EPN

FARMA2310 Fysiologi og farmakologi 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Physiology and Pharmacology 2
Studieprogram
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnene fysiologi og farmakologi I og II belyser hvordan legemidler påvirker kroppen og hvordan legemidler brukes ved ulike terapiområder. Sentrale tema i fysiologi og farmakologi II er respirasjonssystemet, blodet, sirkulasjonssystemet, det sensoriske nervesystem og sentralnervesystemet. Det fokuseres på regulering av funksjonen til disse organsystemene, samt patofysiologi ved utvalgte sykdommer og legemidler til behandling av disse.

Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:

  • Fysiologi 6 studiepoeng
  • Farmakologi 9 studiepoeng

Forkunnskapskrav

Bestått første studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om oppbygging og struktur til respirasjonssystemet, blodet, sirkulasjonssystemet, det sensoriske nervesystem og sentralnervesystemet
  • kan gjøre rede for regulering av funksjonen til de nevnte organsystemene
  • kjenner til utvalgte sykdomstilstander med hensyn til etiologi, patofysiologi, symptomatologi og risikofaktorer
  • kjenner til behandlingsprinsipper for de utvalgte sykdomstilstandene
  • kan gjøre rede for sammenhengen mellom fysiologi, patofysiologi og farmakoterapi ved utvalgte sykdommer
  • kan gjøre rede for cellulære virkningsmekanismer, farmakologiske effekter og sannsynlige bivirkninger av aktuelle legemiddelgrupper

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om utvalgte legemidlers virkningsmekanisme, effekter og bivirkninger i vurdering av legemiddelbehandling
  • kan diskutere og kommunisere faglige problemstillinger vedrørende legemiddelbehandling av utvalgte sykdomstilstander
  • kan arbeide individuelt og i gruppe med en problembasert tilnærming til aktuelt fagstoff

Generell kompetanse

Studenten 

  • har et bevisst forhold til legemiddelbruk ved utvalgte sykdomstilstander
  • har grunnlag for å sette seg inn i virkningsmekanismer til nye legemidler og behandlingsprinsipper innenfor utvalgte sykdomstilstander

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, problembasert læring (PBL), seminarer samt ferdighetstrening i form av laboratorieoppgaver.

Deler av undervisningen er organisert som «omvendt undervisning» og teambasert læring (TBL). Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på høgskolen vil bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse i veiledet gruppearbeid med tilhørende seminar (PBL) og laboratoriekurs

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Kalkulator

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 30 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.