EPN

FILM6200 Filmkunst 2 - dokumentar fordypning Emneplan

Engelsk emnenavn
Film Art 2 - Advanced Documentary
Studieprogram
Filmkunst 2
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Filmkunst 2 - dokumentar fordypning er en praktisk fordypning som sikter mot å videreutvikle faglig-pedagogisk profesjonalitet innen medie- og filmfaget. Studiet utforsker film som estetisk, eksistensielt og etisk uttrykk uavhengig av sjanger og format. Kritisk forståelse av audiovisuelle uttrykk oppøves gjennom analyser og produksjon av dokumentarfilm.

Studiet er et deltidsstudium med undervisning organisert over to semestre.

Målgruppen for studiet er pedagoger og kulturarbeidere. Studiet er på bachelornivå.

Innhold:

  • Filmhistorie med fokus på kunstnerisk og personlig film.
  • Utforsking av personlig erfaring som utgangspunkt for filmproduksjon.
  • Kunstfilosofi, cinematurgi, etikk og estetikk.
  • Narrative strategier i idé- og manusutvikling.
  • Bilde og lyd som dramaturgiske elementer.
  • Teknisk innføring i bruk av kamera, lyd, lys og redigeringsverktøy.
  • Filmskisser og øvelser.
  • Produksjon av kunstnerisk og personlig film.

Anbefalte forkunnskaper

FILM6100 Filmkunst 1 - dokumentar eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om dokumentarfilmens virkemidler og cinematurgi
  • har kunnskap om visualisering og iscenesettelse av en karakter
  • har kunnskap om produsentrollen og de ledende fagfunksjoner i en dokumentarfilm
  • har forståelse for hvordan dokumentarfilmens grammatikk brukes som kunstnerisk og kommunikativt grep

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke og reflektere over filmens språk og dokumentarfilmens særegne grammatikk
  • vet hvordan et tema basert på personlig erfaring bearbeides frem til en filmfortelling for et større publikum
  • har forståelse av skapende prosesser og kan bearbeide og utvikle sine kunstneriske intensjoner og personlige profil
  • kan utvikle et regikonsept med en tydelig fortellermessig identitet
  • kan planlegge og gjennomføre en filmproduksjon

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hva produksjonene deres kommuniserer til publikum, løsrevet fra egne ønsker og intensjoner
  • har en forståelse av seg selv som formidler av en historie og skaper av et filmisk univers
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen filmområdet
  • kan se og vurdere relevante etiske problemstillinger i eget arbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Filmkunst 2 er et deltidsstudium med undervisning organisert over to semestre. Undervisningen gjennomføres som samlinger. Det blir utarbeidet undervisningsplaner med utgangspunkt i emneplanen. Undervisningsplanen angir mer detaljerte krav om tilstedeværelse i undervisning, filmvisninger og støttelitteratur. Disse blir utlevert ved studiestart.

Studiet er sterkt prosessorientert og bygger på studentenes egenaktivitet både praktisk og teoretisk.  Læringen er i stor grad basert på praktiske filmøvelser i samarbeid med andre. Det legges vekt på helhetlige filmproduksjonsoppgaver der studentene prøver ut forskjellige kunstneriske filmformer, samt foretar selvstendige valg i forhold til tema, konsept og medvirkende.

Studentene vil få veiledning, individuelt og i grupper, i hele produksjonsfasen, fra idé- og konseptutvikling, manus, forproduksjon, opptak, etterarbeid og frem til prosessevalueringen. I studiet blir det lagt vekt på sammenheng mellom læringsutbytte, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer. Studentene skal delta aktivt i vurderingen der egne og andres prosesser blir gjenstand for kritisk gjennomgang. Den løpende vurderingen av studentenes resultater og studieinnsats skal stimulere til videre faglig utvikling.

Forelesinger, workshops, egenproduksjon, assistanse ved andres produksjoner, diskusjoner, visninger, vurdering og ekskursjoner knyttes til studentenes forståelse for faget og utvikling av egen praksis. Det kan arrangeres studietur til aktuelle filmfestivaler/miljøer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

  • Filmteknisk kurs, om man ikke kan dokumentere egen kompetanse.
  • Idé- og prosjektutvikling og produksjon i gruppe.
  • To korte øvelsesfilmer.
  • Individuell utviklingsoppgave: Oppgaven skal ha et omfang på maks 20 sider og er en individuell utviklingsoppgave av sluttfilmen og skal vise hvordan studenten vurderer sin filmfortellende kunnskap, evne til å vurdere hvordan produksjonen kommuniserer, hvilke begrensninger som påvirker sluttresultatet og hvordan den kreative prosessen har forløpt.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen

Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:

  • Individuell- og gruppeveiledning, samt prosessevaluering.
  • Interne filmvisninger og visninger av andre studenters arbeider.
  • Forelesinger med inviterte gjestelærere.

Sykdom fritar ikke fra arbeidskravene. Studenter som samlet har mer enn 20 prosent fravær der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse, vil ikke få avlegge eksamen. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Dette avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får skriftlig melding om dette.

Undervisningsplanene vil gi nærmere informasjon om arbeidskrav og frister.

Tilbakemelding på arbeidskrav er godkjent/ikke godkjent.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet består av følgende:

Sluttfilm - individuell

En dokumentarfilm på mellom 15 og 30 minutter basert på et personlig tema knyttet til selvopplevd livsproblemstilling.

Vurdering av filmen med etterfølgende muntlig problematisering, drøfting og vurdering. Det gis tolv ukers forberedelsestid. 

Vurderingen foretas på grunnlag av estetiske og etiske kriterier, kunstneriske kvaliteter og egnethet i forhold til målgruppe.

Eksamensresultatet kan ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Én intern og én ekstern sensor.

Opptakskrav

  • Opptakskravet er emne FILM6100 Filmkunst 1 - dokumentar eller tilsvarende utdannelse på høgskole- eller universitetsnivå, innen drama og teaterkommunikasjon, kunst, film, eller dokumentert tilsvarende realkompetanse.
  • Søkere uten FILM6100 må levere et skriftlig regikonsept og synopsis/manus for en kort film basert på en personlig opplevelse inngår i opptaksgrunnlaget, og vedlegges søknaden. Regikonseptet og synopsis/manus må være godkjent før endelig opptak til studiet. Regikonsept og synopsis/manus vurderes på grunnlag av den filmiske og visuelle tenkning som ligger til grunn, synliggjort dramaturgisk forståelse samt i hvilken grad personlig erfaring anvendes.