Programplaner og emneplaner - Student
FORSK8200 Vitenskapelig publisering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Scientific Publication
- Studieprogram
-
Forskerlinje i helsevitenskap
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet blir studentene introdusert for vitenskapelig publisering. En vitenskapelig publikasjon inneholder en analyse av et bestemt vitenskapelig problem, metoder og resultater av undersøkelsen, og vitenskapelig underbygde konklusjoner. Vitenskapelige artikler gjennomgår fagfellevurdering før det avgjøres om de skal tas inn i et vitenskapelig tidsskrift. Hovedfokuset i dette emnet vil være å lære hvordan man skriver og publiserer en vitenskapelig artikkel, regler for medforfatterskap, samt finne et passende tidsskrift.
Forkunnskapskrav
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om generelle psykoterapeutiske faktorer og endringsmekanismer i kunstterapi
- kan beskrive de terapeutiske komponentene i kreative kunstprosesser basert på erfaringslæring og teorien om ETC - Expressive Therapies Continuum
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over kunstterapeutiske prosesser gjennom personlige erfaringer med å lage og dele ulike former for kunstuttrykk24
- kan benytte ulike tradisjonelle og digitale kunstteknikker og materialer i den kunstterapeutiske prosessen
- kan dokumentere og vurdere terapeutiske endring i kunstterapiprosessen
- kan vurdere og kritiske reflektere over de etiske aspektene ved den kunstterapeutiske relasjonen, konteksten og dens rammer
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere, verdsette og implementere ulike kunstterapeutiske metoder og delta i reflekterende og etiske faglige diskusjoner
- kan bruke kunstbasert tilnærming for å utforske kunstterapi-prosessen
- forstår profesjonsetiske prinsipper og har evne til å reflektere, vurdere og verdsette sin rolle i en kunstterapeutisk relasjon
Læringsutbytte
Emnet kombinerer samlinger og digital undervisning. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, workshops og ferdighetstrening i form av praktiske kunstterapeutiske oppgaver.Mellom samlinger vil det være digitale forelesninger og studentene skal jobbe med den kunstterapeutiske oppgaven som senere skal presenteres og diskuteres i eksamen.
Ferdighetstrening gjennomføres i workshops. I workshops med profesjonelt fokus, skal studentene gjennomføre simulering av kunstterapeutiske interaksjoner for læring og refleksjon ut fra terapeutens perspektiv. I workshops med personlig fokus skal studentene utforske og reflektere over egne kreative prosesser ut fra et deltagerperspektiv.
Praksis
Studentene skal forberede seg til praksis ved å lage en plan og finne praksisplass for kommende semester.
Arbeids- og undervisningsformer
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
- presentasjon av en gruppeoppgave (2-4 personer) om profesjonell etikk, retningslinjer og regelverk
- praksisplan (1000 ord +/- 10%) og kontrakt/avtale om praksisplass for kommende semester
Arbeidskravene kan gjennomføres på engelsk eller et skandinavisk språk. Dersom emnet undervises på engelsk, må presentasjonen gjennomføres på engelsk.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Muntlig eksamen, individuelt eller i gruppe på 2-4 personer, fysisk fremmøte eller digitalt som består av: Muntlig presentasjon av prosess og resultat av det kunstterapeutiske prosjektet, individuelt 10 minutter eller gruppe inntil 20 min, samt 15 minutter diskusjon.
Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.
Ny eller utsatt gruppeeksamen kan arrangeres som individuell muntlig eksamen.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig.