Programplaner og emneplaner - Student
FKH3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Studieprogram
-
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
Studentene skal individuelt eller i gruppe, møte en forsker/forskergruppe. I møtet skal studentene søke kunnskap om et tema de har valgt å utforske. Studenten/gruppa skal i etterkant holde en presentasjon for medstudenter hvor de formidler erfaringene/kunnskapen de har fått i møtet med forskeren/forskergruppen. Dette kan være en PowerPoint-presentasjon, poster, podcast eller annen form for formidling. Ved valg av skriftlig dokumentasjonsform, skal arbeidet ha et omfang på 1750-3500 ord, avhengig av gruppens størrelse. Studentene velger selv dokumentasjonsform i samråd med faglærerne.
Krav om deltakelse på faglige aktiviteter
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Forkunnskapskrav
Individuell muntlig eksamen som består av en digital presentasjon knyttet til en gitt oppgavetekst (ca. 10 min), etterfulgt av en åpen faglig samtale (inntil 20 min).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har gode fagkunnskaper innen design, kunst og håndverk
- har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder med relevans for fagområdet
- viser profesjonsfaglig innsikt med et helhetlig perspektiv slik at gode løsninger blir valgt
- har kunnskap om tilgjengelig litteratur samt pågående forskning og utvikling relevant for problemstillingen
- kan anvende gammel og ny kunnskap til ny viten og praktiske, helhetlige løsninger
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende vitenskapelig metoder og teorier i forskning og utviklingsarbeid
- utføre en profesjonsfaglig oppgave med en praktisk og forskningsmessig problemstilling, på en selvstendig og systematisk måte
- definere problemstilling, omfang og prosjektmål og planlegge framdrift
- beherske egnede metoder og verktøy
- benytte relevant faglig teori og litteratur på en korrekt måte
- beskrive oppgaven, analysere resultater og drøfte seg fram til en konklusjon
- beherske planlegging og gjennomføring av prosjekt
- viser selvstendighet og initiativ, kreativitet og innovasjon
- vurdere løsninger i en livsløps-/ miljømessig, samfunnsmessig og profesjonsfaglig sammenheng
- analysere og kvalitetssikrer resultatene og viser evne til refleksjon
Generell kompetanse
Studenten
- begrunner, gjennomfører, vurderer og dokumenterer et faglig utviklingsarbeid knyttet til praksis i formgiving, kunst og håndverk
- viser selvstendighet, initiativ, kreativitet og innovasjon
- vurderer profesjonsfaglige løsninger i en livsløps-/ miljømessig, samfunnsmessig og økonomisk sammenheng
- analyserer og kvalitetssikrer resultatene og viser evne til refleksjon
Arbeids- og undervisningsformer
Bestått- Ikke bestått.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell muntlig eksamen på 30 minutter. Tema gis to uker før eksamen. Eksamensspråket er engelsk.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Vurdering og eksamen
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GBO4100 Begynneropplæring 1.
;
I emnet Begynneropplæring 3 - Fagovergripende perspektiver i begynneropplæringen;vil;begynneropplæringsperspektiver i alle fag på småskoletrinnet stå sentralt. Fagovergripende temaer som praktisk-estetiske arbeidsmåter, utforsking, lekende læringsprosesser og bruk av både klasserommet, uterommet og naturen de første skoleårene vil vektlegges. I dette emnet skal studentene videreutvikle sine kunnskaper om begynneropplæring i de andre fagene de har studert ved siden av norsk og matematikk.;
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes karakteren Bestått/Ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Sensorordning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om fagdidaktikk i begynneropplæringen egne skolefag
- har avansert kunnskap om hvordan klasserommet, uterommet og naturen kan brukes som læringsfremmende miljøer for elever i grunnskolen
- har inngående kunnskap om praktisk-estetiske arbeidsmåter som egner seg i begynneropplæring
- har inngående kunnskap om utforskende arbeidsmetoder i begynneropplæringen
- har inngående kunnskap om hvordan skolen kan stimulere elevenes kreativitet;
Ferdigheter
Studenten
- kan på selvstendig måte legge til rette for elevaktiviteter som stimulerer til læring ute og inne
- kan reflektere over og vurdere kritisk ulike arbeidsmåter og læringsressurser som brukes i begynneropplæringen
- kan stimulere til kreative og utforskende arbeidsmåter i sine skolefag og på tvers av fag
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler begynneropplæringsdidaktikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke sin kunnskap til å se begynneropplæring i et helhetlig perspektiv i alle fag
- kan på bakgrunn av forskningsbasert kunnskap bidra til å drøfte og videreutvikle god begynneropplæring i sine fag og på tvers av fag
- kan anvende et kritisk blikk på læreplaner og læremidler i ulike fag i et begynneropplæringsperspektiv
- kan gi både muntlig og skriftlig faglig tilbakemelding på høyt nivå til medstudenter