EPN

FKFH6000 Mangfoldskompetanse i helsearbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Diversity Competence in Health Care
Studieprogram
Mangfoldskompetanse i helsearbeid
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet Flerkulturelt helsearbeid har et omfang på 30 studiepoeng og er et deltidsstudium som går over ett studieår. Overordnet fokus er refleksjon over yrkesutøvernes rolle i en flerkulturell helseinstitusjon. Sentralt er velferdsstaten som kontekst for interaksjon mellom brukergrupper og helsepersonell.

Studiet skal fremme kompetanse for yrkesutøvelse i et flerkulturelt samfunn og bidra til å videreutvikle yrkesutøveres teoretiske og analytiske kunnskap fra handlingsberedskap til handlingskompetanse i et flerkulturelt miljø.

Studentene skal

  • skaffe seg innsikt i kulturelt betingede begrepsforskjeller knyttet til helse, sykdom og behandling
  • bli bevisst på ansvar og roller som yrkesutøver i et flerkulturelt helsevesen
  • tilegne seg kunnskap om og ferdigheter i veiledning og kommunikasjon i et flerkulturelt fag- og arbeidsmiljø

Mål for studiet er videre at denne forståelsen skal gjenspeiles i studentenes praksis slik det kommer til uttrykk i to refleksjonsnotat som skrives i løpet av studiet.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter endt studium har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger i forskning innen det flerkulturelle feltet
  • har kunnskap om yrkesutøvelse i en flerkulturell kontekst
  • har kunnskap om veiledning i et flerkulturelt arbeidsmiljø

Ferdigheter

Studenten

  • har evne til å veilede kolleger i flerkulturelle problemstillinger
  • kan analysere flerkulturelle problemstillinger og gjennomføre reflekterte vurderinger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen rolle som veileder
  • har evne til å anlegge et flerfaglig helhetsperspektiv på praktiske og teoretiske problemstillinger vedrørende yrkesutøvelse i en flerkulturell kontekst

Innhold

Studiet har fire hovedtemaer som integreres gjennom de fire samlingene:

1. Folkehelse i et migrasjonsperspektiv

  • Sentrale begreper: kultur, identitet, samfunn, diskurs, marginalisering.
  • Immigrasjon i Norge.
  • Medisinsk antropologi.
  • Reproduktiv helse.

2. Migrasjon som offentlig anliggende

  • Migrasjon og integrering.
  • Livsløps- og migrasjonsprosesser.
  • Religion i diaspora og i kritiske situasjoner.
  • Makt og ansvar i offentlig sektor - den skandinaviske velferdsmodell i møte med en flerkulturell brukergruppe.

3. Yrkesutøvelse i et flerkulturelt helsevesen - ansvar og roller

  • Profesjonsdiskurser drøftet opp mot et flerkulturelt brukerperspektiv.
  • Profesjoner som premissleverandører til flerkulturelle brukergrupper, system og individ i samspill.
  • Formell og uformell kompetanse: Konsekvenser for inkludering i arbeid, utdanning, helse og samfunn.
  • Implementering av flerkulturell kompetanse i helseinstitusjoner.

4. Veiledningskompetanse i et flerkulturelt fag- og arbeidsmiljø

  • Veiledning og flerkulturell kommunikasjon - ansvar og roller.
  • Majoritets- og minoritetsstemmer i den offentlige debatt.
  • Flerkulturell kompetanse som danningsprosess: kunnskap, holdning og handling.

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er preget av tverrfaglighet, der teori og empiri, det generelle og det fagspesifikke er integrert til en helhetlig forståelse av flerkulturelle problemstillinger. Siden det er et hovedmål for studiet å fremme kompetanse for yrkesutøvelse i et flerkulturelt samfunn, vil det bli lagt betydelig vekt på studentenes arbeid og deres personlige og yrkesmessige erfaring.

Undervisningen baserer seg på variert metodebruk, med stor egenaktivitet fra studentenes side. I undervisningen inngår forelesninger og diskusjonsgrupper.

