EPN

FK3100 Profesjonsutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional Development
Studieprogram
Bachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Skolen som en fellesarena har stor betydning. Elevenes utvikling i skolen er en viktig del av samfunnets utvikling, og skolen er i et aktivt samspill med samfunnet rundt. I dette emnet rettes fokus mot barn og unge i vanskelige livssituasjoner, profesjonsfaglige retningslinjer og hvordan møte et samfunn i stadig utvikling. Å kunne orientere seg i et komplekst samfunn og gjøre informerte valg, krever kritisk vurderingsevne og god problemløsningsevne. Sentralt står det å trene på å stille utforskende spørsmål, analysere og løse problemer sammen med andre og å utvikle og gjennomføre ideer.

Forkunnskapskrav

Se opptakskrav i programplanen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer som regulerer kroppsøvingslæreres arbeid

  • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn, gjeldende lovverk og barns rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv

  • har kunnskap om klasseledelse og samarbeid med kolleger, elever, foresatte og eksterne instanser

  • har kunnskap om pedagogisk entreprenørskap som grunnlag for skole- og fagutvikling

  • har kunnskap om skole- og kroppsøvingshistorie

  • har forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap om å undervise i dans, svømming og livberging i kroppsøvingsfaget

  • har kunnskap om legitimering av svømmeundervisning som en viktig del av kroppsøvingsfaget

 

Ferdigheter

Studenten 

  • kan identifisere mulige tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep og etablere samarbeid med relevante faginstanser og kunne iverksette nødvendige tiltak

  • kan gjennom god klasseledelse legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling

  • kan inspirere til og legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon i skolen generelt og kroppsøving spesielt

  • kan eksperimentere med ulike danseformer og skape dansekomposisjoner

  • kan undervise i svømming og livredning i kroppsøvingsfaget i tråd med læreplanen

  • kan svømme en lengre distanse basert på egen målsetning

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling

  • kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere

  • kan gjøre rede for lærerrollens utvikling og utfordringer læreren står overfor i et mangfoldig og internasjonalisert samfunn

  • har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører

  • kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg

  • kan reflektere rundt egen erfaring og undervisningserfaring i dans skriftlig og muntlig

Innhold

  • Profesjonsfag

  • Samfunnsvitenskaplige basisfag

  • Svømming og livberging

  • Dans

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil veksles mellom lærerstyrte og studentstyrt undervisningsformer. Studentene skal motiveres til å ta ansvar for sin egen og andres utvikling og læring. Studentene skal arbeide individuelt, i par og i små og større grupper. Studentene skal skriftlig reflektere over prosessarbeidet og sin egen rolle som lærer i dans og lek. I dans skal studentene jobbe med skapende arbeid individuelt og i gruppe.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Deltakelse i danseforestilling (varighet ca. 5 minutter)

  • 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære

  • 80 % deltakelse i seminarer

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to deleksamener:

 

Deleksamen 1

Individuell mappevurdering:

  • Øktplan for gjennomført undervisningopplegg i svømmeundervisning av medstudenter.

  • Video av egenferdighet i svømming (ca. 5 minutter) og refleksjonsnotat som knytter videoen til relevant litteratur (1000 ord +/- 10 %).

  • Video av egen danseforestilling (ca. 5 minutter) og refleksjonsnotat som knytter forestillingen til relevant litteratur (ca. 1000 ord +/- 10 %).

 

Deleksamen 2

Individuell muntlig eksamen, ca. 30 minutter.

 

Ny/utsatt eksamen

Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen. Ved ikke bestått karakter må mappen omarbeides i tråd med begrunnelsene gitt. Muntlig eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Deleksamen 1: Alle hjelpemidler tillatt.

Deleksamen 2: Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått. Deleksamen 1 teller 51 % og deleksamen 2 teller 49 % av samlet karakter for emnet. Begge deler må være bestått for å få karakter.

Sensorordning

Deleksamen 1: Interne sensorer.

Deleksamen 2: Intern og ekstern sensor.