EPN-V2

FKH1000 Kunst og håndverk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Art and Crafts 1
Studieprogram
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
Omfang
35.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Innledning

Emnet handler om å gjøre seg kjent med grunnleggende problemstillinger knyttet til skapende arbeid slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Dette omfatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med ulike teknikker, materialer og redskaper. Det legges vekt på øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning. Profesjonsfagets fagdidaktiske emner er en del av grunnstudiet i design, kunst og håndverk. Emnet er nært knyttet til emnet kunst og formkultur.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten

  • har basiskunnskap om materialer, teknikker og redskaper i skapende arbeid
  • har grunnleggende kunnskap om ulike formale virkemidler i samtidsuttrykk, to- og tredimensjonal form
  • har kunnskap om kreative prosesser og fagteori
  • har grunnleggende kunnskap om gjenbruk og bærekraftig perspektiv
  • har grunnleggende kunnskap om sammenheng mellom materialer, helse og miljø
  • har kunnskap om kunstnerisk utviklingsarbeid som er relevant innen kunst og håndverk i skole og samfunn
  • har grunnleggende kunnskap om ulike kulturelle særpreg
  • har kunnskap om opphavsrettslige forhold i skapende arbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide eksperimenterende, analytisk og systematisk i en skapende utviklingsprosess
  • kan utvikle en idé, anvende formale virkemidler og gjennomføre produksjonsprosesser fram til ferdig produkt
  • kan anvende egnede teknikker, materiale og redskaper i to- og tredimensjonalt arbeid
  • kan dokumentere, reflektere over og formidle egen utøvende prosess
  • kan finne fram til relevant faglitteratur og anvende fagspråk i arbeidet med faget
  • kan bruke digitale medier i skapende arbeid, i skole og formidling
  • kan reflektere over og diskutere ulike kulturuttrykk og etikk knyttet til skapende arbeid
  • kan reflektere rundt HMS utfordringer i verksteder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan ta ansvar, veilede og samarbeide om læringsutbytte i felles prosjekter
  • har evne til og viser interesse for verdivalg og faglig egenutvikling
  • har kommunikasjonskompetanse og kan bruke fagterminologi både skriftlig og muntlig
  • kjenner til digitale læringsarenaer
  • har generell verkstedkompetanse knyttet til fagområdene

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet med kompetanseområdene skal sikre et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praktisk erfaring, pedagogiske og didaktisk refleksjon. I tillegg får studentene innføring i materialkunnskap og utfordringer knyttet til helse- miljø og sikkerhet.

Skapende arbeid består av fagområdene tegning og farge, tekstil, keramikk og digitale medier. Det arbeides med basisproblematikk som punkt, linje, flate, form, rom, volum, valør og tekstur. Kunnskap om materialers egenskaper og helse, miljø og sikkerhet i arbeidet står sentralt.

Fagteori legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper, grunnleggende teorier og analysemodeller som er relevant for fagområdet. Kreative prosesser, idéutvikling og problemløsning er aktiviteter innenfor skapende arbeid som vil være gjenstand for individuelle studier og felles drøftinger.

Profesjonsfaget reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle skapende potensialer.

Emnet må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i profesjonsfaget. Alle sentrale aspekter behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-, prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis. Skapende arbeid foregår på verkstedene og det legges vekt på en utforskende arbeidsmetode

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Det gis oppgaver i design, kunst og håndverk innen praktisk skapende arbeid, digitale medier, material- og miljølære og fagdidaktikk. Se beskrivelse av arbeidskrav i undervisningsplanen for det enkelte fagområdet.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen

Det kreves 80 prosent frammøte med aktiv deltakelse i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:

  • Faglige innføringer knyttet til demonstrasjoner.
  • Seminarer.
  • Felles drøftinger og vurdering underveis og til slutt i forhold til obligatoriske studieoppgaver.
  • Erfaringsinnhenting i verksted og laboratorier.
  • Gruppe- og prosjektarbeid.
  • Undervisning i digitale medier.

Vurdering og eksamen

Eksamen og sensorordning

Eksamen i emnet er todelt:

1. Prosjektbasert fordypningsoppgave

Fordypningsoppgaven består av følgende krav:

  • Skriftlig rapport.
  • Undersøkelser og ferdigstilt praktisk skapende arbeid.

Vurderes av intern sensor.

Prosjektbasert fordypningsoppgave teller 40 prosent av sluttkarakteren.

2. Individuelt eksamensprosjekt

Det individuelle eksamensprosjektet knyttes til praktisk-skapende arbeid og kunst og formkultur. Eksamensprosjektet viser studentens sluttkompetanse etter første år, og skal inneholde

  • skriftlig prosjektrapport
  • praktisk skapende arbeid

Eksamensprosjektet vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig.

Individuelt eksamensprosjekt teller 60 prosent av sluttkarakteren.

Eksamen kan påklages

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Begge deleksamener må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få sluttkarakter.

De to eksamensdelene i avsluttende eksamen gir én sluttkarakter. Denne fremkommer på karakterutskrift/vitnemål.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved framstilling til ny/utsatt eksamen i del 1 leveres prosjektbasert fordypningsoppgave som til ordinær eksamen.

Ved framstilling til utsatt eksamen i del 2 leveres det individuelle eksamensprosjektet som til ordinær eksamen. Ved fremstilling til ny eksamen skal innholdet som ble vurdert til "F" til ordinær eksamen, værevesentlig forbedret.

