EPN-V2

FKH3001 Entreprenørskap og innovasjon i design, kunst og håndverk Emneplan

Engelsk emnenavn
Entrepreneurship and Innovation in Art and Design
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet Entreprenørskap og innovasjon i design, kunst og håndverk skal gi studentene en bred teoretisk og praktisk forståelse av entreprenørskap og innovasjon i undervisnings- og læringsprosesser. Emnet inkluderer nyskaping, forretningsforståelse, kreativitet og handlingsevne. Emnet er tilrettelagt for samarbeid med eksterne partnere fra offentlig sektor, utdanning og næringsliv. Undervisningen sees i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen. Emnet er tilrettelagt for internasjonal utveksling.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Bestått alle tidligere emner i programmet og praksisopplæring fra 2. studieår.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført emnet har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om:

    • undervisning i entreprenørskap og innovasjon innenfor fagområdet design, kunst og håndverk
    • sentrale begreper, prosesser og metoder knyttet til entreprenørskap og innovasjon
    • bærekraft og etiske problemstillinger i arbeid med entreprenørskap og nyskaping
    • relevante forskrifter og rammebetingelser for bedriftsetablering

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • planlegge, organisere og gjennomføre undervisning i entreprenørskap og innovasjon
    • anvende og formidle kunnskap om innovasjons- og entreprenørskapsprosesser
    • anvende og veilede relevante metoder og digitale verktøy for kreativt arbeid
    • identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av entreprenørskaps- og innovasjonsprosjekter, definere og utføre et avgrenset utviklingsarbeid innen fagområdet

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • arbeide tverrfaglig i team, bygge nettverk og samarbeide med eksterne partnere
    • kvalitetssikre og oppdatere egen kompetanse for undervisning i entreprenørskap og innovasjon
    • formidle muligheter for utdannings- og yrkesvalg gjennom utdanning i entreprenørskap og innovasjon
    • anvende relevante kommunikasjonsformer
  • Innhold

    Emnet går langs tre parallelle linjer, hvor studentene skal:

    1. utvikle egen erfaring, teoriforståelse og kompetanse i entreprenørskap gjennom praktisk, problembasert prosjektarbeid
    2. utvikle kompetanse i å arbeide med metoder for innovasjon og entreprenørskap i sin profesjonsutøvelse
    3. lære å organisere og gjennomføre entreprenørskapsundervisning i skolen i samarbeid med eksterne partnere
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet er organisert som problembasert læring gjennom prosjektarbeid i grupper med 4-5 studenter. Gruppene utvikler selvstendige løsninger og resultater gjennom deltakelse i undervisningen, arbeid med pensumlitteratur, egen informasjonsinnsamling, problemanalyse og prosjektarbeid. Det legges vekt på en utforskende arbeidsmetode.

    Studentene introduseres for teori og metoder som er relevant for læringsmålene i emnet og forbereder og støtter aktivt arbeid i problembasert læring:

    • forelesninger og prosjektveiledning
    • deltagelse i relevante, eksterne arrangementer som dokumenteres i prosjektrapporten
    • presentasjoner
    • mappeinnleveringer

    Arbeidsformen inkluderer kunnskapsdeling, inkluderende beslutningsprosesser, akademiske diskusjoner og gjensidig kritisk tilbakemelding.

    Det forventes aktiv deltagelse i gruppearbeidet. Gruppene skal sette opp og underskrive en gruppekontrakt og samarbeide på grunnlag av denne. Gruppene skal føre en prosjektlogg og dokumentere deltagelse fra alle gruppemedlemmer gjennom hele emnet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen

  • Vurdering og eksamen

    Mappeeksamen i gruppe.

    Mappen består av:

    1. Prosjektrapport med omfang 3000 - 4000 ord, inklusive fagdidaktisk refleksjon
    2. Refleksjonsnotat over gruppens felles læring med omfang 500 - 1000 ord
    3. Muntlig sluttpresentasjon med diskusjon mellom studentgruppene
    4. Kompletterende mappeinnleveringer fra perioden som vedlegg:​​
      • organisering av gruppearbeidet, roller og ansvarsområder
      • studentbedriftens mål og verdier
      • prosjektplan
      • prosjektlogg
      • bærekraftsmål for prosjektet
      • pitch'er og presentasjoner
      • innsamlet bakgrunns-informasjon og forskning

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensur brukes jevnlig.

  • Emneoverlapp

    Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH3000.