EPN-V2

FOTO3000 International Documentary Course description

Course name in Norwegian
Dokumentar utland
Study programme
Bachelor Programme in Photojournalism
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
SPRING 2018
Schedule
Course history

Introduction

I arbeidet med dokumentarprosjektet skal studentene bygge videre på de ferdighetene de har tilegnet seg i løpet av studiet, ikke minst innen reportasjejournalistikk, idéarbeid, prosjektplanlegging, researchferdigheter og kildekritikk. Kurset og reportasjereisen må betraktes som en svenneprøve hvor sluttproduktet er studentens svennestykke. Gjennom arbeidet med dokumentarprosjektet skal studentene utvikle kunnskap og ferdigheter i å drive research og fotojournalistisk arbeid i internasjonalt og fremmed miljø. De skal sette seg inn i internasjonale forhold og tilegne seg kunnskap om spesifikke land og tema.

Required preliminary courses

Alle emner til og med 5. semester av fotojournalistudanningen må være bestått før studenten kan ta FOTO3000.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har kunnskaper om

  • metoder i feltarbeid i fremmede miljøer
  • globale klima- og miljøspørsmål
  • årsaker til og konsekvenser av krig og konflikt
  • migrasjon og urbanisering i historisk perspektiv
  • kritiske perspektiver på utviklingshjelp/bistand
  • ulike mediesystemer og variasjoner i retten til informasjon

Ferdigheter

Studenten

  • behersker research og systematisk idéarbeid om globale forhold og utvalgte land
  • kan analysere og definere problemstillinger knyttet til arbeid i fremmede omgivelser
  • kan arbeide som fotojournalist under fremmede forhold
  • behersker kildekritiske utfordringer i ukjente miljøer
  • behersker utvikling av fortelling, komposisjon og dramaturgi for store reportasjer/dokumentarer til avis, magasiner og nett
  • evner å reflektere, analysere og redigere eget og andres fotojournalistiske arbeid
  • evner å samarbeide med utenlandske og egne studenter

Generell kompetanse

Studenten har

  • utviklet sin fotojournalistiske selvstendighet ved arbeid i ukjent miljø
  • styrket sin kommunikative kompetanse i forhold til grupper og individer i fremmed miljø
  • styrket sin ansvarlighet i omgang med journalistiske kilder og andre medmennesker
  • styrket sin forståelse for universelle menneskerettigheter

Teaching and learning methods

Undervisningen vil bestå av forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, gruppegjennomganger, selvstudium, feltarbeid og redigering . Gruppearbeid er en viktig del av samlingene og inngår i arbeidskravene for emnet.

Arbeidet er inndelt inn i tre perioder:

  • teoretisk forkurs for å gjøre seg kjent med reisemålet
  • feltarbeid på ca 5-6 uker, enten individuelt eller sammen med andre studenter
  • redigering og produksjon av en større, sammensatt reportasje i valgt medium

De tre periodene vil bestå av forelesninger, oppgaveløsning, gruppearbeid, feltarbeid og redigering. I utgangspunktet reiser studentene med veileder fra instituttet på felles feltarbeid til Sør-Asia, hvor de samarbeider med lokale fotoskoler. Fastsatt reisemål kan legges til andre regioner i verden og er veiledet i felt av en lærer fra utdanningen. Det er også mulig å lage et individuelt feltarbeid i utlandet.

Course requirements

Studentene skal levere arbeidskrav i alle de tre delene. Skriftlige arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang og leveres til ny godkjenning til frist avtalt med faglærer. Fravær fra obligatorisk deltakelse som skyldes sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan kompenseres etter avtale med faglærer. Arbeidskravene beskrives under hver enkelt del.

Del 1: Teoretisk forkurs:

  • utvikle reportasjeidé og prosjektskisse på engelsk og norsk.
  • delta i gruppearbeid og undervisningen.
  • gjennomføre to individuelle veiledningssamtaler med faglærer for å utvikle prosjektbeskrivelse
  • levere prosjektbeskrivelse bestående av reportasjepitch, utdyping/bakgrunn, fremdriftsplan, budsjett og kildeliste

Del 2: Feltarbeid

Studenter som velger å reise til fastsatt reisemål må:

  • delta i samlinger og samarbeid med studenter og lærere fra reisemålet
  • felles, obligatorisk workshop
  • løse en større reportasjeoppgave over valgfritt tema i valgt medium med refleksjonsnotat innenfor retningslinjer som legges fram i samarbeid med lærerne i utlandet
  • delta i evalueringen av reportasjene

Studenter som velger andre reisemål enn det fastsatte:

  • ferdig produsert reportasje over valgfritt tema med refleksjonsnotat.

Del 3: Redigering og produksjon (hjemme etter feltarbeid):

  • delta i et redigeringsemne. Redigere sitt eget og medstudenters feltarbeid
  • produsere en større, sammensatt reportasje i valgt medium.

Deltakelse på samlingsdagene er obligatorisk. Det er mulig å ha tre fraværsdager i løpet av emnet som helhet. Fravær må kompenseres ved skriftlige tilleggsoppgaver, uansett grunnen til fraværet.

Alle arbeidskravene i de tre delene teoretisk forkurs, feltarbeid og redigering må være gjennomført og godkjent før studentene kan gå opp til avsluttende eksamen.

Assessment

Eksamen er en mappe bestående av følgende:

  • Individuelt arbeid . Stillsfotografene skal levere en utgave av reportasjen til nettet (multimedieproduksjon), en utgave til magasin-/bokproduksjon og en utgave til utstilling. Videofotografene leverer også tre utgaver av reportasjen: nettet, dokumentarfilm og til utstilling. I tillegg skal det leveres et refleksjonsnotat knyttet til oppgaven.
  • Gruppearbeid . Studentene vil bli organisert i tre presentasjonsgrupper: nett, magasin/bok og utstilling. Hver gruppe er ansvarlig for å presentere alle studentarbeidene. Studentkullet skal også ha en offentlig presentasjon av studentarbeidene.

Det individuelle arbeidet og gruppearbeidet vurderes samlet.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av individuelt arbeid til sensur én gang.

Grading scale

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det brukes intern og ekstern sensor på alle besvarelsene.