Studieinfo emne FK3100 2018 HØST
FK3100 Profesjonsutvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional Development
- Studieprogram
-
Bachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Skolen som en fellesarena har stor betydning. Elevenes utvikling i skolen er en viktig del av samfunnets utvikling, og skolen er i et aktivt samspill med samfunnet rundt. I dette emnet rettes fokus mot barn og unge i vanskelige livssituasjoner, profesjonsfaglige retningslinjer og hvordan møte et samfunn i stadig utvikling. Å kunne orientere seg i et komplekst samfunn og gjøre informerte valg, krever kritisk vurderingsevne og god problemløsningsevne. Sentralt står det å trene på å stille utforskende spørsmål, analysere og løse problemer sammen med andre og å utvikle og gjennomføre ideer.
Forkunnskapskrav
Se opptakskrav i programplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer som regulerer kroppsøvingslæreres arbeid
-
har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn, gjeldende lovverk og barns rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
-
har kunnskap om klasseledelse og samarbeid med kolleger, elever, foresatte og eksterne instanser
-
har kunnskap om pedagogisk entreprenørskap som grunnlag for skole- og fagutvikling
-
har kunnskap om skole- og kroppsøvingshistorie
-
har forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap om å undervise i dans, svømming og livberging i kroppsøvingsfaget
-
har kunnskap om legitimering av svømmeundervisning som en viktig del av kroppsøvingsfaget
Ferdigheter
Studenten
-
kan identifisere mulige tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep og etablere samarbeid med relevante faginstanser og kunne iverksette nødvendige tiltak
-
kan gjennom god klasseledelse legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling
-
kan inspirere til og legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon i skolen generelt og kroppsøving spesielt
-
kan eksperimentere med ulike danseformer og skape dansekomposisjoner
-
kan undervise i svømming og livredning i kroppsøvingsfaget i tråd med læreplanen
-
kan svømme en lengre distanse basert på egen målsetning
Generell kompetanse
Studenten
-
kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
-
kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere
-
kan gjøre rede for lærerrollens utvikling og utfordringer læreren står overfor i et mangfoldig og internasjonalisert samfunn
-
har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
-
kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg
-
kan reflektere rundt egen erfaring og undervisningserfaring i dans skriftlig og muntlig
Innhold
-
Profesjonsfag
-
Samfunnsvitenskaplige basisfag
-
Svømming og livberging
-
Dans
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil veksles mellom lærerstyrte og studentstyrt undervisningsformer. Studentene skal motiveres til å ta ansvar for sin egen og andres utvikling og læring. Studentene skal arbeide individuelt, i par og i små og større grupper. Studentene skal skriftlig reflektere over prosessarbeidet og sin egen rolle som lærer i dans og lek. I dans skal studentene jobbe med skapende arbeid individuelt og i gruppe.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
-
Deltakelse i danseforestilling (varighet ca. 5 minutter)
-
80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære
-
80 % deltakelse i seminarer
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to deleksamener:
Deleksamen 1
Individuell mappevurdering:
-
Øktplan for gjennomført undervisningopplegg i svømmeundervisning av medstudenter.
-
Video av egenferdighet i svømming (ca. 5 minutter) og refleksjonsnotat som knytter videoen til relevant litteratur (1000 ord +/- 10 %).
-
Video av egen danseforestilling (ca. 5 minutter) og refleksjonsnotat som knytter forestillingen til relevant litteratur (ca. 1000 ord +/- 10 %).
Deleksamen 2
Individuell muntlig eksamen, ca. 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen. Ved ikke bestått karakter må mappen omarbeides i tråd med begrunnelsene gitt. Muntlig eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Deleksamen 1: Alle hjelpemidler tillatt.
Deleksamen 2: Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått. Deleksamen 1 teller 51 % og deleksamen 2 teller 49 % av samlet karakter for emnet. Begge deler må være bestått for å få karakter.
Sensorordning
Deleksamen 1: Interne sensorer.
Deleksamen 2: Intern og ekstern sensor.