Programplaner og emneplaner - Student
FARB1400 Legemiddelfremstilling og legemiddelregning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pharmaceutics and Drug Calculations
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ungdomskultur, unges utvikling, identitet, kjønn og mangfold.
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
- har kunnskap om sosiale medier, nettvett og kildekritikk
- har kunnskap om konsum, redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere aktuelle læreplaner for 8.-10. trinn
- kan planlegge og gjennomføre opplæring i kunst og håndverk, og andre relevante fag på ungdomstrinnet
- kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
- kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap som kreativt utforskende verktøy i designprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan opparbeide relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, og ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i relevante fag på ungdomstrinnet
- kan legge til rette for samarbeid mellom skolens hjelpeapparat, hjem, skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
- kan tilrettelegge for samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
- kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
- kan drøfte og vurdere feltet formgiving, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever
Forkunnskapskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Individuell refleksjon fra 10 dagers praksis fra ungdomstrinnet knyttet til teori om mangfold, ungdomskultur og utdanning. Omfang: 2000 ord +/- 10% + vedlegg, bilder mm. Hensikten med arbeidskravet er å dokumentere erfaringer og refleksjoner fra praksis i ungdomstrinnet opp mot teori om mangfold, ungdomskultur og utdanning.
Arbeidskrav 2
Gruppebasert* praktisk gjennomføring av undervisningsopplegg for resten av klassen med selvvalgt tema innenfor kunst og håndverk. Det skal vedlegges en undervisningsplan. Omfang: ca. 30 minutter presentasjon i grupper á 4-5 studenter. Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i teori innenfor de aktuelle temaene og øve på samarbeid om undervisning i et profesjonsfellesskap.
*Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
Arbeidskrav 3
Dokumentasjon og refleksjon fra 10 dagers yrkespraksis med fokus på produkter, teknikker og arbeidsprosesser relevant for undervisning på ungdomstrinnet. Det skrives en dokumentasjon med refleksjon pr. yrke. Omfang:800 ord +/- 10% pr. dokumentasjon + bilder/film mm. Hensikten med arbeidskravet er å bli kjent med ulike teknikker og materialer, som kan anvendes i undervisning på ungdomstrinnet.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører
arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Læringsutbytte
Individuell praktisk - muntlig
Oppsummering av egen læring opp mot læringsutbyttene og relevant teori i emnet, ved hjelp av film, PP, Poster eller lignende. Tid pr. student: 35 minutter (20 minutter presentasjon, og 15 minutter til avklarende spørsmål).
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved ikke bestått må kandidaten opp til ny muntlig-praktisk eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Innhold
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om grunnleggende fysiologiske behov hos mennesket: respirasjon og sirkulasjon, aktivitet, søvn og hvile, væske og ernæring, og eliminasjon
- har kunnskap om grunnleggende ernæring, og energigivende og ikke-energigivende stoffer
- har kunnskap om grunnleggende farmakologi
- har kunnskap om normalflora og sykdomsfremkallende mikrober, smittekjeden, resistens og mikrobenes patogenese
- har kunnskap om hjelpende kommunikasjon
- kan begrunne sykepleiehandlinger med relevant kunnskap
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre praktiske prosedyrer knyttet til å dekke pasientens grunnleggende fysiologiske behov i tråd med tekniske, etiske og hygieniske prinsipper
- kan begrunne hensikt, gjøre observasjoner og vurdere risikomomenter ved gjennomføring av prosedyrer
- behersker basal hjerte-lunge-redning (HLR) med hjertestarter og Heimlich manøver
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hva som fører til at de grunnleggende behovene trues, forårsaker sykdom, og hvordan sykdom kommer til uttrykk hos mennesker gjennom vitale tegn og symptomer
- har innsikt i sykepleiefaglige problemstillinger relatert til pasientens grunnleggende fysiologiske behov og ressurser
- kan formidle naturvitenskapelig fagstoff knyttet til pasienters grunnleggende behov, muntlig og skriftlig
- opptrer på en empatisk, respektfull og pålitelig måte og i tråd med yrkesetiske retningslinjer
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen vurderes med gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
Vurdering og eksamen
- Ungdomskultur, barn og unges utvikling
- Identitet, likeverd, kjønn og mangfold
- Sosiale medier, nettvett og kildekritikk
- Barne- og unges rettigheter og oppvekstvillkår
- Folkehelse og livsmestring, (stress og psykisk helse)
- Identifisere tegn på omsorgssvikt, vold, ekstremisme, seksuelle overgrep, mobbing og rus mm.
- Omsorg ved kriser
- Aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
- Kjennskap til kontaktlærerrollen, struktur og fag i ungdomsskolen
- Karriereveiledning og overgang mellom ungdomsskole og videregående skole
- Yrkesfaglig innhold tilpasset relevante fag og valgfag i ungdomsskolen
Praksis
- 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet, 3. praksisperiode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
- 10 dager yrkesfaglig praksis
Hjelpemidler ved eksamen
Alle eksamensdeler: Kalkulator
Vurderingsuttrykk
Del 1 og 2 Legemiddelfremstilling: Gradert skala A-F.
Del 3 Legemiddelregning: Bestått - Ikke bestått.
Sensorordning
Del 1 og 2 Legemiddelfremstilling: Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 30 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
Del 3 Legemiddelregning: Intern sensor vurderer alle besvarelsene
Emneoverlapp
Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, veiledning, workshop, øving i simulerings- og ferdighetsenhet og selvstudier.