EPN

FOTO2000 Reportasje Emneplan

Engelsk emnenavn
Reportage
Studieprogram
Bachelorstudium i fotojournalistikk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnets fokus er fotojournalistisk reportasje som sjanger. Studentene skaffe seg innsikt i de fotojournalistiske arbeidsmetodene knyttet til reportasje. Studentene skal videreutvikle sin evne til å arbeide som fotojournalist i redaksjon gjennom en praksisperiode.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at bachelorstudiet i fotojournalistikk har generelle progresjonsbestemmelser:

Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.​

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har kunnskaper om

  • sjangeren bildereportasje med bruk av videoelementer
  • flermedial fortellerteknikk og presentasjon
  • journalistikkens etiske grenser for fotografisk og verbal magasinjournalistikk
  • redaksjonelle funksjoner i regionale mediehus

Ferdigheter

Studenten

  • behersker idé, research og pitching for reportasje
  • kan fotografere og redigere mindre journalistiske reportasjer
  • kan arbeide med verbaltekst og lyd
  • behersker presentasjonsformer for nett
  • kan reflektere over metodiske, fortellermessige og etiske trekk ved flermediale produksjoner.
  • kan arbeide og samarbeide i redaksjon som fotojournalist

Generell kompetanse

Studenten har

  • utviklet et sjangerrepertoar, og dermed evne til både å skille mellom sjangre, respektere sjangre, og å utfordre sjangergrenser
  • utviklet selvstendighet i idearbeid, research og planlegging av kompleks fotojournalistisk produksjon
  • evnen til effektiv fotojournalistisk kommunikasjon
  • forståelse for journalistisk yrkesetikk
  • evner til samarbeid og mellommenneskelig kommunikasjon i en journalistisk kontekst

Arbeids- og undervisningsformer

Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Studentene arbeider på følgende måter:

  • Seminarer og forelesninger i plenum - faste lærere og aktuelle gjesteforelesere.
  • Undervisning i grupper med gjennomgang av praktiske oppgaver.
  • Gruppearbeid med oppgavegjennomgang i plenum.
  • Individuell oppgaveløsning med tilbakemelding.
  • Hospiteringsperiode i et regionalt mediehus.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Fire obligatoriske oppgaver

En ren skriveoppgave på grunnlag av observasjon. Lengde 600-700 ord.

En videoproduksjon. I slike oppgaver vil omfanget variere ut fra formål og vanskelighetsgrad. Omfang vil derfor spesifiseres i oppgaveteksten eller i individuelt i samarbeid med faglærer. Til oppgaven hører også en muntlig pitch på tre minutter som også leveres i skriftlig form.

En nettreportasje med bilder, tekst og evt. video. I slike oppgaver vil omfanget variere ut fra formål og vanskelighetsgrad. Omfang vil derfor spesifiseres i oppgaveteksten eller i individuelt i samarbeid med faglærer. Til oppgaven hører også en muntlig pitch på tre minutter som også leveres i skriftlig form, samt et refleksjonsnotat på 1500-2000 ord.

To uker hospitering i et mediehus etter anvisning fra faglærer. Oppgaven innebærer obligatorisk deltakelse i redaksjonelt arbeid under den redaksjonelle ledelsen i form av to ukeverk. Med i arbeidskravet er også en metoderapport på 700-1000 ord.

Deltakelse på samlingsdagene er obligatorisk. Gruppearbeid er en viktig del av samlingene og inngår i arbeidskravene for emnet. Det er mulig å ha to fraværsdager i løpet av emnet. Fravær utover dette kompenseres ved skriftlige tilleggsoppgaver, uansett grunnen til fraværet.

Alle arbeidskrav må være godkjente for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides en gang og leveres til ny godkjenning til frist avtalt med faglærer.

Vurdering og eksamen

Eksamen er en hjemmeeksamen. 

Eksamen inneholder en drøftingsoppgave med omfang 5-8 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial eller Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Eksamen innholder også to av arbeidskravene:

  • Produktet "En netteportasje med bilder, tekst og evt. video". Det er anledning til å gjøre endringer under eksamen.
  • Den skriftlige pitchen i den form den ble levert inn. Det er ikke anledning til å gjøre endringer under eksamen.

Karakteren settes etter en samlet vurdering av de to eksamensdelene.

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes en intern sensor på alle besvarelser. Et uttrekk på minimum 25 prosent av besvarelsene sensureres av en ekstern og en intern sensor. Karakterene på besvarelsene fra uttrekket skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.