Programplaner og emneplaner - Student
FORSK8900 Forskerlinjeprosjekt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Health Science Research Project
- Studieprogram
-
Forskerlinje i helsevitenskap
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Forskerlinjeprosjektet, 30 stp. består av et selvstendig, avgrenset forskningsarbeid som munner ut i et manuskript som er klart til innsending som artikkel til et vitenskapelig, engelskspråklig tidsskrift, samt en sluttrapport for prosjektet. I dette emnet skal studenten gjennomføre et selvstendig arbeid som fortrinnsvis vil være en del av et større forskningsprosjekt i forskningsgruppen han/hun tilhører. Dersom forskerlinjeprosjektet er innenfor samme tematikk som studentens masterprosjekt må det tydeliggjøres hvilke problemstillinger som utdypes for forskerlinjeprosjektet.
Forkunnskapskrav
Alle emner i forskerlinjen samt masteroppgaven må være bestått før studenten kan levere artikkelen til godkjenning og sluttrapporten til sensur.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan kritisk vurdere kunnskapsfronten innenfor sitt spesielle forskningsfelt
- kan vurdere alle trinn i forskningsprosessen
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere problemstillinger og planlegge et forskningsprosjekt
- kan begrunne valg av relevante design og metoder
- kan anvende metodiske verktøy på en selvstendig måte
- kan reflektere over komplekse faglige spørsmål innenfor sitt prosjekt
- kan tolke helsevitenskapelige data og anvende vitenskapelig litteratur
- kan utøve sin forskning i tråd med forskningsetiske retningslinjer
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre et forskningsprosjekt basert på anerkjente vitenskapelige prinsipp
- kan drøfte relevante etiske problemstillinger i sitt forskningsprosjekt
- kan formidle egne forskningsprosjekter og forskningsresultat i relevante formidlingskanaler
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer er deltakelse på 2 seminar med tilhørende presentasjoner, deltakelse i forskningsgruppens møter, midtveisevaluering av studentens forskerlinjeprosjekt, veiledning og selvstudier. Studenten har rett til samlet 18 timer veiledning i løpet av forskerlinjeprosjektet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:
- minimum 80% deltakelse på seminarene
- deltakelse på midtveisevaluering i forskerlinjeprosjektet
- deltakelse på minimum 10 timer veiledning
- Individuelt, skriftlig forskerlinjeprosjekt i form av en artikkel (publiserbart manuskript med omfang og utforming etter valgte tidsskrift)
Vurdering og eksamen
Hjemmeeksamen over 1 uke i form av en individuell sluttrapport etter gitte føringer. Samlet omfang på rapporten er 1500 ord (+/- 10 %)
Ved ny og utsatt eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon av sluttrapporten én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet introduserer studentene for grunnleggende forhold i den norske biblioteksektoren med vekt på bibliotekets samfunnsansvar og bibliotekarens rolle som demokratisk aktør. Emnet tar opp aktuelle problemstillinger knyttet til bibliotekenes rolle som møteplass, debatt- og integreringsarena, og vektlegger profesjonsetikk og temaer som sensur og ytringsfrihet. Bibliotekenes mandat og virkeområder ses både i et historisk og nåtidig perspektiv.
Emnet undervises på norsk.
Vurderingsuttrykk
Ingen forkunnskapskrav.
Sensorordning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har innsikt i biblioteksektorens mandat og oppbygning i Norge
- har innsikt i begreper som ytringsfrihet, sensur og demokrati
- har kunnskap om bibliotekets rolle som demokratisk institusjon og møteplass
- har kunnskap om bibliotekarens rolle i utviklingen av en demokratisk infrastruktur
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere kritisk over bibliotekets rolle som en offentlig demokratisk institusjon
- kan anvende forskingsbasert kunnskap og teori i drøftingen av bibliotekets rolle som del av en demokratisk infrastruktur
- kan bidra til å utvikle tjenester og lokalsamfunn med utgangspunkt i bibliotekets demokratiske rolle
Generell kompetanse
Studenten
- kan organisere, administrere og gjennomføre prosjektarbeid i gruppe
- kan bruke ulike former for informasjonskilder i egen argumentasjon og diskusjon