Pensumliste

(Revideres for hvert studieår) Pensum utgjør ca. 4120 sider.

Barnden, B. (2007). Hekling . Abc for hekleentusiaster. Oslo: Damm. (256 s.)

Bergström, B. (2012). Effektiv visuell kommunikation: om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur.Stockholm: Carlsson (s. 118- s. 139 og 175-198, tilsammen 44 s.)

Cooper, D. (2007). Drawing and perceiving. Real-world drawing for students of architecture and design.Hoboken, N.J.: Wiley. (233 s.)

Fjørtoft, M. (2012): Digital fotografi i praksis. [Tingvoll]: Abrakadabra. (453 s.)

Forseth, L.-R. og Nordvik, B. (1995). Kreativ undervisning. [Oslo]: Aquarius Forlag. (136 s.)

Håberg, K. R. (2012): Fra skyggetanter til yrkeskvinner - Livet, tiden og menneskene ved Den kvinnelige Industriskolen 1875- 1950. [Oslo]: ABM media. (199 s.)

Juell, E. og Isachsen, S. (2010). Fra kaos til kreativitet . Oslo: Høgskoleforlaget

Juul, I. og E. Skjeggestad (1992): Mønsterbygging. Bord-Flate-Motiv . [Oslo]: Yrkeslitteratur. (135 s.)

Knight, Lorna (2008): Søm - abc i syteknikker. 2. utg. [Oslo]: Cappelen Damm Faktum. (256 s.)

Larsen, P. og Lien, S. (2008): Kunsten å lese bilder . Oslo: Spartacus. (448 s.)

Lepperød, J., Kallestad, T. & Gilje, Ø. (2013). Kunst, håndverk, teknologi og design . Bergen: Fagbokforlaget. (s. 13-44, 76-107, 130-187 og 255-275, tilsammen 139 s.) .

Mørstad, E. (2005): Visuell analyse. Metode og skriveråd. Oslo: Abstrakt. (112 s.). Hentet frahttp://lenkeserv.bibsys.no/lenkeserv/action/serv?id=100067841&bib=g

Nilsen, G. U. og Nilsen, K. (1995). Tekstil . Materialkunnskap . Oslo: Yrkeslitteratur. (128 s.)

Parry-Jones, M. (2011): Strikk. 250 mønstre . Oslo: Cappelen Damm Faktum.

Rauset, P. (2007) Billedrom . Hentet fra http://rauset.no/billedrom/index.html (100 s.)

Skjeggestad, E. (1996): Broderi . Vollen: Tell forlag. (s. 34-77, tilsammen 43 s.)

Skjeggestad, E. (2001): Broder videre . Vollen: Tell forlag. (15-117, tilsammen 102 s.)

Smith, R. (2010): Kunstnerens håndbok. København: Politikens forlag.

Strand, K. S (2013): Brukerveiledning Gimp (kompendium) (36 s.): Høgskolen i Oslo og Akershus. Ikke publisert

Strand, K. S. (2013): Enkelt oppsett PowerPoint (kompendium) (18 s.): Høgskolen i Oslo og Akershus. Ikke publisert

Strand, K. S. (2013): Enkel brukerveiledning i Word (kompendium) (9 s.): Høgskolen i Oslo og Akershus. Ikke publisert

Svaboe, B. (1995): Stofftrykk . Vollen: Tell forlag. (128 s.)

Søyland, I. M. (2014): Crash-kompendium, tegning og farge . Oslo: Høgskolen i Oslo og Akershus. Ikke publisert

Valberg, A. (2009): Fargenes verden. Trondheim: Tapir forlag. (148 s.)

Vatn, G. (2011) Keramikk - grunnleggende innføring. Kompendium (13 s.)

Wolff, C. (1996): The art of manipulating fabric. Iola, Wisconsin: Krause publications. (311 s.)

Wong, W. (1993): Principles of form and design . New York: Van Nostrand Reinhold. (s.41-45, s 190-233 og s 237-344, tilsammen 155 s.)

Tilleggslitteratur

De Sausmarez, M. (2002). Basic design. The Dynamics of Visual Form . London: Black. (128 s.)

Domine Hansen, C. (2001). Håndbog i studiokeramik: teori & teknik. 2. utg. Odense: Erhvervsskolernes Forlag. (279 s.)

Espeland, M., Allern, T.-H., Carlsen, K., & Kalsnes, S. (2011). Praktiske og estetisk fag og lærerutdanning: En utredning fra en arbeidsgruppe nedsatt av Kunnskapsdepartementet høsten 2010, i samarbeid med høgskolene i Nesna, Telemark og Stord/Haugesund (Vol. 2001/1) . Stord: Høgskolen Stord/Haugesund.

Juell, E. og Norskog, T. J. (2006). Å løpe mot stjernene. Om estetisk dannelse, kreativitet og skapende prosesser . Bergen: Fagbokforlaget. (167 s.)

Krokan, A. (2012). Smart læring : hvordan IKT og sosiale medier endrer læring . Bergen: Fagbokforl. Vigmostad og Bjørke. (159-203)

Kruse, B. (1995): Den tenkende kunstner: komposisjon og dramaturgi som prosess og metode. Oslo: Universitetsforlaget. (kap. 1)

Mørstad, Erik (2007): Malerileksikon. Teknikker, motivtyper og estetikk. Oslo: Unipub Forlag

Mørstad, E. (2007): Skulpturleksikon Oslo: Unipub Forlag.

Osborne, R. og R. Edney (1996): Filosofi for begynnere . Oslo: Pax.