EPN

FOTOPRAK Redaksjonspraksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Internship period
Studieprogram
Bachelorstudium i fotojournalistikk
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Tildeling av praksisplass forutsetter at alle tidligere semestre og eksamener er bestått.

Gjennom praksisperioden skal studentene få praktisk erfaring med selvstendig, fotojournalistisk arbeid i en redaksjon. De skal gjennom perioden utvikle evnen til kritisk evaluering av eget arbeid.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at bachelorstudiet i fotojournalistikk har i tillegg generelle progresjonsbestemmelser: Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.​

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • redaksjonelt arbeid
  • organiseringen og samarbeidet i en redaksjon
  • å være fotojournalist i felt

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre research og bidra med ideer og saker i en redaksjon
  • kan løse forskjellige fotojournalistiske oppgaver i en redaksjon: nyhet, portrett og reportasje
  • behersker redaksjonelle produksjonssystemer
  • behersker kildekritiske utfordringer
  • kan evaluere eget og andres arbeid

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet sin fotojournalistiske selvstendighet gjennom arbeidet i redaksjonen
  • har styrket sin forståelse for redaksjonelle prosesser
  • har styrket sin ansvarlighet i omgang med journalistiske kilder og andre medmennesker
  • har utviklet sin fag- og yrkesetikk

Arbeids- og undervisningsformer

Studentene har veiledet praksis i et mediehus og deltar i det daglige arbeidet i redaksjonen og gjør selvstendige fotojournanlistiske oppdrag. Studentene forplikter seg til å ta den praksisplassen utdanningen stiller til rådighet. Praksisperioden varer hele 5. semester.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Praksisperioden er obligatorisk. Ved fravær i løpet av praksisperioden som skyldes sykdom eller annen tvingende grunn aksepteres inntil 20 prosent fravær. Ved fravær utover dette kan utdanningen i samarbeid med praksisstedet gjøre en vurdering og avklare om studenten skal få fullført sin praksis.

Studenten skal levere en rapport midtveis i perioden. Rapporten skal inneholde eksempler på arbeid fra ulike sjangre og stoffområder etter nærmere anvisning fra faglærer. Omfang: 2-3 sider tekst, og eksempler i tillegg.

Etter at praksisperioden er avsluttet, skal alle studenter delta i en obligatorisk praksisoppsummering over tre dager med en individuell presentasjon for hele kullet. 

Godkjente arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter er en forutsetning for å kunne levere praksisrapport til eksamensvurdering. Studenten har inntil to forsøk på å få arbeidskrav godkjent. 

Frister oppgis i undervisningsplanen ved studiestart.

Vurdering og eksamen

Etter praksisperioden og obligatorisk praksisoppsummering skal studentene levere en praksisrapport der de evaluerer praksisperioden som helhet og egen innsats underveis. Praksisrapporten skal inneholde eksempler på eget fotojournalistisk arbeid med analyse og metoderapport av dette arbeidet fra studenten selv. Studentene skal også analysere relevante, oppståtte metodiske, etiske og/eller kildekritiske problemer og kommentere hvordan disse ble løst. Praksisrapporten bør være på 5-8 sider (skrifttype Arial eller Calibri, 12pkt, linjeavstand 1,5). Vurderingen fra veileder i mediehuset og eventuelle andre vedlegg kommer i tillegg til denne sidenormen. 

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av praksisrapporten til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått / ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på minimum 25 prosent av besvarelsene sensureres av en intern og en ekstern sensor. Karakterene på besvarelsene fra uttrekket skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.