EPN

FK2400 Klasserommet ute Emneplan

Engelsk emnenavn
Teaching outdoors
Studieprogram
Bachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Friluftsliv er både et hovedområde i kroppsøving og kan gi grunnlag for tverrfaglig arbeid i skolen. Gjennom emnet er målet å utdanne kvalifiserte lærere med god fagkunnskap og ferdighet til å undervise i friluftsliv og uteskole i grunnskolen, videregående skole og på idrettsfag.

 

Emnet tar utgangspunkt i det tradisjonelle friluftslivet til ulike årstider og i ulike miljøer samtidig er det et fokus på andre undervisningsaktiviteter ute som svømming og livberging samt ski, skøyter (både som turform og i lagidrett) og livsstils- og ungdomsaktiviteter som snowboard, frisbeegolf og klatring.

 

Allsidige erfaringer i friluftsliv skal skape grunnlag for utvikling av respekt og omsorg for naturmiljøet, økologisk bevissthet og handlingskompetanse i natur. Sentralt i friluftsliv står opplevelse, oppdagelse, utforsking og mestring i samhandling i og med natur. I emnet skal studentene møte praktisk friluftsliv gjennom turer i ulike naturmiljø samt lære seg planlegging, førstehjelp og sikker ferdsel.

Forkunnskapskrav

Se opptakskrav i programplanen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har pedagogisk og fagdidaktisk kunnskap som kreves for å kunne tilrettelegge, lede og vurdere friluftslivsopplegg i ulike naturmiljø til ulike årstider med perspektiv på opplevelse, refleksjon og læring i natur

  • har kunnskap om førstehjelp og livredning på, ved og i vann

  • har kunnskap om friluftsliv i et samfunnsperspektiv, som filosofisk retning og om friluftsliv i en kulturhistorisk sammenheng

  • har kunnskap om hvordan man kan fremme kompetanse om bærekraftig utvikling som et tverrfaglig emne og hvordan friluftsliv kan anvendes for å fremme et syn på naturen som noe verdifullt og sårbart

  • har kunnskap om et bredt utvalg av individuelle idretter og lagidretter - utendørs (samt andre aktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur)

 

Ferdigheter

Studenten 

  • har kompetanse til å lede og veilede andre i friluftsliv og legge til rette for tverrfaglig læring i natur

  • har evne til fagdidaktisk refleksjon omkring teoretisk kunnskap og praktisk erfaring i friluftsliv

  • kan legge til rette for læring om bærekraftig utvikling i en tverrfaglig sammenheng

  • kan grunnleggende førstehjelp, livredning og sikker ferdsel til ulike årstider

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i alternative bevegelsesaktiviteter og vinteraktiviteter utendørs

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til fagdidaktisk refleksjon omkring teoretisk kunnskap og praktisk erfaring i friluftsliv, uteskole, livredning og alternative bevegelsesaktiviteter

  • har evne til kritisk refleksjon knyttet til etiske problemstillinger innen friluftsliv, livberging, førstehjelp

  • har evne til kritisk refleksjon knyttet til bærekraftig utvikling i en tverrfaglig sammenheng og som en global utfordring

Innhold

Sentrale temaer:

  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike friluftslivsturer

  • Uteskole

  • Tverrfaglig emne: Bærekraftig utvikling

  • Sikkerhet og førstehjelp

  • Svømming og livberging i kaldt vann og redning på isen

  • Vinteraktiviteter

  • Livsstilsaktiviteter

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen i friluftsliv har varierte arbeidsformer i ulike miljøer både i klasserom og utendørs. Studenten skal delta på flere turer i ulike naturmiljø og vil ofte være basert på friluftslivsveiledning eller være studentstyrt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Et muntlig framlegg i gruppe på 10 minutter om tverrfaglig emne: Bærekraftig utvikling.

  • En seksdagerstur på høyfjellet om vinteren.

  • En tredagerstur i skogen om vinteren.

  • En tredagers egentur uten lærer om vinteren. Ferdselsplan for turen skal godkjennes av faglærer.

  • Gjennomført livredningsprøve utendørs

 

Ved manglende deltakelse på turer må man ta disse igjen på et senere tidspunkt. Avtale om dette gjøres med faglærer.

Vurdering og eksamen

Mappevurdering:

  • Individuelt refleksjonsnotat om friluftlivsturene (2000 ord +/- 10 %).

  • Individuelt refleksjonsnotat om planlegging, gjennomføring og evaluering av en vinteraktivitetsdag (1500 ord +/- 10 %).

  • Individuell digital historie på 2-3 minutter knyttet til erfaringer fra egenturen.

  • Muntlig framlegg i gruppe (3-5 personer) på ca. 10 minutter om planlegging og evaluering av egenturen.

Ny/utsatt eksamen Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Mappen kan omarbeides ved ikke bestått karakter. Den muntlige delen kan gjennomføres individuelt.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer.