Programplaner og emneplaner - Student
FKH1100 Kunst- og designhistorie Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art and Design History 1
- Studieprogram
-
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal være et viktig teoretisk grunnlag for de praktiske fagene i faglærerutdanningen. Kunst og formkultur har en nær tilknytning til vitenskapsfaget kunsthistorie.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de store linjene i kunsthistorien fra oldtiden til 1900
- har kunnskap om relevant fagterminologi
- har kunnskap om arkitektur, byggeskikk og bruksgjenstander som uttrykk for den tiden og det samfunn det ble laget
- har kunnskap om verdien av kunst og formkultur som del av personlighetsutviklingen
- har kjennskap til sentrale museer og gallerier rettet mot skole, barn og ungdom
Ferdigheter
Studenten
- kan enkle metoder for å analysere verk innenfor kunst, arkitektur og design
- kan bruke varierte formidlingsformer tilpasset ulike elevgrupper og situasjoner
- kan bruke visuell dokumentasjon som pedagogisk verktøy
- kan samarbeide i grupper om framlegging av fagstoff
- kan uttrykke seg skriftlig og muntlig på et tilfredsstillende faglig nivå
- kan bruke ulike søkeverktøy til innhenting av informasjon i faget for å kunne dokumentere og evaluere eget arbeid og finne kilder til oppgaver og prosjektarbeid.
Generelle kompetanse
Studenten
- har innsikt i hvordan visuelle og materielle kulturytringer inspirerer til egen idéutvikling og skapende arbeid for elever i skolen
- kan anvende kunnskaper i kunst og formkultur på praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan finne fram til relevant faglitteratur innenfor kunst og formkultur
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i kunst og formkultur tilpasset ulike alderstrinn i klasserommet
- kan se sammenhenger mellom kunst og formkultur og andre fag/fagområder i skolen
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer som brukes er bl.a forelesninger, presentasjoner, omvisninger og seminarer der studentene deltar med innlegg. Forelesningene, omvisninger og byvandringer vil ikke dekke alle områder av pensum.
Kunst og formkultur er viktige elementer i prosjekt og temaarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- En hjemmeoppgave utført som gruppearbeid. Resultatet fremføres for medstudenter og faglærer.
Vurdering og eksamen
Eksamen og sensurordning
Skriftlig individuell hjemmeeksamen over tre dager om et selvvalgt verk innenfor et oppgitt tema (ca. 1500-1700 ord). Vurderes av en intern sensor. Ekstern sensur brukes jevnlig.
Eksamen kan påklages.
Vurderingsuttrykk
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Fravær - ikke bestått
Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Pensumliste
Pensum FKH1100 Kunst og formkultur 1 (Revideres for hvert studieår):
Hovedlitteratur
Til sammen ca. 870 sider.
Danbolt, G. (2009). Norsk kunsthistorie. Bilde og skulptur frå vikingtid til i dag. Oslo: Det norske samlaget. (s. 18-80 og s. 142-234, tilsammen 154 s. ill.)
Gunnarsjå, A. (2001). Arkitekturhistorie. En kort innføring i byggekunst. Oslo: Abstrakt forlag. (6-80, tilsammen 74 s. ill.)
Høiseter, O. R. (2009). Design på norsk. Cappelen Damm. (s. 13-47, tilsammen 34 s. ill.)
Stokstad, M. (2011). Art History . Upper Saddle River Pearson, N. J.: Pearson/ Prentice Hall. (s. XXII - XLI, s. 49-79, s. 101-157, s. 168-215, s.226-241, s. 435-559, s. 561-709, s. 711-769, s. 903-1015 (til sammen 609 s. ill.)
Tilleggslitteratur
Brekke, N. G. m.fl. (2003). Norsk arkitekturhistorie. Frå steinalder til det 21. århundret. Oslo: Det Norske samlaget.
Larsen, P. og Lien, S. (2008). Kunsten å lese bilder. Oslo: Spartacus.
Meyer, S. (2009). Hva er et bilde. Om visuell kultur. Oslo: Pax Forlag.
Nochlin, L. (2002). Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere? Oslo: Pax.
Tveterås, F., Arntsen T., Jernsletten, R. (2002). Samisk kunst- og kulturhistorie. Nesbru: Vett & Viten.
Oppslagsverk
Gunnarsjaa, A. (2007). Arkitekturleksikon. Oslo: Abstrakt forlag.
Hall, J. (2008): Hall¿s Dictionary of Subjects & Symbols in Art. London: Perseus Books Group.
Lucie-Smith, E. (1990. siste opptrykk 2002). Illustrert kunstordbok Oslo: Cappelen Damm.
Mørstad, E. (2005). Visuell analyse. Metode og skriveråd. Oslo: Abstrakt forlag.
Mørstad, E. (2007). Malerileksikon. Teknikker, motivtyper og estetikk. Oslo: Unipub Forlag.
Mørstad, E. (2007). Skulpturleksikon Oslo: Unipub Forlag.
Litteratur om formidling
Aure, V. (2009). Kunstpedagogikken ved Nasjonalmuseet for Kunst, Arkitektur & Design i Norge. I V. Aure, H. Illeris, H. Örtegren. Konsten som läranderesurs. (s. 130-174). Skärhamn:Nordiska Akvarellmuseet.
Aure, V. (2009). Læringssyn. I V. Aure, H. Illeris, H. Örtegren. Konsten som läranderesurs. (s. 208-223). Skärhamn:Nordiska Akvarellmuseet.
Aure, V. (2011). Kampen om blikket. En longitudinell studie der formidling av kunst til barn og unge danner utgangspunkt for kunstdidaktiske diskursanalyser. Stockholm: Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete, Stockholms universitet.
Dysthe, O., Bernhardt N., Enskjønn L. (2012). Dialogbasert Undervisning. Kunstmuseet som læringsrom.Bergen. Fagbokforlaget.
Eeg, C. og Sørheim, E. (2006). Med egne øyne 1- om formidling av samtidskunst . Oslo: Gan forlag (2012 bare tilgjengelig som PDF)
Högkvist, S. (2006). Med egne øyne II - om formidling av videokunst . (Inkludert en DVD). Oslo: Gan forlag. (2012 bare tilgjengelig som PDF)
Oftedal Telhaug, A. (2013). Kunsten å formidle. Trondheim: Akademika Forlag.
Røyset, T. (2008). Museet som mulighetsrom. Masteroppgave i formgiving, kunst og håndverk. Oslo: HiO, Avd. for estetiske fag.
Samuelsen, A.M. (2013). Formidling av kunst til barn og unge. Oslo: Universitetsforlaget.
Solhjell, D. (2001). Formidler og formidlet. En teori om kunstformidlingens praksis. Oslo: Universitetsforlaget.
Solhjell, D. (2009). Kunstmuseet som læringsarena. Oslo: Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design.
Sveen, D. (1995). Om kunst, kunstinstitusjon og kunstforståelse. Oslo: Pax Forlag.
Bøker i visuelle kunstfag som brukes i videregående skole. (Kunnskapsløftet)
Håberg, K. R. (2007). Kunst og formkultur 2. Fra de eldste tider til 1620. Vg2. Oslo: Gyldendal Undervisning.
Håberg, K. R. (2008). Kunst og formkultur 3. Fra 1600 til 1900. Vg 3. Oslo: Gyldendal Undervisning.
Vold, T. (2007). Kunst og formkultur 1. Fra 1900 til i dag. Vg1. Oslo: Gyldendal Undervisning.
Vold, T. (2008). Visuell kultur og samfunn. Vg 2 og Vg 3.. Oslo: Gyldendal Undervisning.