EPN-V2

FK3200 Bodily Experience and Bildung Course description

Course name in Norwegian
Kroppslig læring, erfaring og dannelse
Study programme
Bachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

I kroppsøvingsfaget skal elevene lære og erfare med kroppen. Livslang bevegelsesglede er en sentral verdi i dagens læreplaner. Betydningen av elevers erfaringer og lærers kompetanser til å undervise med utgangspunkt i elevers kroppslige bevegelseserfaringer er derfor av betydning for faget. Videre er kroppsøving helt sentralt for å ta vare på elevers kroppslige dannelse. Kroppsøvingslærer må derfor kunne tilrettelegge for danningsprosesser hos elevene. Studentene må derfor ha kunnskap om og forståelse for kroppsøving som allmenndannende fag. En vesentlig dimensjon ved danning er kritisk refleksjon.

Required preliminary courses

Se opptakskrav i programplanen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om teoretiske perspektiv på elevers kroppslige læring og danning
  • har kunnskap om dannelsesperspektivenes filosofiske opprinnelse
  • har kunnskap om sentrale perspektiver på dannelse og skolen som danningsinstitusjon
  • kunnskap om hvordan tilrettelegge for danningsprosesser i ulike aktivitetsfag og friluftsliv
  • har metodiske kunnskaper til å gjennomføre et strukturert litteratursøk

Ferdigheter

Studenten 

  • kan kritisk diskutere ulike dannelsesperspektiv i relasjon til undervisning og læring i ulike kroppsøving og friluftsliv
  • kan anvende ulike dannelsesperspektiv i praktisk planlegging og gjennomføring av undervisning
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning forå bidra til kroppslige erfaringer
  • kan bruke bevegelsesaktiviteter og friluftsliv i pedagogisk arbeid med elever i ulike skoleslag og i annen opplæring til å skape bevegelsesglede.
  • kan ivareta elevenes og egen sikkerhet i ulike aktiviteter og ulike naturmiljø til ulike årstider

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk analysere relevant forskning og hvilken betydning denne kan ha for skolen og for egen profesjonsutøvelse
  • har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
  • kan gjennomføre litteratursøk og oppsummere tilgjengelig forskningslitteratur på et avgrenset område
  • kan reflektere over og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer

Content

None

Teaching and learning methods

The course deals with nuclear medicine methods for diagnostics and treatment of diseases. Emphasis is placed on knowledge of radiation protection, and the medical areas of application of different types of ionising radiation. The course also focuses on nuclear medicine imaging and detection principles and on how radiopharmaceuticals are produced and prepared in a sterile manner in nuclear medicine units. Discussion and reflection on the ethical challenges associated with work in nuclear medicine units is also an integral part of the course.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære.
  • 80 % deltakelse på seminar.
  • Individuell muntlig presentasjon på ca. 15 minutter av pensumrelaterte temaer i forbindelse med seminarbasert undervisning
  • Studentene skal gjennomføre kameratredning i kano
  • Studentene skal i grupper på 2-4 planlegge, organisere og gjennomføre kanotur med overnatting for ungdomsskoleelever

Assessment

Individuell, skriftlig posterpresentasjon av kunnskapsoppsummering av et selvvalgt tema med påfølgende muntlig stasjonseksamen. På stasjonene vil studenten få spørsmål både om posteren og læringsutbyttene i emnet mer generelt. Eksamenens varighet er på ca. 60 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter kan posteren omarbeides i tråd med begrunnelser for karakteren. Muntlig stasjonseksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Work and teaching methods include lectures, laboratory courses, practical exercises, seminars, guided tours of nuclear medicine units, and self-study.

Grading scale

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • minimum attendance of 90 % at the laboratory course
  • individual practical test, approx. 2 hours
  • individual project assignment about a nuclear medicine topic, up to 6,000 words

Examiners

Exam content: The learning outcomes

Exam form: Individual written home exam, 3 hours