og evne til å samarbeide, etablere tillitsforhold og kommunisere med pasienter, klienter, brukere, pårørende og samarbeidspartnere
  • anerkjenne brukerkunnskap og brukermedvirkning i helsefremmende, forebyggende, behandlende og rehabiliterende virksomhet
  • ta ansvar, ta initiativ, og bidra til resultatorientert arbeid i samarbeid med andre
  • identifisere eget kunnskapsbehov, vise selvinnsikt i forhold til egne læringsbehov, og innhente ny kunnskap og ferdigheter

* er et læringsutbytte som kun kan vurderes i praksis. De øvrige kan vurderes både i praksis og til eksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, oppgaver, seminar, ferdighetstrening, forelesninger og praksisstudier.

Studenten har i en periode veiledet praksis. I denne perioden er 12 timer avsatt til ledelse av bevegelse- og aktivitetsgrupper, og 18 timer er avsatt til praksisforberedelse/-etterarbeid. Totalt 30 timer. Øvrig praksis i emnet er erfaringspraksis knyttet til viktige arenaer for «oppvekst» og til «arbeidslivet»

Se INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER 1200

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, 1400 ord (+/- 10 prosent)

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell klinisk eksamen over én dag* eller to dager**

*Gjelder avdelinger hvor det kan knyttes stor usikkerhet til om pasienter er i stand til å være tilstede to sammenhengende dager.

**Gjelder avdelinger hvor det kan påregnes at pasienter kan være tilstede to sammenhengende dager.

«Arbeidsheftet for klinisk praksis» skal angi hvilket alternativ som gjelder for den enkelte avdeling. Studentene skal få beskjed om hvilket alternativ som gjelder i starten av studieåret.

Emneoverlapp

Del 1: Gradert skala A-F.

Del 2: Bestått-ikke bestått

Gradert skala kommer til uttrykk på vitnemålet, basert på del 1.