EPN-V2

FARB3000 Anvendt farmakologi og farmakoterapi Emneplan

Engelsk emnenavn
Applied Pharmacology and Pharmacotherapy
Studieprogram
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet har hovedvekt på fagområdet klinisk farmakologi/farmakoterapi og omfatter pasient- og praksisnær kunnskap. Hensikten er å bidra til en mer helhetlig forståelse av pasientrettet behandling innenfor viktige terapiområder som nevrologi, psykiatri , hjerte-kar, diabetes og kreft. Individualisering og oppfølging av terapi for ulike pasientgrupper og aldersgrupper er sentralt. Legemiddelmonitorering, pasientsikkerhet, farmakogenetikk og anvendt farmakokinetikk inngår som viktige elementer

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått alle emner fra første studieår, og kan maksimalt mangle ett bestått emne fra andre studieår.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for betydningen av farmakogenetikk for individualisert behandling og oppfølging av ulike pasientgrupper
  • kan gjøre rede for mekanismer for og håndtering av legemiddelinteraksjoner
  • kan gjøre rede for legemiddelbehandling ved utvalgte terapiområder i forhold til gjeldende terapiretningslinjer
  • kan gjøre rede for farmakokinetisk og farmakodynamisk variabilitet og betydningen for effekt og bivirkninger av legemidler
  • kan gjøre rede for prinsippene for bruk av legemiddelmonitorering og biokjemiske variable i persontilpasset behandling
  • kan gjøre rede for mekanismer, symptomer, forebygging og behandling av de vanligste akutte legemiddelforgiftningene

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere farmakologisk behandling og oppfølging av spesielle pasientgrupper som barn, unge, gravide, ammende og eldre
  • kan identifisere hensiktsmessig legemiddel og legemiddelform basert på en helhetlig vurdering av pasienten
  • kan anvende kunnskap om legemidlers virkningsmekanisme, effekter, bivirkninger og interaksjoner til å identifisere og løse legemiddelrelaterte problemer på individnivå
  • kan vurdere behandling og oppfølging innen utvalgte terapiområder som epilepsi, psykiatri, hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft  
  • kan planlegge og gjennomføre et begrenset prosjekt for å løse legemiddelrelaterte problemer i samarbeid med medstudenter
  • kan anvende digitale verktøy og læringsressurser i egen læringsprosess

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over legemiddelrelaterte utfordringer knyttet til pasientrettet behandling

Innhold

Emnet STRÅL6020 må være bestått for at studenten kan fremstille seg til eksamen i STRÅL6110.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og prosjektarbeid i grupper.  Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning og teambasert læring (TBL). Digitale læringsressurser gjøres tilgjengelig for studentene på forhånd og tiden på universitetet brukes til oppgaveløsning og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminar med presentasjon av prosjektoppgaver

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Emnet har fokus på strålebiologi og strålingseffekter på tumor/normalvev som basis for behandlingsplanlegging ved stråleterapi. I emnet inngår også marginer og usikkerheter, bildeopptak doseplanlegging og vurdering av dosefordeling samt kvalitetssikring av planlagt strålebehandling.

Emneoverlapp

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for strålebiologiske effekter på molekyl- og cellenivå
  • kan gjøre rede for og drøfte virkningen av ioniserende stråling på normalvev og tumorvev
  • kan gjøre rede for biologiske aspekter og strålebiologiske modeller som ligger til grunn for planlegging og utførelse av strålebehandling
  • kan gjøre rede for og drøfte margin-, targetvolum-, og risikoorgandefinisjoner
  • kan beskrive og drøfte behandlingsprinsipper og behandlingsteknikker ved stråleterapi
  • kan gjøre rede for kriterier og verktøy for vurdering av dosefordelinger
  • kan tolke og vurdere dosefordelinger ved ulike behandlingsopplegg
  • kan gjøre rede for og vurdere anbefalinger og retningslinjer for behandlingsplanlegging
  • kan gjøre rede for kvalitetskontroll, prosedyrer og dokumentasjon av planlegging og behandling

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om topografisk anatomi og ulike bildemodaliteter i behandlingsplanlegging og kvalitetssikring
  • kan begrunne valg av fikseringsmetode, pasientposisjon og behandlingsteknikk
  • kan analysere og kritisk vurdere volumer og marginer i stråleterapi
  • har praktiske ferdigheter i behandlingsplanlegging (forward og invers), vurdering av dosefordelinger og behov for adapsjon under strålebehandling
  • kan analysere og kritisk vurdere de ulike valg og avveininger som foretas i planleggingsfasen for å vurdere behandlingsopplegg ut fra gitte vurderingskriterier
  • kan vurdere biologiske effekter av strålebehandling på tumor, risikoorganer og normalvev og begrunne valg av ulike fraksjoneringsmønstre
  • kan utføre og evaluere kontroll av stråleterapiutstyr og planlagt behandling

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere og analysere faglige problemstillinger i strålebiologi og behandlingsplanlegging ved stråleterapi
  • kan integrere kunnskaper og ferdigheter innen realfag, strålebiologi og onkologi knyttet til problemstillinger ved behandlingsopplegg og -planlegging
  • kan begrunne valg og vurderinger i forbindelse med kvalitetssikring av stråleterapi
  • kan vise innsikt i og identifisere etiske problemstillinger i forbindelse med behandlingsplanlegging for stråleterapi
  • kan analysere og kritisk vurdere kvalitetssikring, avvik og avvikshåndtering i stråleterapi