Programplaner og emneplaner - Student
FKH3001 Entreprenørskap og innovasjon i design, kunst og håndverk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Entrepreneurship and Innovation in Art and Design
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Emnet Entreprenørskap og innovasjon i design, kunst og håndverk skal gi studentene en bred teoretisk og praktisk forståelse av entreprenørskap og innovasjon i undervisnings- og læringsprosesser. Emnet inkluderer nyskaping, forretningsforståelse, kreativitet og handlingsevne. Emnet er tilrettelagt for samarbeid med eksterne partnere fra offentlig sektor, utdanning og næringsliv. Undervisningen sees i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen. Emnet er tilrettelagt for internasjonal utveksling.
-
Anbefalte forkunnskaper
Bestått alle tidligere emner i programmet og praksisopplæring fra 2. studieår.
-
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- undervisning i entreprenørskap og innovasjon innenfor fagområdet design, kunst og håndverk
- sentrale begreper, prosesser og metoder knyttet til entreprenørskap og innovasjon
- bærekraft og etiske problemstillinger i arbeid med entreprenørskap og nyskaping
- relevante forskrifter og rammebetingelser for bedriftsetablering
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, organisere og gjennomføre undervisning i entreprenørskap og innovasjon
- anvende og formidle kunnskap om innovasjons- og entreprenørskapsprosesser
- anvende og veilede relevante metoder og digitale verktøy for kreativt arbeid
- identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av entreprenørskaps- og innovasjonsprosjekter, definere og utføre et avgrenset utviklingsarbeid innen fagområdet
Generell kompetanse
Studenten kan:
- arbeide tverrfaglig i team, bygge nettverk og samarbeide med eksterne partnere
- kvalitetssikre og oppdatere egen kompetanse for undervisning i entreprenørskap og innovasjon
- formidle muligheter for utdannings- og yrkesvalg gjennom utdanning i entreprenørskap og innovasjon
- anvende relevante kommunikasjonsformer
-
Innhold
Emnet går langs tre parallelle linjer, hvor studentene skal:
- utvikle egen erfaring, teoriforståelse og kompetanse i entreprenørskap gjennom praktisk, problembasert prosjektarbeid
- utvikle kompetanse i å arbeide med metoder for innovasjon og entreprenørskap i sin profesjonsutøvelse
- lære å organisere og gjennomføre entreprenørskapsundervisning i skolen i samarbeid med eksterne partnere
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er organisert som problembasert læring gjennom prosjektarbeid i grupper med 4-5 studenter. Gruppene utvikler selvstendige løsninger og resultater gjennom deltakelse i undervisningen, arbeid med pensumlitteratur, egen informasjonsinnsamling, problemanalyse og prosjektarbeid. Det legges vekt på en utforskende arbeidsmetode.
Studentene introduseres for teori og metoder som er relevant for læringsmålene i emnet og forbereder og støtter aktivt arbeid i problembasert læring:
- forelesninger og prosjektveiledning
- deltagelse i relevante, eksterne arrangementer som dokumenteres i prosjektrapporten
- presentasjoner
- mappeinnleveringer
Arbeidsformen inkluderer kunnskapsdeling, inkluderende beslutningsprosesser, akademiske diskusjoner og gjensidig kritisk tilbakemelding.
Det forventes aktiv deltagelse i gruppearbeidet. Gruppene skal sette opp og underskrive en gruppekontrakt og samarbeide på grunnlag av denne. Gruppene skal føre en prosjektlogg og dokumentere deltagelse fra alle gruppemedlemmer gjennom hele emnet.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen
-
Vurdering og eksamen
Mappeeksamen i gruppe.
Mappen består av:
- Prosjektrapport med omfang 3000 - 4000 ord, inklusive fagdidaktisk refleksjon
- Refleksjonsnotat over gruppens felles læring med omfang 500 - 1000 ord
- Muntlig sluttpresentasjon med diskusjon mellom studentgruppene
- Kompletterende mappeinnleveringer fra perioden som vedlegg:
- organisering av gruppearbeidet, roller og ansvarsområder
- studentbedriftens mål og verdier
- prosjektplan
- prosjektlogg
- bærekraftsmål for prosjektet
- pitch'er og presentasjoner
- innsamlet bakgrunns-informasjon og forskning
Eksamensresultat kan påklages.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensur brukes jevnlig.
-
Emneoverlapp
Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH3000.