EPN-V2

FARB3000 Anvendt farmakologi og farmakoterapi Emneplan

Engelsk emnenavn
Applied Pharmacology and Pharmacotherapy
Studieprogram
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet har hovedvekt på fagområdet klinisk farmakologi/farmakoterapi og omfatter pasient- og praksisnær kunnskap. Hensikten er å bidra til en mer helhetlig forståelse av pasientrettet behandling innenfor viktige terapiområder som nevrologi, psykiatri , hjerte-kar, diabetes og kreft. Individualisering og oppfølging av terapi for ulike pasientgrupper og aldersgrupper er sentralt. Legemiddelmonitorering, pasientsikkerhet, farmakogenetikk og anvendt farmakokinetikk inngår som viktige elementer

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått alle emner fra første studieår, og kan maksimalt mangle ett bestått emne fra andre studieår.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for betydningen av farmakogenetikk for individualisert behandling og oppfølging av ulike pasientgrupper
  • kan gjøre rede for mekanismer for og håndtering av legemiddelinteraksjoner
  • kan gjøre rede for legemiddelbehandling ved utvalgte terapiområder i forhold til gjeldende terapiretningslinjer
  • kan gjøre rede for farmakokinetisk og farmakodynamisk variabilitet og betydningen for effekt og bivirkninger av legemidler
  • kan gjøre rede for prinsippene for bruk av legemiddelmonitorering og biokjemiske variable i persontilpasset behandling
  • kan gjøre rede for mekanismer, symptomer, forebygging og behandling av de vanligste akutte legemiddelforgiftningene

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere farmakologisk behandling og oppfølging av spesielle pasientgrupper som barn, unge, gravide, ammende og eldre
  • kan identifisere hensiktsmessig legemiddel og legemiddelform basert på en helhetlig vurdering av pasienten
  • kan anvende kunnskap om legemidlers virkningsmekanisme, effekter, bivirkninger og interaksjoner til å identifisere og løse legemiddelrelaterte problemer på individnivå
  • kan vurdere behandling og oppfølging innen utvalgte terapiområder som epilepsi, psykiatri, hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft
  • kan planlegge og gjennomføre et begrenset prosjekt for å løse legemiddelrelaterte problemer i samarbeid med medstudenter
  • kan anvende digitale verktøy og læringsressurser i egen læringsprosess

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over legemiddelrelaterte utfordringer knyttet til pasientrettet behandling

Arbeids- og undervisningsformer

Ulike følelsesmessige og relasjonelle problemer påvirker den mentale helsen og er ofte kjernen i kunstterapibehandling. Dette emnet fokuserer på klinisk kunstterapiarbeid med klienter som har ulike psykiske utfordringer eller diagnoser. Kunstterapi foregår i en triangulær relasjon mellom en klient eller en gruppe klienter, kunsttrykket og terapeuten. Denne arbeidsalliansen består av klientens følelsesmessige bånd til terapeuten, gruppen og kunstuttrykket, samt samhandlingen om målsetning og den kunstterapeutiske prosessen. Dette emnet fokuserer spesielt på de emosjonelle og relasjonelle aspektene som påvirker kvaliteten på arbeidsalliansen, gruppedynamikken og resultatet av kunstterapien. Selvreflekterende ferdigheter og å kunne reflektere over hva som kan fremme eller hemme emosjonelle og relasjonelle aspekter i terapeutiske bindinger inngår i dette emnet. Studentene skal lære å gjenkjenne og reparere brudd i den terapeutiske relasjonen.

Studentenes egen praksis i kunstterapi, og tilhørende refleksjoner - fra et emosjonelt og relasjonelt ståsted - er kjernen av læringen i løpet av dette emnet. Dette inkluderer veiledning av studentenes kunstterapipraksis. Studentene skal lære å kjenne ulike verktøy for å måle og evaluere kvaliteten på arbeidsalliansen. De skal lære prinsippene for systematisk rapportering og case presentasjon.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i estetiske fag deltid - studieretning kunstterapi.

Vurdering og eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan bruke prinsipper for case-studier for å beskrive og formidle praksiserfaringer
  • forstår emosjonelle og relasjonelle teorier, fenomener og problemer innenfor rammen av kunstterapi
  • kjenner til ulike forsknings- og kunstbaserte verktøy for systematiske samling og refleksjon av emosjonelle og relasjonelle data i kunstterapi

Ferdigheter

Studenten

  • kan systematisk analysere og vurdere kvaliteten på en terapeutisk allianse og tilpasse egen tilnærming i henhold til disse vurderingene
  • kjenner forskningsbaserte prinsipper for å gjenkjenne brudd og deres reparasjon i arbeidsalliansen og kan anvende dem i egen praksis
  • kan kritisk reflektere over emosjonelle og relasjonelle praksiserfaringer og finne konstruktive løsninger for utfordrende situasjoner

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utvikle sine emosjonelle, relasjonelle og reflekterende ferdigheter i praksis ved å motta og anvende evalueringer og tilbakemeldinger fra kyndig veileder
  • kan presentere og formidle praksiserfaringer og prosesser i kunstterapi på en selvreflekterende, systematisk og rasjonell måte
  • kan fleksibelt, kreativt og konstruktivt delta i faglige refleksjoner og endre handlingsmønstre for å forbedre kvaliteten i sitt arbeid, inkludert egen praksis

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet kombinerer samlinger med digital undervisning. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, seminarer og ferdighetstrening. Emnet inkluderer 60 timer praksis.Mellom samlingene vil det være digital praksisveiledning og studentene skal jobbe med studieoppgaven som senere skal presenteres og diskuteres i grupper.

Ferdighetstrening gjennomføres i seminarer. I seminarer med profesjonelt fokus, skal studentene gjennomføre simulering av kunstterapeutiske interaksjoner for læring og refleksjon ut fra terapeutens perspektiv. I seminarer med personlig fokus skal studentene utforske og reflektere over egne kreative prosesser ut fra et deltagerperspektiv.

Praks i emnet inkluderer minst 60 timer kunstterapipraksis. Praksis kan gjennomføres både som fysiske møter og gjennom digitale arenaer, avhengig av praksiskontekst og klientgruppe. Kunstterapipaksis kan gjennomføres individuelt eller i gruppe, og kan gjennomføres på egen arbeidsplass ved faglig relevans. For mer detaljerte beskrivelser av praksis, se egen plan for praksisopplæring.

Vurderingsuttrykk

Individuell muntlig eksamen, fysisk eller digital som består av:

Presentasjon av en akademisk poster av praksisprosess, 10 min og 15 min diskusjon, Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt.

Emneoverlapp

Gradert skala A-F