EPN-V2

FORSK8900 Forskerlinjeprosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
Health Science Research Project
Studieprogram
Forskerlinje i helsevitenskap
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Forskerlinjeprosjektet, 30 stp. består av et selvstendig, avgrenset forskningsarbeid som munner ut i et manuskript som er klart til innsending som artikkel til et vitenskapelig, engelskspråklig tidsskrift, samt en sluttrapport for prosjektet. I dette emnet skal studenten gjennomføre et selvstendig arbeid som fortrinnsvis vil være en del av et større forskningsprosjekt i forskningsgruppen han/hun tilhører. Dersom forskerlinjeprosjektet er innenfor samme tematikk som studentens masterprosjekt må det tydeliggjøres hvilke problemstillinger som utdypes for forskerlinjeprosjektet.

Forkunnskapskrav

Alle emner i forskerlinjen samt masteroppgaven må være bestått før studenten kan levere artikkelen til godkjenning og sluttrapporten til sensur.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan kritisk vurdere kunnskapsfronten innenfor sitt spesielle forskningsfelt
  • kan vurdere alle trinn i forskningsprosessen

Ferdigheter

Studenten

  • kan formulere problemstillinger og planlegge et forskningsprosjekt
  • kan begrunne valg av relevante design og metoder
  • kan anvende metodiske verktøy på en selvstendig måte
  • kan reflektere over komplekse faglige spørsmål innenfor sitt prosjekt
  • kan tolke helsevitenskapelige data og anvende vitenskapelig litteratur
  • kan utøve sin forskning i tråd med forskningsetiske retningslinjer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre et forskningsprosjekt basert på anerkjente vitenskapelige prinsipp
  • kan drøfte relevante etiske problemstillinger i sitt forskningsprosjekt
  • kan formidle egne forskningsprosjekter og forskningsresultat i relevante formidlingskanaler

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer er deltakelse på 2 seminar med tilhørende presentasjoner, deltakelse i forskningsgruppens møter, midtveisevaluering av studentens forskerlinjeprosjekt, veiledning og selvstudier. Studenten har rett til samlet 18 timer veiledning i løpet av forskerlinjeprosjektet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:

  • minimum 80% deltakelse på seminarene
  • deltakelse på midtveisevaluering i forskerlinjeprosjektet
  • deltakelse på minimum 10 timer veiledning
  • Individuelt, skriftlig forskerlinjeprosjekt i form av en artikkel (publiserbart manuskript med omfang og utforming etter valgte tidsskrift)

Vurdering og eksamen

Hjemmeeksamen over 1 uke i form av en individuell sluttrapport etter gitte føringer. Samlet omfang på rapporten er 1500 ord (+/- 10 %)

Ved ny og utsatt eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon av sluttrapporten én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet introduserer studentene for grunnleggende forhold i den norske biblioteksektoren med vekt på bibliotekets samfunnsansvar og bibliotekarens rolle som demokratisk aktør. Emnet tar opp aktuelle problemstillinger knyttet til bibliotekenes rolle som møteplass, debatt- og integreringsarena, og vektlegger profesjonsetikk og temaer som sensur og ytringsfrihet. Bibliotekenes mandat og virkeområder ses både i et historisk og nåtidig perspektiv.

Emnet undervises på norsk.

Vurderingsuttrykk

Ingen forkunnskapskrav.

Sensorordning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har innsikt i biblioteksektorens mandat og oppbygning i Norge
  • har innsikt i begreper som ytringsfrihet, sensur og demokrati
  • har kunnskap om bibliotekets rolle som demokratisk institusjon og møteplass
  • har kunnskap om bibliotekarens rolle i utviklingen av en demokratisk infrastruktur

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere kritisk over bibliotekets rolle som en offentlig demokratisk institusjon
  • kan anvende forskingsbasert kunnskap og teori i drøftingen av bibliotekets rolle som del av en demokratisk infrastruktur
  • kan bidra til å utvikle tjenester og lokalsamfunn med utgangspunkt i bibliotekets demokratiske rolle

Generell kompetanse

Studenten

  • kan organisere, administrere og gjennomføre prosjektarbeid i gruppe
  • kan bruke ulike former for informasjonskilder i egen argumentasjon og diskusjon