Programplaner og emneplaner - Student
FKH2200 Profesjonsfag 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional Subjects 2
- Omfang
- 25.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
-
Forkunnskapskrav
Bestått FKH1200 Profesjonsfag 1 eller tilsvarende.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Fagdidaktikk
Studenten
- har kunnskap om fagfeltets potensiale for utvikling av bærekraftige holdninger i et samfunnsetisk perspektiv
- har kunnskap om forholdet mellom læreplaner og undervisningspraksis samt teorier som problematiserer fagfeltets iboende kompleksitet
- har kunnskap om gjeldende, relevante læreplaner i grunnopplæringen
- har kunnskap om framveksten av fagdidaktisk forskning på fagfeltet med tilhørende variasjoner i valg av metoder og drøftingsperspektiv
- har fagdidaktisk profesjonskunnskap med storbyen som kontekst
- har kunnskap om den samiske kulturens posisjon og kompleksitet i fagfeltet
Pedagogikk
Studenten
- har kjennskap til hvordan sentrale ideer og verdier gjennom historien har påvirket oppfatningen av oppdragelse og opplæring
- har kunnskap om prinsippet om likeverdig og tilpasset opplæring
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige situasjoner; sosiale og emosjonelle vansker
- har kunnskap om hvordan skolen kan bidra til livsmestring og resiliens hos barn og unge
- har kunnskap om elevers rettigheter; samiske barn og ungdoms rett til opplæring ut fra opplæringsloven og gjeldende læreplaner
- har kunnskap om pedagogisk utviklings- og prosjektarbeid; metoder, problemformulering og forskningsetikk
Ferdigheter
Fagdidaktikk
Studenten
- kan reflektere over ulike fagdidaktiske posisjoner i et historisk perspektiv
- kan analysere og drøfte forholdet mellom læreplaners intensjon og gjennomført undervisning med referanse til relevant teori
- kan reflektere over undervisning innen fagfeltet med et bærekraftig perspektiv på demokrati, samhandling, dannelse og etikk
- kan reflektere over samfunnets behov for kompetanse innen fagfeltet i et framtidsperspektiv
- kan anvende kunnskap om urfolks kulturer, med vekt på det samiske
Pedagogikk
Studenten
- kan legge til rette for et inkluderende læringsmiljø tilpasset elevers behov og læreforutsetninger
- kan sammen med kolleger og aktuelle eksterne samarbeidspartnere og gi relevant omsorg og hjelp til barn og unge i konflikt og krise
- har forutsetning for å delta i pedagogisk prosjekt- og utviklingsarbeid
- kan drøfte aktuelle forskningsetiske utfordringer
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til analytisk refleksjon over egen undervisningspraksis ut fra gjeldende læreplan, skolens verdigrunnlag og overordnede mål
- kjenner til nyere forskning på fagfeltet
- kan vurdere og fornye egen profesjonspraksis
- kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe etisk begrunnede verdivalg
-
Arbeids- og undervisningsformer
Alle sentrale aspekter ved emneområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformer veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid, praksis i skolen og selvstudium.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- En muntlig grupperapport knyttet til praksisopplæring i grunnskolen.
- Deltakelse med framlegg på seminarer i fagdidaktikk.
- En muntlig gruppeframlegging over et pedagogisk tema.
- En skriftlig gruppeoppgave i pedagogikk (ca. 4500 til 9000 ord). Studenter som ikke kan gjennomføre prosjektet på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak , har anledning til å erstatte gruppeprosjektet med en individuell prosjektoppgave (ca. 3500 til 4500 ord).
- Muntlig presentasjon av prosjektoppgaven i pedagogikk.
-
Vurdering og eksamen
This course covers differences in user requirements; due to user heterogeneity, situational variations and the wide range of hardware, software and versions of these. Identification of technical barriers and how these can be eliminated or reduced through universal design of ICT. Furthermore relevant guidelines, regulations and legislation will be covered.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Admission requirements.
-
Vurderingsuttrykk
A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
On successful completion of this course the student
- has basic HCI knowledge
- has thorough knowledge of diversity among users, equipment and user situations
- has thorough knowledge of demography and age structure of society, trends and tendencies and their implications for universal design of ICT
- has thorough knowledge of sensory, motor and cognitive disabilities
- has thorough knowledge of the concept of disability and the Gap model
- has advanced knowledge of disabling barriers in ICT solutions
- has advanced knowledge about universal design and accessibility
- has thorough knowledge about accommodation, assistive technology and welfare technology
- has advanced knowledge of relevant laws, policies and standards
Skills
On successful completion of this course the student
- can analyse and deal critically with different user requirements, and apply these to structure and formulate arguments regarding accessibility, accommodation, and universal design of ICT
- can analyse contradictions within/between universal design, accessibility and accommodation in different situations
General competence
On successful completion of this course the student
- can identify disabling barriers of ICT solutions based on the Gap model
- can carry out independent study and master dedicated terminology related to user diversity, impairment, disability and universal design
- can communicate scientific problems, analysis and conclusions in ICT and user diversity, impairment, disability and universal design to both specialists in health care and the general public
-
Sensorordning
This course is organized as a series of seminars where students present and discuss core concepts and topics in the literature. Guest lectures will be held on chosen topics. There will be visits to, for example, public institutions, non-governmental organizations (NGOs), and rehabilitation centres. Work labs with supervision will be arranged. Each student works on a project assignment on a topic from the curriculum, and will have their work peer reviewed by two fellow students.