EPN-V2

FOTO1300 Photojournalism, Freelance and Entrepreneurship Course description

Course name in Norwegian
Fotojournalistikk, frilansarbeid og entreprenørskap
Study programme
Bachelor Programme in Photojournalism
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet fokuseres det på frilansarbeid og entreprenørskap. Studenten skal videreutvikle sine fotojournalistiske ferdigheter slik at de kan arbeide som frilansere med de vanligste emnene innenfor fotojournalistikken. Emnet er spesifikt for fotojournaliststudentene.

Required preliminary courses

Bachelorstudiet i fotojournalistikk har generelle progresjonsbestemmelser: Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.​

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har kunnskaper om

  • redaksjonelle funksjoner i lokale mediehus
  • frilansarbeid
  • entreprenørskap og innovasjon
  • idéutvikling og pitching
  • å planlegge, gjennomføre og presentere fotojournalistiske prosjekter
  • nyhetsreportasjen som sjanger
  • lover og regler som regulerer frilansvirksomhet

Ferdigheter

Studenten kan:

  • praktisk nyhetsarbeid
  • etablere en frilansvirksomhet
  • bidra i idé- og prosjektutvikling sammen med kollegaer
  • markedsføre og selge sine tjenester

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til samarbeid og relasjoner i et frilanskollektiv
  • er forberedt til en fremtidig yrkesidentitet

Teaching and learning methods

Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Studentene arbeider på følgende måter:

  • seminarer og forelesninger i plenum - faste lærere og aktuelle gjesteforelesere
  • undervisning i grupper med gjennomgang av praktiske oppgaver
  • praktisk opplæring i journalistisk og fotojournalistisk metode og produksjon
  • gruppearbeid med oppgavegjennomgang i plenum
  • individuell oppgaveløsning med tilbakemelding fra lærer og/eller medstudent

Course requirements

Opptak til studiet

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten

  • har avansert innsikt i vitenskapelige tradisjoner, studiedesign og forskningsmetoder
  • har inngående kunnskap om vitenskapelige og statistiske tilnærminger som vanligvis benyttes innen fagområdet samfunnsernæring
  • har spesialisert kunnskap innen epidemiologi, herunder ernæringsepidemiologi

FerdigheterStudenten

  • kan gjennomføre en kritisk vurdering av vitenskapelig litteratur
  • kan analysere og tolke kvantitative og kvalitative data
  • kan analysere kvantitative data og basert på dette skrive en vitenskapelige tekst på artikkelform
  • kan gjennomføre en kvalitativ datainnsamling og presentere og diskutere erfaringene
  • kan anvende relevante statistiske verktøy for å analysere og tolke kvantitative data

Generell kompetanseStudenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å vurdere egnet forskningsmetode basert på forskningsspørsmålet
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
  • kan vurdere forskningsetiske problemstillinger relevant for fagområdet

Permitted exam materials and equipment

De viktigste arbeidsformene i emnet er forelesninger, gruppearbeid, litteraturstudier, gjennomføring av undersøkelser, analyse og skriftlig presentasjon av undersøkelser og muntlige presentasjoner.

Grading scale

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

- Gjennomføre en kvalitativ datainnsamling og presentere og diskutere erfaringene i et skriftlig refleksjonsnotat (Omfang 2000 ord (+/- 25 %).

- Presentere vitenskapelige data som en fiktiv, men plausibel vitenskapelig artikkel basert på utdelt kvantitativt datasett. Omfang 2000 ord (+/- 25 %)

Examiners

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, 6 timer.