EPN-V2

FOTO1300 Fotojournalistikk, frilansarbeid og entreprenørskap Emneplan

Engelsk emnenavn
Photojournalism, Freelance and Entrepreneurship
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Forkunnskapskrav

    Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten har kunnskaper om:

    • redaksjonelle funksjoner i lokale mediehus
    • frilansarbeid
    • idéutvikling og pitching
    • å planlegge, gjennomføre og presentere fotojournalistiske prosjekter
    • nyhetsreportasjen som sjanger
    • lover og regler som regulerer frilansvirksomhet

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • praktisk nyhetsarbeid
    • etablere en frilansvirksomhet
    • bidra i idé- og prosjektutvikling sammen med kollegaer
    • redigere og sette sammen bildeserier

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan bidra til samarbeid og relasjoner i et journalistisk fagmiljø
    • er forberedt til en fremtidig yrkesidentitet
    • kan presentere fotojournalistikk i ulike formater avhengig av format og publikum
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og teknologi relevant for profesjons- og yrkesutøvelsen
    • har kunnskap om klasseledelse og utvikling av gode læringsmiljø
    • har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i utdanningsprogrammet
    • har kunnskap om lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/ handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper som grunnlag for yrkesrelevant opplæring
    • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingens behov
    • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter
    • kan planlegge og gjennomføre helse, miljø og sikkerhetstiltak i utdanningsprogrammet

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan via yrkesfaglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet.
    • kan legge til rette for entreprenøriell læring, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen.
    • kan bygge relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljøer.
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, yrkespedagogisk utviklingsarbeid, veiledning og gruppearbeid.

  • Vurdering og eksamen

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

    Arbeidskrav 1

    Refleksjon over yrkesfaglig kompetanse med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov, kjerneelementer, entreprenøriell praksis, kvalitetssikring og helse, miljø og sikkerhet (HMS) innen eget fagområde. Det forventes refleksjon og anvendelse av tilegnet kompetanse som yrkesfaglærer gjennom alle læringsaktiviteter i emnet. Omfang: 3000 ord +/- 10 %. litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise hva vedkommende har lært gjennom ulike læringsaktiviteter i forhold til oppsatt plan fra arbeidskravene 1 og 2 i første emne i studieretningen. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra lærer i yrkesfaget.

    Arbeidskrav 2

    Skriftlig gruppeoppgave (3-5 studenter). Ved bruk av lokale- og sentrale styringsdokumenter knyttet til tilpasset opplæring og spesialundervisning skal det gjøres rede for konsekvenser nedsatt funksjonsevne/diagnose kan ha for opplæring og hva dette betyr for gjennomføringen av profesjonsutøvelsen. Omfang: gruppe på 3 studenter 2000 ord+/- 10%, gruppe på 4 studenter 2300 ord +/- 10 %, 5 studenter 2600 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er å øke forståelsen for implementeringen av lover og reguleringer som gjelder for tilpasset opplæring. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig.»

    Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

    Praksis må være gjennomført og vurdert til karakteren Bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.

    Obligatorisk tilstedeværelse

    Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet.

    Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ved fravær i pedagogisk praksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    14 dagers individuell hjemmeeksamen. Refleksjon rundt 2 arbeidskrav med aktuelle læringsutbytter i emnet med fokus på yrkesrelevant opplæring, HMS, tilpasset opplæring og spesialundervisning. Omfang: 3000 ord +/- 10%. Referanseliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
    • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
    • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
  • Vurderingsuttrykk

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Sensorordning

    Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.