Programplaner og emneplaner - Student
FARMA2120 Biofarmasi og legemiddelformulering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Biopharmaceutics and Pharmaceutical Science
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet fokuserer på karakteristiske egenskaper ved ulike typer virkestoff, formuleringer og administrasjonsveier samt teori rundt og praktisk utførelse av fremstilling av sterile legemidler.
Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
- Biofarmasi og legemiddelformulering 10 studiepoeng
Forkunnskapskrav
Bestått første studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om oppbygging og funksjon av biologiske barrierer
- har kunnskap om oppløsningshastighet og dens betydning for opptak av legemidler
- kan gjøre rede for faktorer som kan begrense virkestoffers biotilgjengelighet og påvirke legemidlers biofarmasøytiske egenskaper
- kan forklare bakgrunnen for valg av virkestoff-form, formulering og administrasjonsvei tatt under farmasøytisk utviklingsarbeid
- kan forklare vanlige hjelpestoffers funksjon i farmasøytiske preparater
Ferdigheter
Studenten
- kan diskutere formuleringsprinsipper for preparater basert på informasjon fra preparatomtaler (SPC) og eventuelt andre farmasøytiske oppslagsverk
- kan vurdere brukerperspektiv på ulike formuleringer samt holdbarhet og oppbevaring
- kan vurdere bruk av ulike legemiddelformuleringer ut fra pasientens tilstand og behov
- kan bruke både engelsk- og norskspråklige farmasøytisk oppslagsverk
- behersker grunnleggende ferdigheter innen aseptisk arbeidsteknikk og steriliseringsprosedyrer
Generell kompetanse
Studenten
- kan dokumentere og formidle sitt arbeid både skriftlig og muntlig
- kan forholde seg kritisk til innhentet informasjon fra ulike kilder
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, spørretimer og laboratoriearbeid.Forelesningene involverer studentaktivitet og stoffet aktualiseres ved hjelp av klinisk relevante eksempler. Aktuell forskning, mulige fremtidige formuleringer og fremdeles uløste problemer introduseres også. Studentene jobber med oppgaver og konfronteres med progresjonsforventninger i spørretimene som er spredt utover emnet. Laboratoriearbeidet fokuserer på aseptisk arbeidsteknikk. Det gis individuell oppfølging før avsluttende praktisk test.
Deler av undervisningen er organisert som «omvendt undervisning». Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på høgskolen vil bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 90 % tilstedeværelse på laboratoriekurset i fremstilling av legemidler med krav til sterilitet
- gjennomført opplæring i aseptisk arbeidsteknikk
- praktisk test i fremstilling av legemidler med krav til sterilitet
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer
Hjelpemidler ved eksamen
Kalkulator
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 30 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.