EPN-V2

FK1200 Fra læreplan til undervisning Emneplan

Engelsk emnenavn
Curriculum and Teaching
Studieprogram
Bachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Læreplanen og andre offentlige styringsdokument danner utgangspunktet for læreres undervisning. I dette emnet blir studentene introdusert til den pedagogiske prosessen som går fra å fortolke læreplaner til å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning. Det blir lagt særlig vekt på å arbeide praktisk-metodisk og å knytte sammen undervisningen på campus med studentene sine observasjoner og erfaringer fra skolepraksis.

Studentene vil få innføring i grunnleggende ballferdigheter gjennom ulike lagspill-aktiviteter. Det vil også være fokus på hvordan tilrettelegge undervisningen i ulike ballspill ved bruk av ulike pedagogiske modeller.

Forkunnskapskrav

Se opptakskrav i programplanen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om dannelse som overordnet didaktisk begrep
  • har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet
  • har grunnleggende kunnskap om klasseledelse
  • har kunnskap om ulike begrunnelser for kroppsøvingsfaget og hvilke pedagogiske konsekvenser disse har for undervisning
  • har kunnskap om ulike grunnleggende didaktiske og pedagogiske modeller og undervisningsprinsipper som er sentrale for undervisning i kroppsøving og idrettsfag
  • har kunnskap om et bredt utvalg av lagaktiviteter, inne og ute
  • kan integrere kunnskap fra fagdidaktikk og basisfag for å begrunne egne valg i undervisning i kroppsøving

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere læreplaner for å planlegge undervisning
  • kan gjøre begrunnede didaktiske valg i planlegging og gjennomføring av undervisning
  • kan gjennom klasseledelse legge til rette for elevenes læring med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse i kroppsøving og idrettsfag gi læringsfremmende tilbakemeldinger
  • kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter innen lagaktiviteter
  • kan bruke lek som innfallsvinkel til læring og opplevelse innen lagaktiviteter
  • har grunnleggende ferdigheter innen et utvalg lagidretter/-aktiviteter? inne og ute

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv som kroppsøvingslærer
  • kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon

Innhold

A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has advanced knowledge of the methodology of participatory design
  • can apply knowledge on participatory design and action research to new application areas and user groups

Skills

The student

  • can initiate, organize and perform participatory design projects
  • can analyse existing theories and models in order to organize a participatory design project

General competence

The student

  • can analyse relevant challenges of participatory design as a method for system development
  • can apply achieved knowledge on action research in relation to participatory design
  • can communicate theories and challenges of participatory design and action research both to researchers and other communities

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil i stor grad søke å integrere den teoribaserte undervisningen inn i de praktiske aktivitetene. I tillegg vil det tilstrebes å benytte studentaktive arbeidsformer i form av seminarer, ulike diskusjonsforum og praktisk undervisning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • 80 % på praktisk-metodisk aktivitetslære
  • 80 % deltakelse på seminarer
  • Obligatorisk oppmøte på veiledning på hjemmeoppgaven, to ganger à 20 minutter

Vurdering og eksamen

Hjemmeoppgave: Studentene skal i grupper på 2-4 planlegge en undervisningsøkt i ballspill, begrunne og reflektere over didaktiske valg. Omfang på oppgaven er 3000 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamenNy/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen, men kan leveres individuelt. Omfanget på oppgaven er det samme.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Students should achieve an overview over the methodology of participation in the planning, design and implementation of new and changed digital systems. They should, through work with the course literature and the participative development project, obtain ability to initiate, organize and perform participatory design projects.

Further, the course provides competence to teach in the main theme Nettsteder og multimedier in the programme topic Informasjonsteknologi 1 and the main theme Planlegging og dokumentasjon in the programme topic Informasjonsteknologi 2 in the Norwegian secondary school.

The tuition is in English if English speaking students attend the course.

Sensorordning

No prerequisites required.