Programplaner og emneplaner - Student
FKFH6000 Diversity Competence in Health Care Course description
- Course name in Norwegian
- Mangfoldskompetanse i helsearbeid
- Study programme
-
Diversity Competence in Health Care
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Alle hjelpemidler tillatt.
Required preliminary courses
Eksamen vurderes med gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger i forskning på mangfold.
- har kunnskap om ulike perspektiver på migrasjon, etnisitet og rasisme.
- har kunnskap om yrkes- og profesjonsutøvelse i en mangfoldig kontekst.
- har kunnskap om maktforhold blant annet knyttet til sosial klasse, kjønn og funksjonalitet.
- har kunnskap om utfordringer og utviklingstrekk som angår samhandling, tilhørighet og identitet i et mangfoldig samfunns- og arbeidsliv.
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte og vurdere bruk av sentrale begreper for forståelse av mangfold i samfunnet.
- kan drøfte og vurdere ulike teoretiske perspektiver på mangfold, mangfoldskompetanse og yrkesutøvelse.
- kan analysere problemstillinger og gjennomføre reflekterte vurderinger knyttet til mangfoldsproblematikk i yrkes- og profesjonsutøvelse.
- kan reflektere over egen praksis i lys av et utvidet mangfoldsbegrep, med vekt på samspillet mellom ulikhetsfaktorer.
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere ulike teoretiske og vitenskapelige tilnærminger til forståelse av mangfold i samfunnet.
- kan relatere fagteori og fagbegreper til egen yrkespraksis eller samfunnsengasjement og kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer med andre.
- kan gi skriftlige presentasjoner og vurderinger relatert til profesjonsutøvelse i det mangfoldige samfunnet.
- viser innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
- kan bruke og formidle kunnskap og faglige problemstillinger i skjæringsfeltet mellom mangfoldskompetanse og yrkesutøvelse.
Content
Studiet består av fire hovedtema gjennomført som fire samlinger:
1. Kultur, mangfold og felleskap
- Kultur og etnisitet
- Identitet
- Minoritet og majoritet
- Interseksjonalitet - kjønn, klasse, status
- Mangfoldskompetanse
2. Mobilitet, migrasjon, integrering og makt
- Migrasjon og mobilitet
- Integrering
- Religion og sekularitet
- Kolonialisme, imperialisme og postkolonialisme
- Maktperspektiver
- Språk og diskurs
- Hatprat og rasisme
3. Profesjon og mangfoldskompetanse i helsevesenet - ansvar og roller
- Profesjonsroller og brukerperspektiver - hva er ‘mangfoldskompetanse’?
- Implementering av mangfoldskompetanse i helseinstitusjoner
- System, institusjon, individ - strukturelle og avgjørende faktorer for helse og helseomsorg
4.Veiledningskompetanse i et flerkulturelt fag- og arbeidsmiljø
- Veiledning og kommunikasjon - ansvar og roller
- Formell og uformell kompetanse: Konsekvenser for inkludering og likeverdige helsetjenester
- Mangfoldskompetanse som danningsprosess: kunnskap, holdning og handling
- ‘Ubehaget’ i helseomsorg - selvrefleksjon og veiledningskompetanse
Teaching and learning methods
- Ungdomskultur, barn og unges utvikling
- Identitet, likeverd, kjønn og mangfold
- Sosiale medier, nettvett og kildekritikk
- Barne- og unges rettigheter og oppvekstvillkår
- Folkehelse og livsmestring, (stress og psykisk helse)
- Identifisere tegn på omsorgssvikt, vold, ekstremisme, seksuelle overgrep, mobbing og rus mm.
- Omsorg ved kriser
- Aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
- Kjennskap til kontaktlærerrollen, struktur og fag i ungdomsskolen
- Yrkesfaglig karriereveiledning og overgang mellom ungdomsskole og videregående skole
- Yrkesfaglig innhold tilpasset relevante fag og valgfag i ungdomsskolen
- Yrkesfaglig kompetanseutvikling
Praksis
- 10 dager pedagogisk praksis, (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
- Minimum 10 dager yrkespraksis
Course requirements
Retten til å gå opp til eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før mappeeksamen kan avlegges:
- Levere utkast til to refleksjonsnotater for veiledning innen bestemte frister. Notatene skal da være på 3000-4000 ord. Utkast til notatene leveres på universitetets digitale læringsplattform.
Alle arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeiskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeiskrav innen fristene, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeiskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Faglige aktiviteter med krav om tilstedeværelse
Det kreves et bestemt minimum av deltakelse i de organiserte læringsaktivitetene - det vil si tilstedeværelse og deltakelse i 75 prosent av den totale samlingstiden og deltakelse i 75 prosent av tiden på universitetets digitale læringsplattform. En vesentlig grunn til kravet om deltakelse er at den enkelte studentens bidrag med erfaringer og refleksjoner regnes som en viktig læringsressurs i studiet.
Assessment
De to refleksjonsnotatene utvikles videre etter veiledningen. De to notatene leveres (elektronisk) til eksamenskontoret i en mappe til oppgitt frist. Hvert refleksjonsnotat skal ved eksamen være på 4000 ord (+/-10 %).
Dersom mappen får karakteren F ved ordinær eksamen, kan en omarbeidet versjon leveres til påfølgende ny/utsatt eksamen. Ved ytterligere eksamensforsøk må helt ny mappe leveres.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Det gis gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått mappeeksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Vurderingskriterier
A: Fremragende
Viser fremragende kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.
B: Meget god
Viser meget gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.
C: God
Viser gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.
D: Nokså god
Viser begrensede kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.
E: Tilstrekkelig
Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.
F: Ikke bestått
Har utilstrekkelig kunnskaper, ferdigheter og har dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.
Examiners
Mappen vurderes av intern og ekstern sensor. Ekstern sensor leser et uttrekk av mappene og samhandler med intern sensor på en slik måte at ekstern sensur kommer alle studentene i gruppen til gode.
Admission requirements
Målgruppe
Studiet er utviklet for å møte behov hos yrkesutøvere som arbeider med flerkulturelle spørsmål og mangfoldsproblematikk knyttet til helse, sykdom og behandling i det norske helsevesenet
Opptakskrav
For opptak kreves det minst tre års relevant høyere utdanning.