Programplaner og emneplaner - Student
FK3200 Kroppslig læring, erfaring og dannelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bodily Experience and Bildung
- Studieprogram
-
Bachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i tallteori med relevans for grunnskolen
- har inngående kunnskap om matematikkdidaktisk forskning og teori relevant for læring i matematikk
- har inngående kunnskap om elevers læring
Ferdigheter
Studenten
-
kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om matematikkfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige problemstillinger
- ;
Forkunnskapskrav
I dette emnet gjennomfører studentene et IT-prosjekt for å skape interesse for IT-utdanningene. For å nå publikumet, skal studentene presentere prosjektet på et relevant arrangement, som for eksempel utdanningsmesser, skolebesøk, åpen dag, osv. Andre relevante samfunnskontakt-prosjekter kan også vurderes i samråd med veileder.
Forutsetning for å kunne ta samfunnskontakt prosjekt er at studenten avtaler prosjekt-temaet med en intern veileder ved OsloMet og får prosjekttemaet godkjent av emneleder før semesterstart.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.
Læringsutbytte
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Å utvikle "inngående kunnskap" som læringsutbyttebeskrivelsene krever, forutsetter at man også har anledning til drøftinger, muntlig og skriftlig. På denne bakgrunn er det følgende arbeidskrav:
- Studentene skal individuelt eller i gruppe tre ganger legge fram og drøfte et oppgitt fagstoff, tidsramme om lag 20 minutter per gang. De må likeledes delta i drøfting av andres framlegg i minst fem undervisningsøkter.
- En innleveringsoppgave i grupper;med et omfang på 5-10 sider knyttet til det matematikkfaglige innholdet i emnet. ;
Innhold
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- er bevisst relevante samfunnsmessige problemstillinger knyttet til teknologiutviklingen
- behersker flere metoder for å kommunisere informasjon om teknologiutvikling til et variert publikum.
- forstår de forskjellig faktorene som påvirker forståelse for IT og motivasjon til å lære mer om IT-relaterte problemstillinger.
Ferdigheter:
Studenten kan:
- presentere et teknisk produkt eller prosjekt på en forståelig måte til et publikum med variert nivåer av faglig kunnskap om IT
- presentere og diskutere rollen som IT spiller i samfunnet, med aktuelle eksempler fra hverdagslivet, nyhetssaker og populærkulturen.
- beherske metoder for å engasjere og involvere publikum gjennom gjenkjennelige eksempler og gode historier.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- presentere og diskutere IT-relaterte temaer til et bredt publikum.
- kommunisere klart skriftlig og muntlig om IT-relaterte problemstillinger til et publikum som ikke nødvendigvis er datakyndig.
- motivere og engasjere et variert publikum ved hjelp av aktuelle problemstillinger innen IT
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurdering og eksamen
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamensform: Mappevurdering med følgende mappekrav:
- Prosjektrapport på 3000-4000 som beskriver hvordan oppgaven har blitt løst, og som viser at studenten har en grunnleggende forståelse av prosesser og metoder som har blitt benyttet.
- Videopresentasjon på 15 minutter som demonstrerer læringsutbyttet som studentene har oppnådd under arbeidet med prosjektet.
Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter. Begge delene i mappen må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Sensorordning
Dette emnet har to hovedområder. Det ene hovedområdet er matematikkens egenart, filosofi og historie. Disse aspektene behandles med tallteori som hovedeksempel. Det andre hovedområdet er teorier om læring - hvordan utvikler elever matematisk kompetanse? Elevers holdninger og selvoppfatning er en del av dette. Her går vi i dybden på ulike overordnede teorier.