EPN

FKFH6000 Mangfoldskompetanse i helsearbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Diversity Competence in Health Care
Studieprogram
Mangfoldskompetanse i helsearbeid
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen ble godkjent av rektor 20. august 2009 og revidert av studieutvalget 15. januar 2015

Redaksjonelle endringer foretatt 9. juni 2016, 25. juni 2019 og 17. januar 2020.

Gjeldende fra høstsemesteret 2020.

Redaksjonelle endringer foretatt 29.02.2024.

Emnet Mangfoldskompetanse i helsearbeid har et omfang på 30 studiepoeng og er et deltidsstudium som går over ett studieår. Overordnet fokus er refleksjon over yrkesutøvernes rolle i en mangfoldig helseinstitusjon. Sentralt er interaksjon mellom brukergrupper og helsepersonell.

Studiet skal fremme kompetanse for yrkesutøvelse i et flerkulturelt og mangfoldig samfunn og bidra til å videreutvikle yrkesutøveres teoretiske og analytiske kunnskap som kan gi et bedre grunnlag for et mangfoldig profesjonelt miljø.

Studentene skal:

  • Skaffe seg innsikt i kulturelt forståelse knyttet til helse, sykdom og behandling

  • bli bevisst på ansvar og roller som yrkesutøver i et flerkulturelt helsevesen

  • tilegne seg kunnskap om og ferdigheter i veiledning og kommunikasjon i et mangfoldig fag -og arbeidsmiljø.

Mål for studiet er videre at denne forståelsen skal gjenspeiles i studentenes praksis slik det kommer til uttrykk i to refleksjonsnotat som skrives i løpet av studiet. 

Studiet er utviklet for å møte behov hos yrkesutøvere som arbeider med flerkulturelle spørsmål og mangfoldsproblematikk knyttet til helse, sykdom og behandling i det norske helsevesenet

Emnet Mangfoldskompetanse i helsearbeid er en revidert versjon av det tidligere emnet Flerkulturelt Helsearbeid.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger i forskning på mangfold.
  • har kunnskap om ulike perspektiver på migrasjon, etnisitet og rasisme.
  • har kunnskap om yrkes- og profesjonsutøvelse i en mangfoldig kontekst.
  • har kunnskap om maktforhold blant annet knyttet til sosial klasse, kjønn og funksjonalitet.
  • har kunnskap om utfordringer og utviklingstrekk som angår samhandling, tilhørighet og identitet i et mangfoldig samfunns- og arbeidsliv.

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte og vurdere bruk av sentrale begreper for forståelse av mangfold i samfunnet.
  • kan drøfte og vurdere ulike teoretiske perspektiver på mangfold, mangfoldskompetanse og yrkesutøvelse.
  • kan analysere problemstillinger og gjennomføre reflekterte vurderinger knyttet til mangfoldsproblematikk i yrkes- og profesjonsutøvelse.
  • kan reflektere over egen praksis i lys av et utvidet mangfoldsbegrep, med vekt på samspillet mellom ulikhetsfaktorer.

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk vurdere ulike teoretiske og vitenskapelige tilnærminger til forståelse av mangfold i samfunnet.
  • kan relatere fagteori og fagbegreper til egen yrkespraksis eller samfunnsengasjement og kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer med andre.
  • kan gi skriftlige presentasjoner og vurderinger relatert til profesjonsutøvelse i det mangfoldige samfunnet.
  • viser innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
  • kan bruke og formidle kunnskap og faglige problemstillinger i skjæringsfeltet mellom mangfoldskompetanse og yrkesutøvelse.

