EPN-V2

FYB2000 Fysioterapi ved ulike helsetilstander - I Emneplan

Engelsk emnenavn
Physiotherapy for Health Conditions - I
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fysioterapeuter møter mennesker med unike livshistorier og ulike helsetilstander. For å utøve faglig forsvarlig fysioterapi kreves kunnskap om sykdomsforløp, og hvordan sykdom påvirker celler, vev og organer, samt hvordan leve med skader, sykdommer og/eller funksjonssvikt. Dette emnet tematiserer medfødte og ervervede skader og sykdommer med ulike prognoser i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet. Kompetanse til å beslutte hvilke tiltak som bør iverksettes for å styrke pasientens helsetilstand og gjenopprette funksjon og deltakelse forutsetter også at fysioterapeuter kan integrere og kritisk vurdere kunnskap fra ulike kilder. Personsentrert fysioterapi forutsetter også forståelse av pasientens livshistorie, perspektiv, erfaringer og ressurser, og tilrettelegging for brukermedvirkning og samvalg.;I praksisstudier får studentene klinisk erfaring i samhandling med pasienter.

Forkunnskapskrav

Bestått første studieår eller tilsvarende

Læringsutbytte

INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» inngår i undervisningsopplegget Interprofessional Interaction With Children and Youth (INTERACT), som går på tvers av profesjonsutdanningene ved OsloMet, og der målet er å øke kvaliteten i profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unge. Gjennom INTERACT får studentene tilgang til forskningsbasert kunnskap om barn og unges hverdag, samtidig som de får trening i å samhandle med studenter fra andre utdanninger. Slik legger INTERACT grunnlaget for bedre samordning av samfunnets tjenester rettet mot barn og unge og deres foresatte. INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» utgjør den første modulen i undervisningsrekken INTERACT

INTER1100 gir en felles faglig plattform for alle involverte studenter.

Den handler om å få økt bevissthet og kunnskap om egen og andres profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unges oppvekst.

Det enkelte studieprogrammet innarbeider modulen på en hensiktsmessig måte i sine program/emneplaner. Alle skal markere tydelig hvor i studiet INTER1100 inngår, slik at det er identifiserbart for berørte parter.

Studentenes arbeidsbelastning for INTER1100 inklusive selvstudier er ca. 40 timer (1,5 stp.).

Læringsaktivitetene gjennomføres i tverrprofesjonelle studentgrupper.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter gjennomført INTER1100 har studentene følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

· gjøre rede for barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold

Ferdigheter

Studenten kan

· samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om relevante utfordringer i barn og unges hverdagsliv

· diskutere og reflektere over sin egen, framtidige profesjonsrolle i et tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte.

Generell kompetanse

Studenten har

· en forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn unge og familiene deres

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Digital samhandling er sentralt i undervisningen. Studentene jobber i tverprofesjonelle grupper over to seminardager. Studentgruppene skal samtale, reflektere, diskutere utvalgte case og gi hverandre tilbakemeldinger på arbeider.

Universitetets læringsplattform brukes for kommunikasjon, informasjon, kunnskapsinnhenting og kunnskapsutvikling. Studentene får tilgang til faglige tekster og/eller interaktive oppgaver, informasjon, pensum og caser på læringsplattformen.

Studentene forventes å sette seg inn i ressursportalen for INTER1100 i forkant av de to seminardagene.

Gruppene blir tildelt en veileder som enten er vitenskapelig ansatte, masterstudenter fra aktuelle fagmiljøer ved universitetet, eller profesjonsutøvere fra praksisfeltet.

Vurdering og eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1: Ikke relevant

Del 2 og 3: Ingen hjelpemidler tillat

Vurderingsuttrykk

Del 1: Bestått/ikke bestått

Del 2 og del 3: Gradert skala A-F

Gradert skala kommer til uttrykk på vitnemålet.

Sensorordning

Del 1: Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder, og eventuelt kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

Del 2: Ekstern sensor deltar i utformingen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier. Hver besvarelse kvalitetssikres av intern sensor og vurderes automatisk.

Del 3) Muntlig eksamen: Det benyttes to sensorer ved muntlig eksamen. Ekstern sensor vurderer minimum 15 prosent av studentene.

Emneoverlapp

5 studiepoeng overlapp med FYSIO2100 Patologi og MENDI2100 Patologi, 15 studiepoeng overlapp med FYSIO2200 Forebygging, behandling, rehabilitering og habilitering - spesifikke pasient-/brukergrupper og MENDI2300 Rehabilitering og habilitering.