Programplaner og emneplaner - Student
FORSK8900 Forskerlinjeprosjekt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Health Science Research Project
- Studieprogram
-
Forskerlinje i helsevitenskap
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Forskerlinjeprosjektet, 30 stp. består av et selvstendig, avgrenset forskningsarbeid som munner ut i et manuskript som er klart til innsending som artikkel til et vitenskapelig, engelskspråklig tidsskrift, samt en sluttrapport for prosjektet. I dette emnet skal studenten gjennomføre et selvstendig arbeid som fortrinnsvis vil være en del av et større forskningsprosjekt i forskningsgruppen han/hun tilhører. Dersom forskerlinjeprosjektet er innenfor samme tematikk som studentens masterprosjekt må det tydeliggjøres hvilke problemstillinger som utdypes for forskerlinjeprosjektet.
Forkunnskapskrav
Alle emner i forskerlinjen samt masteroppgaven må være bestått før studenten kan levere artikkelen til godkjenning og sluttrapporten til sensur.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan kritisk vurdere kunnskapsfronten innenfor sitt spesielle forskningsfelt
- kan vurdere alle trinn i forskningsprosessen
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere problemstillinger og planlegge et forskningsprosjekt
- kan begrunne valg av relevante design og metoder
- kan anvende metodiske verktøy på en selvstendig måte
- kan reflektere over komplekse faglige spørsmål innenfor sitt prosjekt
- kan tolke helsevitenskapelige data og anvende vitenskapelig litteratur
- kan utøve sin forskning i tråd med forskningsetiske retningslinjer
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre et forskningsprosjekt basert på anerkjente vitenskapelige prinsipp
- kan drøfte relevante etiske problemstillinger i sitt forskningsprosjekt
- kan formidle egne forskningsprosjekter og forskningsresultat i relevante formidlingskanaler
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer er deltakelse på 2 seminar med tilhørende presentasjoner, deltakelse i forskningsgruppens møter, midtveisevaluering av studentens forskerlinjeprosjekt, veiledning og selvstudier. Studenten har rett til samlet 18 timer veiledning i løpet av forskerlinjeprosjektet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:
- minimum 80% deltakelse på seminarene
- deltakelse på midtveisevaluering i forskerlinjeprosjektet
- deltakelse på minimum 10 timer veiledning
- Individuelt, skriftlig forskerlinjeprosjekt i form av en artikkel (publiserbart manuskript med omfang og utforming etter valgte tidsskrift)
Vurdering og eksamen
Hjemmeeksamen over 1 uke i form av en individuell sluttrapport etter gitte føringer. Samlet omfang på rapporten er 1500 ord (+/- 10 %)
Ved ny og utsatt eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon av sluttrapporten én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode. En veileder kan ikke være sensor for oppgaver til studenter hun/han har veiledet.