Innhold

Studiet består av fire hovedtema gjennomført som fire samlinger:

1. Kultur, mangfold og felleskap

  • Kultur og etnisitet
  • Identitet
  • Minoritet og majoritet
  • Interseksjonalitet - kjønn, klasse, status
  • Mangfoldskompetanse

2. Mobilitet, migrasjon, integrering og makt

  • Migrasjon og mobilitet
  • Integrering
  • Religion og sekularitet
  • Kolonialisme, imperialisme og postkolonialisme
  • Maktperspektiver
  • Språk og diskurs
  • Hatprat og rasisme

3. Profesjon og mangfoldskompetanse i helsevesenet - ansvar og roller

  • Profesjonsroller og brukerperspektiver - hva er ‘mangfoldskompetanse’?
  • Implementering av mangfoldskompetanse i helseinstitusjoner
  • System, institusjon, individ - strukturelle og avgjørende faktorer for helse og helseomsorg

 4.Veiledningskompetanse i et flerkulturelt fag- og arbeidsmiljø

  • Veiledning og kommunikasjon - ansvar og roller
  • Formell og uformell kompetanse: Konsekvenser for inkludering og likeverdige helsetjenester
  • Mangfoldskompetanse som danningsprosess: kunnskap, holdning og handling
  • ‘Ubehaget’ i helseomsorg - selvrefleksjon og veiledningskompetanse

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er preget av tverrfaglighet, der teori og empiri, det generelle og det fagspesifikke er integrert til en helhetlig forståelse av mangfoldsproblematikk. Siden det er et hovedmål å fremme mangfoldskompetanse for profesjonsutøvelse, vil det bli lagt betydelig vekt på studentenes arbeid, og deres personlige og profesjonelle erfaringer.Studiet legges opp etter prinsippet om problemorientert læring, både fordi handlingselementet er så sentralt i studiet og fordi denne tilnærmingsåten vil stimulere studentene til å finne gode handlingsalternativer som kan omsettes i forbedret profesjonssutøvelse. Arbeid med praktiske eksempler er sentralt.

 

Studiet er organisert på følgende måte:

  • Selvstendig arbeid: skriving av arbeidskrav, arbeid med pensum og levering av individuelle oppgaver på universitetets digitale læringsplattform

  • Samlinger: på Campus og digitalt

  • Gruppearbeid: på Campus i forbindelse med samlinger og digitalt med innleveringer av oppgaver på universitetets digitale læringsplattform

 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å gå opp til eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav.

 

Følgende arbeidskrav må være godkjent før mappeeksamen kan avlegges:

 

  • Levere utkast til to refleksjonsnotater for veiledning innen bestemte frister. Notatene skal da være på 3000-4000 ord. Utkast til notatene leveres på universitetets digitale læringsplattform.

 

 

 Alle arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeiskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeiskrav innen fristene, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeiskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

 

Faglige aktiviteter med krav om tilstedeværelse

Det kreves et bestemt minimum av deltakelse i de organiserte læringsaktivitetene - det vil si tilstedeværelse og deltakelse i 75% tiden på universitetets digitale læringsplattform. En vesentlig grunn til kravet om deltakelse er at den enkelte studentens bidrag med erfaringer og refleksjoner regnes som en viktig læringsressurs i studiet.

Vurdering og eksamen

De to refleksjonsnotatene utvikles videre etter veiledningen. De to notatene leveres (elektronisk) til eksamenskontoret i en mappe til oppgitt frist. Hvert refleksjonsnotat skal ved eksamen være på 4000 ord (+/-10 %).

Dersom mappen får karakteren F ved ordinær eksamen, kan en omarbeidet versjon leveres til påfølgende ny/utsatt eksamen. Ved ytterligere eksamensforsøk må helt ny mappe leveres.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Det gis gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått mappeeksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Vurderingskriterier

A: Fremragende

Viser fremragende kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.

B: Meget god

Viser meget gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.

C: God

Viser gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.

D: Nokså god

Viser begrensede kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.

E: Tilstrekkelig

Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.

F: Ikke bestått

Har utilstrekkelig kunnskaper, ferdigheter og har dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.

Sensorordning

Mappen vurderes av intern og ekstern sensor. Ekstern sensor leser et uttrekk av mappene og samhandler med intern sensor på en slik måte at ekstern sensur kommer alle studentene i gruppen til gode.

Opptakskrav

Målgruppe

Studiet er utviklet for å møte behov hos yrkesutøvere som arbeider med flerkulturelle spørsmål og mangfoldsproblematikk knyttet til helse, sykdom og behandling i det norske helsevesenet

 

Opptakskrav

For opptak kreves det minst tre års relevant høyere utdanning.