Arbeidet med praktiske eksempler vil stå sentralt, både i undervisningen, gruppearbeid og refleksjonsnotater. Eksemplene skal hentes fra konkrete erfaringer som studentene tar med seg fra eget praksisfelt. Det skal videre være et mål at man finner fram til eksempler som krever tverrfaglig samarbeid.

Fordi deltidsstudenten i stor grad arbeider alene, legges det et stort ansvar på den enkelte for egen læring, arbeidsinnsats og selvdisiplin.

Studiet er organisert på følgende måte:

  • A. Selvstudier med bruk av pensumlitteratur, selvvalgt litteratur, ulike medier samt veiledning ved lærer/fagperson i forbindelse med refleksjonsnotatene (se nedenfor).
  • B. Kollokviegrupper som studentene oppfordres til å starte opp og drive selv for å få maksimalt utbytte av studiet. Dette anbefales både i forbindelse med å diskutere pensum og skrive refleksjonsnotater.
  • C. Samlinger med forelesninger, gruppearbeid og diskusjoner. Det er fire samlinger à tre dager i løpet av studiet. I et holdningsskapende studium som flerkulturelt helsearbeid er det viktig at det utvikles en kullidentitet, og at samlingene åpner for direkte kontakt mellom faglærere, forelesere og studenter, samt studentene i mellom. Dette er også begrunnelsen for kravet om tilstedeværelse (se nedenfor).
  • D. Veiledning gitt av lærer/fagperson. Veiledning kan gis til enkeltstudenter på digital læringsplattform. Studentene kan ta opp så vel faglige som pedagogisk-metodiske spørsmål. Hensikten med veiledningen er å hjelpe studentene til å utnytte og koordinere de ulike komponentene som inngår i studiet, slik at de får størst mulig utbytte av opplegget som helhet. Når det gjelder veiledning knyttet til refleksjonsnotatene, understrekes det at det er studentene selv som har det hele og fulle ansvar for utforming av innhold og ferdigstilling av notatet. Veileder kan komme med ideer og forslag under arbeidet, men har ikke ansvar for resultatet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å gå opp til eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før mappeeksamen kan avlegges:

  1. To refleksjonsnotater innlevert til veiledning innen fastsatte frister, hvert på ca. 4000 ord (+/- ti prosent). Det er innleveringen som skal godkjennes, vurderingen skjer først når notatene er lagt i mappe til eksamen (se under Vurdering).
  2. Deltakelse i tre forumdiskusjoner på Fronter med minst ett selvstendig innlegg og tre kommentarer til medstudenters innlegg.
  3. Innlevering av selvvalgt pensum til faglærer for godkjenning innen fastsatt frist.

Sykemelding fritar ikke for arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist én gang. Ny frist for innlevering av arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til godkjent når arbeidskravet er utført.

Faglige aktiviteter med krav om tilstedeværelse

  1. Studenten har 80 prosent tilstedeværelsesplikt totalt på de fire samlingene.

Hvis studenten har mer enn 20 prosent fravær, kan vedkommende ikke gå opp til eksamen. Sykemelding fritar ikke for dette kravet.

Vurdering og eksamen

Mappeinnlevering

De to refleksjonsnotatene med tilbakemeldingene fra fagperson samles i en mappe. Studenten sørger selv for å gjøre eventuelle justeringer/forbedringer i de enkelte notater. Disse må være utført før innleveringsfrist av mappen.

Ny/utsatt eksamen

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Ny/utsatt eksamen gjennomføres innen rimelig tid etter ordinær eksamen. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen. 

Dersom mappen får karakteren F ved ordinær eksamen, kan en omarbeidet versjon leveres til påfølgende ny/utsatt eksamen. Ved ytterligere eksamensforsøk må helt ny mappe leveres.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Det gis gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått mappeeksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Mappen vurderes av intern sensor. Ekstern sensor leser et uttrekk av mappene og samhandler med intern sensor på en slik måte at ekstern sensur kommer alle studentene i gruppen til gode. 

Opptakskrav

Målgruppe

Studiet er utviklet for å møte behov hos yrkesutøvere som arbeider med flerkulturelle spørsmål knyttet til helse, sykdom og behandling i et flerkulturelt helsevesen.

Opptakskrav

Opptakskrav er generell studiekompetanse eller dokumentert realkompetanse.