Programplaner og emneplaner - Student
FK1200 Fra læreplan til undervisning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Curriculum and Teaching
- Studieprogram
-
Bachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Læreplanen og andre offentlige styringsdokument danner utgangspunktet for læreres undervisning. I dette emnet blir studentene introdusert til den pedagogiske prosessen som går fra å fortolke læreplaner til å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning. Det blir lagt særlig vekt på å arbeide praktisk-metodisk og å knytte sammen undervisningen på campus med studentene sine observasjoner og erfaringer fra skolepraksis.
Studentene vil få innføring i grunnleggende ballferdigheter gjennom ulike lagspill-aktiviteter. Det vil også være fokus på hvordan tilrettelegge undervisningen i ulike ballspill ved bruk av ulike pedagogiske modeller.
Forkunnskapskrav
Se opptakskrav i programplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om dannelse som overordnet didaktisk begrep
- har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet
- har grunnleggende kunnskap om klasseledelse
- har kunnskap om ulike begrunnelser for kroppsøvingsfaget og hvilke pedagogiske konsekvenser disse har for undervisning
- har kunnskap om ulike grunnleggende didaktiske og pedagogiske modeller og undervisningsprinsipper som er sentrale for undervisning i kroppsøving og idrettsfag
- har kunnskap om et bredt utvalg av lagaktiviteter, inne og ute
- kan integrere kunnskap fra fagdidaktikk og basisfag for å begrunne egne valg i undervisning i kroppsøving
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere læreplaner for å planlegge undervisning
- kan gjøre begrunnede didaktiske valg i planlegging og gjennomføring av undervisning
- kan gjennom klasseledelse legge til rette for elevenes læring med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter
- kan vurdere elevenes måloppnåelse i kroppsøving og idrettsfag gi læringsfremmende tilbakemeldinger
- kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter innen lagaktiviteter
- kan bruke lek som innfallsvinkel til læring og opplevelse innen lagaktiviteter
- har grunnleggende ferdigheter innen et utvalg lagidretter/-aktiviteter? inne og ute
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv som kroppsøvingslærer
- kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
Innhold
A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has advanced knowledge of the methodology of participatory design
- can apply knowledge on participatory design and action research to new application areas and user groups
Skills
The student
- can initiate, organize and perform participatory design projects
- can analyse existing theories and models in order to organize a participatory design project
General competence
The student
- can analyse relevant challenges of participatory design as a method for system development
- can apply achieved knowledge on action research in relation to participatory design
- can communicate theories and challenges of participatory design and action research both to researchers and other communities
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil i stor grad søke å integrere den teoribaserte undervisningen inn i de praktiske aktivitetene. I tillegg vil det tilstrebes å benytte studentaktive arbeidsformer i form av seminarer, ulike diskusjonsforum og praktisk undervisning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- 80 % på praktisk-metodisk aktivitetslære
- 80 % deltakelse på seminarer
- Obligatorisk oppmøte på veiledning på hjemmeoppgaven, to ganger à 20 minutter
Vurdering og eksamen
Hjemmeoppgave: Studentene skal i grupper på 2-4 planlegge en undervisningsøkt i ballspill, begrunne og reflektere over didaktiske valg. Omfang på oppgaven er 3000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamenNy/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen, men kan leveres individuelt. Omfanget på oppgaven er det samme.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Students should achieve an overview over the methodology of participation in the planning, design and implementation of new and changed digital systems. They should, through work with the course literature and the participative development project, obtain ability to initiate, organize and perform participatory design projects.
Further, the course provides competence to teach in the main theme Nettsteder og multimedier in the programme topic Informasjonsteknologi 1 and the main theme Planlegging og dokumentasjon in the programme topic Informasjonsteknologi 2 in the Norwegian secondary school.
The tuition is in English if English speaking students attend the course.
Sensorordning
No prerequisites required.