EPN-V2

FARB1200 Organisk kjemi Emneplan

Engelsk emnenavn
Organic Chemistry
Studieprogram
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet har hovedvekt på organisk kjemi som basis for farmasifagene. Emnet omfatter sentrale funksjonelle grupper i organisk kjemi, organisk-kjemiske strukturer og reaksjonslære med fokus på legemidler.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for struktur og egenskaper til viktige funksjonelle grupper i farmasøytiske virkestoff
  • kan gjøre rede for sammenhengen mellom organiske molekylers kjemiske struktur og reaktivitet
  • kan gjøre rede for resonansbegrepet, isomeri og stereokjemiske forhold, herunder identifisere kirale sentra i farmasøytiske virkestoff og benevne korrekt stereokjemi
  • kan gjøre rede for sentrale reaksjonstyper og reaksjonsmekanismer i organisk kjemi

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre kjemisk syntese av enkle farmasøytiske virkestoff under veiledning
  • kan utføre utvalgte kjemiske forsøk, tolke og presentere eksperimentelle data fra utvalgte organisk-kjemiske forsøk
  • kan identifisere enkle organiske forbindelser ut fra deres NMR (Nuclear Magnetic Resonance - spektroskopiske data)
  • kan bruke IR (infrarødt spektroskopi), tynnsjikts- og gasskromatografi som identifikasjonsmetoder under veiledning

Generell kompetanse  

Studenten

  • viser forståelse for sentrale funksjonelle grupper i organisk kjemi, organisk-kjemiske strukturer og reaksjonslære med fokus på legemidler

Innhold

Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt med studiepoeng:

  • Organisk kjemi 10 stp

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og laboratoriekurs. Bruk av digitale læringsressurser er en viktig del av undervisningen.

Praktiske ferdigheter erverves gjennom laboratoriearbeid. Studentene må gjennomgå pre-lab og sikkerhetskurs før de kan påbegynne laboratoriekurs. I emnet inngår også skriftlige tester. Gjennom en veksling mellom teoretiske og praktiske studier tilrettelegges det for at studentene skal utvikle evne til å samarbeide og til å arbeide selvstendig.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse på laboratoriekurs.
  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer.
  • Laboratorierapporter etter gitte kriterier.
  • Gjennomført sikkerhetsopplæring før deltagelse på laboratorieskurs.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 5 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

  • Egne labrapporter.
  • Egenproduserte håndskrevne notater.
  • Kjemidata (B. Pedersen).
  • Kalkulator.
  • Molekylbyggesett.

Vurderingsuttrykk

Emnet har ikke forkunnskapskrav, men studiet har generelle progresjonsregler. Se programplan. 

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 30 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

Emnet består av praktiske øvelser i alle tolkemetodene med utstrakt bruk av videoopptak, diskusjoner med medstudenter og lærere, og skriftlige innleveringer. Øvelsene på egen hånd tas opp på video, og er grunnlag for diskusjoner i undervisningsøktene, der studentene trenes opp til å analysere egen og andres praksis, og bruke oversettelses-, tolke- og språkfaglige begreper for å beskrive og begrunne praksis.  

Det gjennomføres også tre seminarer med obligatorisk deltakelse (80%) der studentene i grupper analyserer opptak de selv har laget av fiktive tolkeoppdrag og presenterer data og analyser for medstudenter og lærer.